هامد جابرها تاریخ و تن را در میان ژلاتین محبوس میکند
گزارش تصویری نمایشگاه انفرادی با عنوان کندن در گالری آران
نمایشگاه تا ۱۰ شهریور دایر است
آدرس: کریم خان زند، خردمند شمالی کوچه دی پلاک ۱۲
ساعات بازدید هر روز ۱-۷ بعد از ظهر به غیر از جمعه های غیرافتتاحیهنمایشگاه انفرادی هامد جابرها با عنوان «کندن» سومین نمایشگاه وی است. این نمایشگاه فصل دوم از نمایشگاه «زوال» است؛ و شامل ویدئو، عکس، چیدمان و کتاب است.
بن مایه آثار جابرها را رخدادهای تاریخی، سیاسی و اجتماعی در برمیگیرد. جابرها در دو کتابی که در نمایشگاه گذاشته نحوهی شکنجهها را در طول تاریخ نشان داده است. در سالن دوم با کتابی مواجه میشویم که با ورق زدن آن میخی از قسمتهای مختلف دست خارج میشود و این بهگونهای است که مخاطب در این تجربه دردناک از نظر روحی شریک میشود.وی در بخش چیدمان حیواناتی را در ژلاتین محبوس کرده است؛ گویا میخواهد زوال تن های آنها را در تاریخ ثبت کند. داستانی که هیچکس را از آن راه رهایی نیست.
این عکس در اسفند ۱۹۸۵ در ۱۰۰ کیلومتری بصره، توسط «ژاک پاولوفسکی» عکاس آژانس سیگما گرفته شده. ایران در طول سال های جنگ تلاش داشت به بصره نزدیک شود. عملیات کربلای پنج آخرین تلاش ایران برای رسیدن به آن بود. این عملیات با فرماندهی سپاه بلافاصله بعد از کربلای چهار در دی ماه ۱۳۶۵ آغاز شد . در ابتدا عراق ( که مست از پیروزی در کربلای ۴ بود) غافلگیر شد اما نبرد چهار ماه ادامه یافت و از هر دو طرف؛ (غیر از هواپیماها، تانک ها و نفر برها، توپ های صحرایی و ضد هواییها) احتمالا بیش از چهل هزار نفر نظامی و ده هزارنفر غیر نظامی کشته شد. در پایان سربازان ایران توانستند از دوازده کیلومتری، پتروشیمی بصره را ببینند.
تاریخ معاصرایران بعد از پیروزی مشروطه، همواره آمیخته با قیام مردم و تحکم حکومت بوده است. اما در پنج مقطع زمانی اول تیر ۱۲۷۸، سوم اسفند ۱۲۹۹، اردیبهشت ۱۳۲۸، ۲۸ مرداد ۱۳۳۲و۱۳۸۸ به تاراندن مردم انجامید و تاثیرِ این تنش ها هنوز بر پیکر تاریخِ ما پیداست
در روزهای آغازینِ انقلاب، خیابان می تپید و طبعا هیجان به خونریزی و کشته شدن می انجامید. تصویر این مرد از بین اسلایدهای آرشیو رایبُن مستند انتخاب شده و نشانهای از آن روزها و خون و خیابان…
کتاب دیگری که در نمایشگاه گذاشته شده پر از تصاویر آلات شکنجه در برهههای متفاوت تاریخ است. مخاطب با ورق زدن کتاب با تصاویری مواجه میشود که آثار گذر زمان بر آنها مشهود است؛ تصاویری ساکن که در صفحات سفید خفتهاند.
گزارش تصویری نمایشگاههای دیگر را در لینکهای زیر دنبال کنید:
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
گزارش تصویری نمایشگاه عکس میلاد کارآموز با عنوان سرای آینهها
گزارش تصویری نمایشگاه عکس میلاد کارآموز با عنوان سرای آینهها گالری مهروا سایت تندیس: محدثه شادمهر نمایشگاه تا ۳۰ مرداد ادامه دارد ساعات بازدید: ۱۷ تا ۲۱، گالری پنجشنبهها تعطیل است. آدرس: خیابان کریم خان زند، خیابان شهید عضدی( آبان جنوبی)، شماره ۳۸ تلفن: ۸۸۹۳۹۰۴۶ این هفته در گالری مهروا شاهد نمایشگاه انفرادی عکس با عنوان سرای آینهها بودیم. عکسهایی از انسانهای پیچیده شده در مفاهیم از پیش تعیین شده. گویی هویت از آنها گرفته شده است. هر فرد در نقشی که جامعه […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
گزارش تصویری نمایشگاه فرامرز پیلارام از طراحی تا نقاشی بعد از ۴۵ سال
گزارش تصویری نمایشگاه فرامرز پیلارام از طراحی تا نقاشی بعد از ۴۵ سال گالری فردا نمایشگاه تا ۲۵ مرداد ادامه دارد آدرس: خیابان کریم خان زند- خیابان حسینی – کوچه اعرابی۶- پلاک ۲ – طبقه دوم تلفن: ۸۶۰۷۲۶۰۲نمایشگاه نادیدههایی از زندهیاد فرامرز پیلارام که طلایهدار مکتب سقاخانهای بود هم اکنون در گالری فردا دایر است. این هنرمند پیشکسوت برای هنر این سرزمین زحماتی فراوانی را متحمل شد و با چندی از دوستانش هنر اصیل ایرانی را همسو با موج نوگرایی غنا بخشید. […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
گزارش تصویری نمایشگاه زیست محیطی جان کویر توران در آرت سنتر
گزارش تصویری نمایشگاه زیست محیطی جان کویر توران در آرت سنتر گروه فرهنگی جان زمین نمایشگاه نقاشی، مجسمه، عکاسی، پرفورمنس، ویدیو آرت، هنر صدا (آدیو آرت) سایت تندیس به قلم علی نورپور نمایشگاه تا ۲۸ مرداد ادامه دارد. ساعات بازدید: همه روزه از ساعت ۱۶ تا ۲۱ آدرس: بلوار اندرزگو، سلیمی شمالی، پلاک ۱۴۵ تلفن: ۲۶۶۵۵۵۹۰ مجموعه آثاری که در این نمایشگاه به نمایش درآمده، انگیزه هنرمندانی را به نمایش میگذارد که برای گسترش فرهنگ […]