نمایشگاه گروهی چاپ دستی چاپگران جوان در نگارخانه لاله
گزارش تصویری نمایشگاه
با همراهی الهه مقدمی و فرشته متقی
گرداوری آثار به کوشش احمدرضا ثقفی
هنرمندان:
محبوبه اسفندیاری، احمدرضا ثقفی، هدیه جعفری، فرزانه رادمهر، ناهید رضی پور، فاطمه سالمی، شادی سعیدی، مهدیه عزیزی راد، الهام عظیمی، کژال فخری،سارا کاوه، ملاحت کبیرنیا،آدنا میرزاخانیان، سعیده میقانی، سپیده مینایی، سارا نیک پور و آنالی وکیلی
نمایشگاه چاپگران جوان تا ۲۴ آذر ادامه دارد
بازدید روزانه: از ساعت ۹تا ۱۳ و ۱۴ تا ۱۹ و پنجشنبه از ساعت ۹تا۱۳
نگارخانه لاله : خیابان دکتر فاطمی، ضلع شمالی پارک لاله، جنب هتل لاله قرار دارد.
تلفن:۸۸۹۶۰۴۹۲.
فرشته متقی در بیانیه این نمایشگاه اینچنین نگاشته است:
کار با تکنیکهای چاپ دستی ابزار تحلیلی دقیقی را در اختیار هنرمند قرار میدهد. طراحی اولیه و تکنیکهای آنالوگ در چاپ دستی باعث ایجاد بالندگی ویژه در جهت هوشمندی ملموس در هنرمند میگردد که این امر در عرصه هنرهای تجسمی برای هر هنرمند از اهمیت بالایی برخوردار است. تکثیر آثار در نسخههای گوناگون و محدود، ویژگی خاص هنر چاپهای دستی میباشد. امروزه دیگر نمیتوان تنها تکنیک را به عنوان هدف دید. هنرمند میبایست خود را با محتوا و مفهوم به چالش بکشد.
محتوا در هنر، پروسه دیالوگ غیر قابل ترجمه مابین موضوعاتی مانند دیدگاه، هدف، ابزار بکار گرفته شده از طرف هنرمند و مخاطبین این هنر را شامل میگردد. سلسله مراتب نیز دیگر امروزه در انواع مختلف هنر معنای خاصی ندارد و این موضوع بیشتر به میزان توجه به نوع هنر ارتباط پیدا میکند.
حال با تحولات رخ داده در کیفیت مواد، وجود ابزار متعدد، تاثیر آنها در انتخاب نوع تکنیک و بکارگیری رسانههای مدرن جمعی در یادگیری و تبادل دیدگاهها میتوان به کمک چاپهای دستی مرزهای وسیعی از خلاقیت را به نمایش در آورد.
فراتر اینکه تغییرات خلاقانه در حین انجام پروسه چاپ و یا گاها حتی پس از آن، امکان آفرینش آثاری با کاراکترهای انحصاری را به هنرمند خواهد داد. هنر چاپهای دستی در هنرهای تجسمی دارای نقشی ورای مرزهای تخصصی میباشد بطوریکه طبق مشاهدات و تجربیات، هنرمندان بسیاری با آشنایی نزدیکتر مجذوب آن گردیده و سعی در تجربه آموزی در زمینههای متعدد این هنر وسیع مینمایند. وجود هنرمندان ماندگار و مشهور در قرن بیستم میلادی که علاوه بر محدودههای تخصصی متعارف خویش در عرصه چاپهای دستی نیز فعالیتهای چشمگیری داشتند، دلیل واضحی بر این مدعاست. کوشش هنرمندان و متخصصان چاپگر در ایران، تاثیر و کاربرد چاپهای دستی در هنر معاصر از طریق برپایی نمایشگاههای متعدد، تدریس دروس مختلف نظری و عملی چاپ در دانشگاهها و نیز آموزش از طریق کارگاههای آزاد تخصصی که عمدتا با مد نظر قرار دادن ایجاد انگیزه و خلاقیت بیشتر در تکامل چاپ دستی انجام میگیرد، هر چند به کندی اما به یقین این عرصه هنری را از مظلومیت قابل ادعا نجات خواهد داد. امید است در این راستا با هدف ایجاد انگیزه و تشویق استعدادهای عمدتا جوان، با برپایی این نمایشگاه گامی هر چند کوچک در شناساندن و ارتقاء بیشتر این هنر برداشته شود.
همچنین الهه مقدمی نیز در نوشتهای دیگر افزوده:
چاپ دستی هم به لحاظ تکنیکی و هم در نحوه بکار گیریش در عرصه معاصر باز تعریف میشود به طوری که ادراک این حیطه منوط به شناخت آن به عنوان یک مدیوم اهمیت پیدا میکند. چاپ دستی این پتانسیل را دارد که همچون مدیومهای جدید رویکردی بینامتنی داشته باشد و از این لحاظ بر خلاف آنچه که در تعریف سنتی بر آن تحمیل شده بسیار مدیوم قابل انعطافیست. امروز هنرمندان جوان با در کی درست و با توانی بالا نگاهی جدی به این مدیوم دارند که باعث امیدواری و خوشحالیست کنجکاوانه فعالیت و پیگیری و نگاه خلاق ایشان را پیگیر هستم.
گزارش تصویری نمایشگاههای دیگر را اینجا ببینید:
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
محدوده امن حامد صحیحی در کدام لغتنامه جای میگیرد
محدوده امن حامد صحیحی در کدام لغتنامه جای میگیرد گزارش تصویری نمایشگاه محدوده امن در گالری طراحان آزاد در بیانیه نمایشگاه محدوده امن آمده است: بعضی وقتها با یک کلمه یا یک جمله به آسانی میتوانی بگویی که چه حسی داری. یا حداقل کمی از آن توصیف کلامی راضی باشی. گاهی ترجمهی چیزی که در درونت میگذرد سخت میشود. بعضی وقتها چشمهایت به منظرهای میافتند و در یک آن حس غریبی در تو زنده میشود. حسی که به کلام نمیآید. […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
مهدی حسینی با چاپ سیلک اسکرین | تحولی در ذهنیت معاصر
مهدی حسینی با چاپ سیلک اسکرین | تحولی در ذهنیت معاصر گزارش تصویری نمایشگاه «نزدیکتر، در اندرونِ زبان» در گالری هور اثر هنری با اختراع لیتوگرافی به شکل جوهری به مرحله نوینی رسید که ذهنیت معاصر را متحول ساخت. در دورههای اخیر، افزون بر چاپ سنگی، روشهای معتبر دیگری نظیر چاپ سیلک اسکرین و … بر این اندیشه دامن زده است که تکنیکهای پیشرفته چاپ توان آن را دارد که اثری مشابه اصل اثر هنری «باز تولید» و مجزا ارایه […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
کابوس های شیرین حمید جبلی به نمایش درآمد
کابوس های شیرین حمید جبلی به نمایش درآمد گزارش تصویری نمایشگاه نقاشی حمید جبلی در گالری آتبین نمایشگاهی از نقاشیهای حمید جبلی با عنوان «کابوسهای شیرین» سوم آذرماه در گالری آتبین برپا شد. در این نمایشگاه شاهد ۴۰ نقاشی در قطع کوچک هستیم که ما را دعوت به جهان فانتزی جبلی میکند. تصاویری مانند غول ها و مجودات تغییرشکل یافته که همچون عنوان نمایشگاه ما را با دنیای خیال انگیزی مواجه میکند. در اغلب کارها در میان این موجودات فانتزی […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
مژده اتراک در دوپامین، بازی بزرگ زندگی
نمایشگاه انفرادی نقاشی مژده اتراک عنوان: دوپامین گالری والی نمایشگاه تا ١٠ آذر ماه ادامه دارد. بازدید روزانه: ۱۶ تا ۲۰ آدرس: میدان ونک، خیابان خدامى،پلاک٧٢ گالرى روزهاى شنبه تعطیل است. بیانیه: در تلاش براى معنا دار کردن زندگىام به لذت پناه میبرم آیا زندگى سراسر لذت نیست ؟ از لذت هاى ساده جسمانى تا لذت هاى روحى و معنوى؟ آیا زندگى یک بازى بزرگ نیست؟ یک لذت تام ؟ من زندگى را دایره میبینم، دایره ایى گردان و روح […]