کشف اثری گمشده از لئوناردو داوینچی
ارائه اثر ناجی جهان اثر داوینچی به عنوان پیشنهاد ویژه در حراج کریستیز نیویورک
سایت تندیس ترجمه مریم روشن فکر
سال ۲۰۱۱ رونمایی از اثرداوینچی با عنوان «سالواتور موندی(ناجی جهان)» طوفانی را در دنیای هنر به وجود آورد. این اثر که در نشنال گالری لندن نمایش داده شد. توجه رسانهها را به خود جلب نمود. به طور کلی آثار داوینچی معمولن بسیار ارزشمند هستند، زیرا تعدادشان کم است، کمتر از بیست تابلو توسط متخصصین به عنوان آثاری که شخصا توسط خود داوینچی نقاشی شده شناخته میشوند.
کشف این تابلو از این جهت قابل توجه است که از ۱۹۰۹ تا کنون هیچ تابلو دیگری از داوینچی کشف و ارائه نشدهاست. و کشف این تابلو را میتوان به طور قطع مهمترین بازکشف هنری قرن بیست و یکم دانست.
این اثر ارزشمند دست ساخته خود داوینچی، در حراج معاصر و پس از جنگ عصرگاه روز ۱۵ نوامبر ۲۰۱۷ در خانه حراج کریستیز نیویورک ارائه خواهد شد.
لویک گوزر مدیر حراج معاصر و پس از جنگ کریستیز نیویورک درباره این اثر میگوید:
« تابلو «ناجی جهان» تصویری است از یکی از شاخصترین پیکرههای تاریخ در جهان که توسط مهمترین هنرمند همه زمانها نقاشی شدهاست. فرصت آوردن چنین شاهکاری به بازار موقعیتی است که یکبار در زندگی رخ میدهد.»
این اثر که ۵۰۰ سال پیش خلق شده است همچنان همان قدر تاثیر گذار است که در قرون ۱۵ و ۱۶ بودهاست. ابعاد آن ۶۴٫۵ در ۴۴٫۷ سانتیمتر و با رنگ روغن روی چوب گردو کار شده است.
این تصویر هنگامی که در سال ۲۰۱۱ برای اولین بار رونمایی شد، پیشینه ۶ سال تحقیق درباره اصالت و بازسازیاش را بر دوش میکشید. هنگامی که این نقاشی کشف شد، پوشیده شده از رنگهای اضافی و فروخته شده در یک حراجی کوچک در ایالات متحده، مدتها به عنوان یک نسخه کپی تلقی میگردید.
اما طی یک دوره طولانی تحقیق و بررسی دقیق اصل بودن آن آشکار گردید.
این اثر که مسیح را به عنوان ناجی جهان نشان میدهد، تصویری از نیم تنه مسیح است که در دست راست یک گوی کریستالی دارد و دست چپش را به نشانه دعای خیر بالا گرفته است. تا مدتها باوری وجود داشت که این اثر خلق شده و برای مدت طولانی وجود داشتهاست اما بعدا از بین رفته.در ۱۶۵۰ ونسلوس هولاریک نسخه چاپ اچینگ از این اثر را ساخته بود که امضا شده و دارای تاریخ است و جمله پرینت شده توسط لئونارد داوینچی بر آن نوشته شده.
همچنین دو طراحی با گچ قرمز برای ردای مسیح نیز در مجموعه سلطنتی وینزور نگهداری میشوند.
چیزی که قطعی است این است که این اثر به شاه چالرز اول پادشاه انگلستان تعلق داشته است (۱۶۰۰-۱۶۴۰) که در سیاهه اموال سلطنتی ذکر شده. همچنین فروش آن در ۲۳ اکتبر ۱۶۵۱ نیز ثبت گردیده است. پس به سلطنت رسیدن چارلز دوم و بازخواهی اموال پدر معدومش که توسط پارلمان تصویب شده، این تابلو در سال ۱۶۶۶ مجددا به خانواده سلطنتی بازگشت داده میشود. و از تاریخ ۱۷۶۳ تا ۱۹۰۰ مفقود میگردد.
شواهدی از حضور و مرمت تابلو در سالهای اوایل ۱۹۰۰ وجود دارد، تا اینکه در ۱۹۵۸ به قیمت ۴۵ پاوند در یک حراجی فروخته میشود و مجددا برای ۵۰ سال دیگر مفقود میگردد.
اثر سپس در ۲۰۰۵ در یک حراج کوچک در ایالات متحده کشف و به دست مرمت سپرده میشود تا اینکه در ۲۰۱۱ پس از تایید اصالت آن به معرض نمایش عمومی و فروش گذاشته میشود.
تکنیک این نقاشی به تابلو مونالیزا و سن جان باپتیست نزدیک است. که در آن به طور مشخص صورتها با لایه نازکی از رنگ کار شدهاند که از ویژگیهای آثار داوینچی است. همچنین طبق آزمایشان اصالتسنجی علمی جنس مواد به کار رفته در این اثر با سایر آثار داوینچی هماهنگ بوده و اصالت آن را تایید میکند. و برخی از تغییراتی که داوینچی در هنگام ساخت اثر اعمال کرده نیز توسط تکینکها عکسبرداری از لایههای زیرین مشخص شد. بدین ترتیب این اثر که به مدت طولانی مفقود شده، ناگاه کشف گردید و اینک اصالت آن تایید شده است.
«ناجی جهان» در تاریخ ۲۸ اکتبر تا۴ نوامبر در نیویورک به نمایش گذاشته خواهد شد و سپس در توری که توسط کریستی برگزار میگردد به هنگ-کنگ، سان فرانسیسکو و لندن برده خواهد شد و در این مکانها به نمایش در میآید.
اخبار هنر معاصر معاصر و اقتصاد هنر را اینجا دنبال کنید:
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
حراجی بونامز با آثاری از رامبراند | حراج آثار چاپی و تکثیرپذیر کلاسیک و معاصر
حراجی بونامز با آثاری از رامبراند | حراج آثار کلاسیک و معاصر حراج آثار چاپی و تکثیرپذیر به گزارش هنرآنلاین: بونامز در ۲۴ اکتبر برابر با دوم آبان ماه سال جاری حراجی از آثار کلاسیک و معاصر برپا میکند. در این حراج آثاری از نقاشان کلاسیک نظیر رامبراند و جیووانی دومینیکو و همین طور هنرمندی معاصر با نام واین تیبو (۱۹۲۰) دیده میشود. بیشترین آثار ارائه شده در بونامز ۲۴ اکتبر پرینتهایی از آثار رامبراند است. رامبرانت با نام کامل رمبراند […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
آرت ابوظبی با بخش ویژه فراتر از مرزها
آرت ابوظبی با بخش ویژه «فراتر از مرزها» حضور آثاری از هنرمند مطرح ایرانی، رضا درخشانی سایت تندیس ترجمه محمد عبقری نمایشگاه سالانه در تاریخ ۸ تا ۱۱ نوامبر ۲۰۱۷ در منارات السعدیات برگزار می شود و ۴۸ گالری از ۱۸ کشور مختلف شروع به کار می کند و به نمایش آثاری در حیطههای مختلف از هنرمندان مشهور و نوظهور جهانی میپردازد. آثاری از گالری های اروپا، آسیا، آمریکای شمالی و خاورمیانه حضور خواهند داشت که با معرفی بخش ویژه […]
با سلام
من سررشته ای در مسایل حراج آثار با ارزش ملی ندارم ولی بهتر این نیست که این آثارونسخه های خطی بسیار باارزش در موزه های مملکت خودمون نگهداری بشن؟ممنون میشم اگه مرا راهنمایی کنید.باتشکر
با سلام و تشکر از نظر خوبتون، به احتمال قوی دیدگاه شما مربوط به این مطلب است: https://avammag.com/47375/
در مورد ارائه مجموعهای از مینیاتور و کتب خطی ایرانی در حراج کریستیز می باشد. اگر این طور باشد، نظرگاه شما کاملن مورد تایید است اما باید خاطر نشان کنم که بخش اصلی این مجموعه در واقع جز اموال شخصی آقای پروفسور رادولف گپلک شرق شناس سوئیسی است و در سالهای دور از ایران خارج شدهاست و امکان ادعای مالکیت ملی در مورد آن وجود ندارد. تنها کاری که برای حفظ این مجموعه میتوان کرد، تشویق سرمایه داران ایرانی و یا مسئولین فرهنگ و هنر به خریداری کلی این مجموعه و بازگردادن آن به ایران است.