با هدست دیجیتالی به دوران ویکتوریایی بروید | اولین نمایشگاه عکس با سفر در زمان
نمایشگاهی با عنوان آستانه در موزه بیرمنگام
سایت تندیس ترجمه احسان نوروزی
«مت کالیشاو» Mat Collishaw هنرمند انگلیسی، با استفاده از واقعیت مجازی به زیبایی بین عکاسی گذشته و آینده پل زده است.
درگیری ذهنی مت کالیشاو از همان آثار اولیهاش، با روشهای مشاهده بود، حقیقت و توهم، واقعیت و بازنمایی.وی در هر مدیومی که کار کند: نقاشی، مجسمهسازی یا عکاسی و فیلم، بیننده را وادار به یک برداشت دوباره میکند. آخرین نمایشگاه وی به نام «آستانه» هم از این برداشت مستثنی نیست. در این نمایشگاه قلمرو دست نخوردهی واقعیت مجازی در حال تجربه شدن است؛ به بازدیدکنندگان یک کوله پشتی، یک هدست واقعیت مجازی و هدفونهایی داده میشود تا از طریق آن به دوران ویکتوریایی بازگردانده شوند و یکی از اولین نمایشگاههای عکاسی تاریخ را مشاهده کنند. واقعیت مجازی به سال ۱۸۲۹ در مدرسهی شاه ادوارد در بیرمنگام بازمیگردد، که آنجا را تبدیل به موزه کردهاند که همان موزه بیرمنگام امروزی است. همینطور که در آنجا قدم میزنید، آثار در ویترینهایی به نمایش گذاشته شده است؛ حتی حس گرما، صدا و بوی یک بخاری زغالی هم برای بینندگان شبیه سازی شده است.در ادامهی گردش در موزه ویکتوریایی، سایر بازدیدکنندگان به صورت اشباحی سفید نشان داده میشوند تا به بازدیدکنندگان حس سفر در زمان را نشان دهند، ناگهان سروصدای اعتراضات و فریادهایی از بیرون موزه به گوش میرسد. صداهایی ناشی از جنبشهای کارگری معترض به از بین رفتن مشاغل به دلیل انقلاب صنعتی. همین دقت به جزییات است که این نمایشگاه را از همتایان خود متمایز میکند.هنرمند یک لایهی دیگر را هم در سفر زمان به موزه افزوده است. محل واقعی موزه یک فضای مینی مالیستی سفید رنگ است که از یکی از صحنههای وهمناک فیلم ۲۰۰۱ اودیسه فضایی اثر کوبریک الهام گرفته شده است؛ اما فقط زمانی که از اتاق خارج شده و تجهیزات را از خود باز میکنید قادر به درک تأثیر فضا هستید. این تماس با آینده، چالشی هنرمندانه را به تجربه بازدید از نمایشگاه میافزاید. تجربهای که روی هم رفته هفت دقیقه بیشتر طول نمیکشد.
دیگر خبرهای هنر معاصر جهان را در لینکهای زیر دنبال کنید:
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
آیا آثار فروش رفته در حراجی ها اصیل هستند؟
آیا آثار فروش رفته در حراجی ها اصیل هستند؟ در آثار هنری پیشاجنگی که رکوردهای میلیون دلاری را پشت سر میگذارند، پر از آثار جعلی و تقلبی است. سایت تندیس ترجمه احسان نوروزی هنر ویتنام هرگز تا این حد محبوب نبوده، و این در حالی است که بازار آن پر از آثار قلابی است. کارشناسان در حال بررسی یک نقاشی در موزه هنرهای زیبای هوشی مین سیتی با عنوان «باغ موز» اثر «نگویان سانگ» هستند. این اثر بین ۱۷ اثری بوده […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
آغاز کمپین بینالمللی زمان ابراز خشم!
دنیاگردی مجله تندیس شماره ۳۵۵ | ترجمه سجاد عمادی آغاز کمپین بینالمللی «زمان ابراز خشم!» لندن، انگلیس: «زمان ابراز خشم!» یک کمپین جهانی خلق پوستر است که برای هنرمندان برجسته و تک تک افراد جامعه امکانی را فراهم مینماید تا آنچه در جهان امروز موجب خشمشان میشود را با صدای بلند اعلام کنند. اولین دورهی این کمپین، از ۱۸ جولای تا ۱ سپتامبر، روی بیلبوردهای دیوار خارجی یک گالری در لندن با عنوان Great Eastern Gallery Wall در معرض دید […]