موزه هنری شن با ایجاد فضای نامریی در بستر دریا
گروه معماری OPEN Architecture پروژه اخیر خود را با نام «دیالوگی از دریا» رونمایی میکند
سایت تندیس ترجمه روژان سرهنگیگروه معماری OPEN Architecture پروژه اخیر خود را با نام «دیالوگی از دریا» رونمایی میکند. این پروژه، طراحی مجموعهای هنری در خلیج بوهایی در شمال چین است که از دو ساختمان یکی موزه هنر شن که در زیر تپهی شنی در کنارساحل ساخته میشود و دیگری گالری صخرهای که روی دریا طراحی شده، تشکیل میشود. طراحی این موزه هنر در ۲۰۱۷ به اتمام رسید و هم اکنون هر دو پروژه در حال ساخت هستند و زمان دقیق اتمام آنها مشخص نشده است.موزه هنر شن با الهام از بازیها و حفر کردنهای کودکانه در شن و ماسه طراحی شده است. حفر کردن شن و ماسه فضاهایی نرم و متصل به هم ایجاد میکند، شبیه به غار که انسانهای اولیه در آن سکونت میکردند و در اصل مکان اولین خلاقیتهای هنری بوده است.فاصلهی این دو مجموعه، طبیعتی هنری بین دریا و شن است؛ که در آن مکان فضایی نامرئی وجود دارد، که با حضور در آن پدیدار شده و به روح و جسم انسان نزدیک میشود. نور خورشید در طول روز به صورت ملایم به مرکز فضاها نفوذ میکند، پنجرهی سرتاسری سمت شرقی ساختمان، فرمهای منحنی موزه و دیوارهای جدا کنندهی فضا، نور را در تمام فضای گالری به رقص در میآورند و پراکنده میکنند.قرار است گالری صخرهای در نزدیکی ساحل، روی آب بنا شود، طوری که میتوانیم با قایق وارد آن شویم. فرم گالری نمایی مثلثی است؛ که نما و پلان آن به یک شکل طراحی شده است. این اثر هندسی و منظم، منزوی و استوار، گالری رو به دریا است؛ که به نوعی انسان را به تأمل در بین آسمان و دریا سوق میدهد، و آرامشی عمیق در روح او پدیدار میکند و ذهن انسان را به تفکر در هنرش وا میدارد. از کنار ساحل تا گالری صخرهای راه باریکی وجود دارد که به واسطهی جزرومد در زمانهای خاصی پدیدار میشود و میتوان از آن استفاده کرد. این مسیر به سقف پلکانی گالری راه دارد آنچنان که بازدید کننده میتواند نشسته یا ایستاده ارتباط عمیقی با آسمان و دریا احساس کند و هنر طبیعی و آرام را در تنهایی خود به آغوش بکشد.
مجموعهی «دیالوگی با دریا» رابطهی عمیق انسان با هنر را به نمایش در میآورد، و عمق هنر در این طبیعت و رفتارهای انسان با عناصر آن از گذشتهاش را به یاد میآورد. این مجموعه ما را به تأمل در تک تک عناصر هنری که در دریا، آسمان، صدای ساحل، ارتباط نور با آنها و ارتباط طبیعت با هم وا میدارد، حسی که ما همواره آن را از محیط دریافت میکردیم، اما کمتر مورد توجه ما بود. در این مکان قدرت هنر و طبیعت یکی میشود و انسان را به ریشههای اصلی خود نزدیکتر میکند.
دیگر خبرهای هنر معاصر جهان را در لینکهای زیر دنبال کنید:
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
نگاهی به نمایشگاه مارک شاگال که تا کنون دیده نشده بود
نگاهی به نمایشگاه مارک شاگال که تا کنون دیده نشده بود | قسمت دوم سایت تندیس ترجمه روژان سرهنگی فانتزی برای صحنه، نمایشگاهی از کارهای کمتر دیده شده مارک شاگال با نگاهی به موسیقی، رقص، تئاتر در موزه LACMA نمایشگاه فانتزی برای صحنه به پنج بخش تقسیم میشود: بخش اول۱۱ لباس و ۱۸ طراحی از شاگال برای بالهی آلِکو، بخش دوم از ۸ لباس و ۳۲ اسکیس برای بالهی پرنده آتشین، بخش سوم از ۸ لباس و ۲۸ تصویر برای بالهی […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
وجهی از مارک شاگال که تا کنون دیده نشده بود
وجهی از مارک شاگال که تا کنون دیده نشده بود | قسمت اول سایت تندیس ترجمه روژان سرهنگی فانتزی برای صحنه، نمایشگاهی از کارهای کمتر دیده شده مارک شاگال با نگاهی به موسیقی، رقص، تئاتر در موزه LACMA به نمایش درآمد. در حال مطالعه خبرها بودم، عنوانی که به بیان هنر مارک شاگال، تلفیقی از موسیقی و رقص اشاره میکرد نظرم را جلب کرد. تلفیق نقاشی و طراحی لباس شاگال که قبل و بعد از جنگ آنها را طراحی کرده بود […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
جایزه ادبی پولیتزر باری دیگر به یک منتقد تئاتر تعلق گرفت
جایزه ادبی پولیتزر باری دیگر به یک منتقد تئاتر تعلق گرفت هیلتون آلس جایزه ادبی پولیتزر را برای نقدهایش از آن خود کرد سایت تندیس ترجمه یاسمن نوذری برندگان جایزه ادبی پولیتزر به تازگی اعلام شدهاند و در میان آنها نام هیلتون آلس Hilton Als، منتقد تئاتری که برای نیویورکر مینویسد، به چشم میخورد؛ وی این جایزه را برای نقد برنده شده است. آلس علاوه بر نوشتن در ستون همیشگیاش در نیویورکر، نویسنده، عکاس، کیوریتور و همچنین یکی از فیگورهای […]