الی دیویس | پیوند جنگل با ناخودآگاه انسان
آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس مینماید
سایت تندیس: ترجمه امیر کوشامنش
الی دیویس Ellie davies
امروزه، ارتباط ما با طبیعت شکننده و (متأسفانه) اغلب محدود است، در صورتیکه رابطهی انسان و درخت، و حضور درخت در همهی سطوح ذهن و زیست آدمیزاد، جایگاهی کهن داشته است. حضور گیاه و به خصوص درخت، در اغلب افسانههای مربوط به آفرینش بسیار مشهود بوده است. از رابطهی تماس آدم و حوا با «درخت ممنوعه» گرفته تا سهراب که آدرس «خانهی دوست» را کودکی میدانست که از «کاج» بلند بالا رفته بود. بومیان قدیم نیز بر این اعتقاد بودند که درختان دارای روح بوده و قطع کردن یک درخت صنوبر به دردناکی کشتن یک جاندار است. در آداب و رسوم ما نیز درختانی مثل «سرو» جایگاه خاصی داشته و دراغلب اماکن مذهبی حضور پر رنگ داشته است. ما هنوز هم برای برآورده شدن آرزوهایمان به درختان دخیل میبندیم.الی دیویس متولد ۱۹۷۶ ساکن دورسِت انگلستان است. در سال ۲۰۰۸ مدرک کارشناسیارشد خود را در رشته ارتباطات از کالج انگلستان دریافت کرد. او هماکنون در میان چوبها و جنگلهای جنوب انگلستان عکاسی میکند.
دیویس در گالریهای مختلفی از جمله سوزان اسپیریتوس کالیفرنیا، اِی گالری پاریس و بروکسل، سوفی ماری در هلند، براسی در کیف و گالری کرین کالمن برایتون انگلستان اجرا داشته است.عکسهای او جوایز مهم عکاسی نظیر مگنوم ۲۰۱۷ و نیز سیلست پرایز ۲۰۱۷ را دریافت کرده و در گالری فوتوگرافیز و بارگهاوس در اکتبر ۲۰۱۷ نمایش داده شده است.
در آپریل ۲۰۱۷ نمایشگاه انفرادی اخیر او با عنوان «در دل جنگل» در مرکز هنر و فرهنگ رُو ولی در ایرلند شمالی و نیز در تابستان ۲۰۱۶ در گالری کرین کالمن لندن برگذار شده است.او درباره عکاسی خود اینچنین بیان داشته که: «من ۸ سال گذشته را در جنگلهای پاریس مشغول عکاسی بودهام، و کارهایی انجام دادهام که ارتباط پیچیده منحصر به فرد خودم با چشمانداز پیرامونم را مشخص میکند. درک ما از چشمانداز میتواند به عنوان یک ساختار در نظر گرفته شود، ساختاری که در آن لایههایی از معنا که منعکسکننده دلالتها و اندیشههای فرهنگی ماست، واقعیات منظره را پوشانده و دنیای طبیعی را تبدیل به یک ایدهآلیسم میکند.جنگلهای انگلستان طی هزاران سال توسط فرآیندهای انسانی شکل گرفتهاند. این جنگلها شامل زمینهای جنگلی کهن، الوار و ذخایر حیاتوحش و نیز مناطق حفاظت شده طبیعی هستند، و همین موضوع نشاندهنده همبستگی طبیعت، فرهنگ و فعالیتهای انسانی است. جنگلها نمادهای قدرتمندی در رسوم اجدادی، افسانهها، سحر و جادوها داشته و به همان اندازه خطرناک و رازآلود هستند. در اغلب اوقات جنگلها بیشتر با حالتهای روانشناختی مرتبط با ناخودآگاه انسان پیوند خوردهاند. در پس این اتفاق، کارهای من با کمک مناظری که در آن زندگی و رشد میکنیم هویت را شکل میدهند. من از طریق مداخلههای مختلفی که در شکل جنگل انجام میدهم بیننده را در فضایی بین واقعیت و خیال اسیر میکنم. جاییکه بیننده برای پیداکردن راهی که آنها را به منظره پیوند دهد تشویق میشود. این امر تا جایی پیش میرود که محصول آن، یک تجربه شخصی و مفید برای هر فرد خواهد بود.در حین کار مداخلات کوچکی در صحنه انجام میدهم. اعمالی که باعث تعامل هرچه بهتر بیننده با منظره میشود، البته در این راه از استراتژیهای مختلفی استفاده میکنم، استراتژیهایی نظیر ساخت و ساز، ساختن استخرهایی از نور، پخش کردن دود در فضا، و یا استفاده از مواد مصنوعی مثل رنگ و رنگدانه.تصویر نهایی نقطه اوج این مداخلات هستند. جنگل به یک استودیو تبدیل شده و زمینهای برای ساختن محتویات تصویر میشود. بنابراین هر قطعه در جای خودش رسم میشود، نور طلایی درختی که در تاریکی بیشه سوسو میکند، مسیر مارپیچی که در زیر بوتهها نقاشی شده، رشتههایی که مابین درختان بافته شده و درختانی که رنگها و عناصر را در فضا بازتاب میدهند.»
در عین حال دیویس در مجموعه «In Half Light»، جنگلها را با تالاب و رودخانه به هم متصل، و فضا را با یک افق کاذب نشان میدهد. افقی که مانند یک حصار، ما را از فضای گرگ و میش جنگل جدا میسازد. تنها با این نقطهیدید (که البته فاصله زیادی با آنچه ما آن را زمین در نظر میگیریم دارد) بیننده را مجبور به بودن در مکانی میکند که هیچ تجربه حضوری در آن نداشته است. در غیاب چشمانداز و جدایی فیزیکی از آن، تجربه غوطهور شدن در آبهای عمیق و تاریک را به بیننده انتقال میدهد.
نمایشگاههای انفرادی هنرمند به شرح زیر است:
۱- نمایشگاه انفرادی در موسسه فرهنگی و هنری روئه ولی – ایرلند شمالی – ۲۰۱۷
۲- در دل جنگل – گالری کرین کالمن – لندن – ۲۰۱۶
۳- ستارهها گالری سوفی ماری – هلند – ۲۰۱۵
۴- در دل جنگل – گالری ریچارد یانگ – لندن ۲۰۱۲
۵- با من بیا – گالری پرینت هاوس – لندن – ۲۰۱۱
۶- منظره جدید – گالری Lbi – لندن – ۲۰۱۱
۷- نمایشگاه انفرادی در گالری بیکس ایمجین – لندن – ۲۰۱۱
۸- منظره جدید – مجموعههای بروسی – کیف، اکراین ۲۰۱۱
و نمایشگاههای گروهی مختلف از سال ۲۰۰۸ تاکنون
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
برایان تیلور | رهایی از رئالیسم با چاپ آلترناتیو
برایان تیلور | رهایی از رئالیسم با چاپ آلترناتیو آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس مینماید سایت تندیس ترجمه امیر کوشامنش برایان تیلور Brian Taylor زمانی که انسان به سوی ثبت واقعیترِ آنچه که میدید پیش میرفت. چاپ عکس مسیر خود را طی کرد و به بالاترین نقطه خود رسید. حال که انسان توانست واقعیترین چاپ را از یک عکس داشته باشد، چیز بیشتری برای ارائه پیدا نکرد. و به ناچار برای جهش از روی این واقعیت وارد مرحله […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
پائو بوسکاتو استاد موقعیت های طنز در عکاسی خیابانی
پائو بوسکاتو استاد موقعیت های طنز در عکاسی خیابانی آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس مینماید | قسمت دوم سایت تندیس ترجمه امیر کوشامنش پائو بوسکاتو Pau Buscató عکاسی خیابانی شاخهای از عکاسی مستند بوده که انسان را به عنوان موضوع اصلی عکس مورد توجه قرار میدهد. ثبت لحظات حضور انسان در محیط، گاه مبهم و غیر قابل تفسیر و یا حتی سورئال است. روابط میان انسانها با محیط شهری، ناهنجاریهای اجتماعی و… مانند کلماتی هستند که با […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
هیرویوکی ماسویاما عکاسی که در زمان سفر میکند
هیرویوکی ماسویاما عکاسی که در زمان سفر میکند آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس مینماید سایت تندیس ترجمه امیر کوشامنش هیرویوکی ماسویاما hiroyuki masuyama علاقه هیرویوکی ماسویاما به سفر در زمان باعث شده تا او با دوربین خود دست به نقاشی بزند. او با استفاده از دوربین و بهکارگیری ابزار دیجیتال سعی بر بازنمایی تصاویر نقاشان معروف قرن نوزدهم داشته است. همانگونه که میدانیم عکاسی با پیشرفت روزافزون علم پیشرفت چشمگیری داشته؛ علیالخصوص در زمینههای نرمافزاری به راحتی میتوان […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
عکاسان معاصر و بازنمایی تجربه زیست | لیزا کرسی عکاس نازیباهای زیبا
عکاسان معاصر و بازنمایی تجربه زیست | لیزا کرسی عکاس نازیباهای زیبا آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس مینماید سایت تندیس ترجمه امیر کوشامنش لیزا کِرِسی lisa kereszi تأثیرات محیط بر زندگی عکاسان بزرگ در دوران کودکی تأثیر به سزایی در آثار آنها داشته است. این تأثیر در مورد لیزا کرسی نیز به وضوح قابل مشاهده میباشد و ما شاهد یک جریان زندگی شخصی در کارهای هنرمند هستیم. گاراژ اوراقی، جایی که هنرمند در آنجا بزرگ شده، حتی […]