پروژه‌ تجربه مهران رحیم‌زاده‌راد در گالری اعتماد

پروژه‌ی مشارکتی «تجربه» با مدیریت و اجرای مهران رحیم‌زاده راد در گالری اعتماد افتتاح می‌شود.
به گزارش تنديس به نقل از ایسنا، این پروژه پس از گذشت دو سال از مرحله‌ی پیش تولید، به مرحله‌ی اجرا رسید و با همکاری 80 نفر کار خود را از 24 دی‌ماه در سطح بین‌المللی آغاز می‌کند.
مهران رحیم‌زاده راد درباره‌ی برگزاری این نمایشگاه، گفت: پس از دو سال، پروژه‌ی «تجربه» به مرحله‌ی اجرا درآمد و با چیدمان فانوس‌ها در سالن یک و دو گالری اعتماد مخاطبان می‌توانند از آرزوهای‌شان بگویند. این پروژه قصد دارد در قالب فانوس‌هایی که روی آن‌ها اشعاری درباره‌ی صلح و همزیستی نوشته شده است، مردم دیگر کشورها را به یک هم‌فکری عمومی فراخواند.
رحیم‌زاده راد با تأکید بر این‌که هیچ محدودیتی در بیان آرزوها در این پروژه وجود ندارد، اظهار کرد: در پروژه‌ی «تجربه» که قرار است در ایران و تعدادی از کافه‌های خارج از کشور اجرا شود، علاقه‌مندان می‌توانند بدون هیچ محدودیتی از آرزوهای‌شان بگویند. تنها خط قرمز این پروژه، توهین نکردن به ادیان و قومیت‌ها است.
وی در ادامه گفت: در این نمایشگاه لیست کافه‌های مقصد فانوس‌ها در سراسر جهان در معرض تماشای عموم قرار می‌گیرد. همچنین فیلم‌هایی از هنرمندانی که پیش از این، رؤیاهای خود را در قالب فیلم‌های 15 ثانیه‌ای در اختیارمان قرار داده‌اند پخش می شود. جمشید مشایخی، آتیلا پسیانی، نادر مشایخی، مهدی احمدی و … از جمله هنرمندانی هستند که در این طرح ما را همراهی کرده‌اند. این فیلم‌ها در صفحه‌ی اینستاگرام پروژه نیز قرار می‌گیرد. «The Experience- Project» آدرس اینترنتی صفحه در اینستاگرام است که علاقه‌مندان می‌توانند با عضویت در این صفحه از آرزوهای‌شان بگویند و آرزوهای دیگران را بشنوند. این صفحه، فرصتی برای همه فراهم کرده است تا درباره‌ی آرزوهای دیگران نیز اظهار نظر کنند.
وی درباره هدف از برگزاری این پروژه نیز توضیح داد: اولین هدف این پروژه، ایجاد موقعیتی است برای برانگیختن مشارکت عمومی تا افراد از فرهنگ‎ها و موقعیت‌های جغرافیایی مختلف، رویاهای خود را برون‌ریزی کنند و از جانب یکدیگر شنیده شوند، رویاهایی که شاید مشترک باشند، یا دریچه‌ای جدید در ذهن ایجاد کنند.
این هنرمند تأکید کرد: پس از گذراندن دوره‌ی یک ساله، یافته‌های‌مان توسط تیمی از جامعه‌شناسان، رفتارشناسان و هنرمندان بررسی می‌شود و نتیجه‌ی کار به‌صورت مقاله و نمودار در اختیار عموم قرار می‌گیرد.
در مقدمه‌ی این نمایشگاه آمده است: «همان‌طور که هر کدام از ما در حضور دیگری معنی می‌یابد، تجربه صلح نیز در تقابل جنگ شکل می‌گیرد. درک ما از جهان تجربه‌ای‌ است وابسته به بدن، ذهن و موقعیت‌های زیستی. ما همه این تجربه را داریم که هر کجا آتش افروخته شده باشد، مردم به گرد آن جمع می‌شوند و جذبه بدوی آتش هر رنگ و مرزی را درمی‌‎نوردد و ممکن است انسان را به تجربه‌ای واحد دعوت کند. شمعی روشن می‌کنیم به نیابت از آتش باستانی تا فارغ از هر رنگ و نژاد و دور از هر مرزی دعوتی باشد برای بازاندیشی در قواعد زندگی صلح‌آمیز، فارغ از هرگونه جهت‌گیری سیاسی.
هستی‌بخشی به این موقعیت تنها در گرو مشارکت افراد و انگیزش آن‌ها در برابر موقعیت صلح‌آمیز است. این فانوس‌ها که نام «تجربه» بر خود دارند به چندین کافه در موقعیت‌های جغرافیایی گوناگون فرستاده می‌‎شوند، کافه‌هایی که رخدادهایی با محوریت همین تمایز تجربی را از سر گذرانده‌اند. مخاطبان دور میزهای خود می‌نشینند، فانوس تجربه روشن می‌شود، شعری بر آن نوشته شده که انسانیت را نوید می‌دهد و لحظه‌ای فرا می‌رسد که می‌توان در آن پیوندی ناگسستنی با هستی، جهان و همه انسان‌ها احساس کرد. مانند آن لحظه که درمی‌یابیم هزاران نفر هر شب بی‌خبر از یکدیگر در یک زمان به ماه نگاه می‌کنند.»
پروژه‌ی مشارکتی «تجربه» 24 دی‌ماه ساعت 16 در گالری اعتماد به نشانی خیابان باهنر (نیاوران)، سه‌راه یاسر، خیابان صادقی قمی، خیابان بوکان، دوراهی سمت راست، شماره 4 افتتاح می‌شود.

منبع: ايسنا

نویسنده