نوروزگار علی شایسته در گالری طراحان آزاد
گشایش ۲۶ آبان
اختتامیه: ۱ آذر
نمایشگاه انفرادی نقاشی
عنوان: نوروزگار
هنرمند: علی شایسته
بازدید همه روزه: ساعت ۱۶ تا ۲۰
گالری طراحان آزاد
آدرس: تهران، میدان فاطمی – میدان گلها – میدان سلماس – جنب پاسارگاد – شماره ۵
تلفن: ۸۸۸۰۰۸۶۷۶
بیانیه:
سری نوروزگار نتیجهی کار من بین سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ است. کلمهی نوروزگار، برای من، یک ترکیب درهمفرورفته از سه جزء است: نو، نوروز و روزگار. نوروزگار اشارهی نمادین و کنایهآمیزی به رستاخیز دارد.
تقریباً پس از اتمام پروژه بود که متوجه شدم اعتقاد به رستاخیز در میان ایرانیها به خیلی پیشتر از اسلام برمیگردد. «ارداویرافنامه» اسم کتابیست که، احتمالاً، به اواخر دورهی ساسانی تعلق داشته و داستان موبدی به اسم «ویراف» را نقل میکند که به خوابی خودخواسته فرو میرود و دنیای پس از مرگ را تجربه میکند و، پس از بیدار شدن، داستان سیر و سلوک روحانیاش را برای مردمی که به رستاخیز بیاعتقاد شده بودند بازگو میکند.
در زمان انجام این کارها، انسان، حلزون دریایی، تمبر هندی، موز، و تقریباً هر چیز دیگری را، بدون توجه به ماهیتشان، فقط از لحاظ فُرمی میدیدم. میخواستم یاد بگیرم که موجوداتِ واقعیِ طبیعت چه نوع نسبتهای تصویریای با هم دارند. همهی اینها فقط برای این بود که بتوانم گونههای دنیای شخصیام را طوری نقاشی کنم که در آخر کار بتوانم باورشان کنم.
شیوهای که برای انجام این کارها در پیش گرفتم بسیار زمانگیر بود. به طوریکه کار روی بزرگترین نقاشیِ این سری حدود شش ماه طول کشید. برای بهدست آوردن کیفیتِ فُرمیای که در نظر داشتم، خودم را مجبور میدیدم تا بیشترِ سطح کارهایام را با نوک تیز مداد/قلممو کار کنم. از یک جایی به بعد متوجه شدم، وقتی این شیوه را در سطح کارها انتشار میدهم در فضای کلیِ آنها، نیز، نوعی حس سکوت و کهنگی ایجاد میشود، و این درست همان چیزی بود که برای ساختن این دنیای از-پیش-باور-شدهی ذهنام لازم داشتم.
فکر میکنم سری نوروزگار، بیش از هر چیز، نتیجهی باور سالهای گذشتهی من بوده است. باور کهنهای که به دلیل آموزشهای مذهبی در کودکیام به وجود آمده بود و همراه با افزایش سنام مدام تغییر شکل میداد. در ادامه به آن تردید و یأس هم اضافه شد و در نهایت به آرامی در گوشهای از ذهنام دفناش کردم. اینبار آن را نبش قبر کردم تا فقط نقاشیاش کنم، بیآنکه خودم را، مثل پیشترها، نگران و درگیرش کرده باشم.
خبر دیگر نمایشگاه ها را در لینکهای زیر مشاهده کنید:
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
باسم رسام در گالری الهه
نقاشی های باسم رسام در گالری الهه نمایشگاه انفرادی نقاشی هنرمند: باسم رسام گشایش ۲۶ آبان عنوان: گوشههای جامانده ساعات بازدید: ۱۶ – ۲۰ گالری چهارشنبهها تعطیل است. آدرس: بلوار افریقا-انتهای خیابان گلفام-خیابان نازنین-بن بست امینی-پلاک ۳- نگارخانه الهه تلفن: ۲۶۲۰۲۶۱۱ اخبار گالری های دیگر را در لینک زیر دنبال کنید:
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .