پیر هیو | اکوسیستمی بعد از پایان دنیا
پرونده صد چهره قدرتمند جهان هنر
معرفی پیر هیو pierre-Huyghe هنرمند مفهومی و دانا هاراوی، Donna-Haraway نظریه پرداز علم، تکنولوژی و فمینیستی
سایت تندیس: ترجمه یاسمن نوذری
پیر هیو pierre-Huyghe هنرمند مفهومی فکری
پیر هیو که در حال حاضر در نیویورک زندگی میکند، در سالهای اخیر جایگاه خود را با خلق آثار جاهطلبانهای -که از ابعاد انسانی فراتر میرود- حفظ کرده است. چه تولید آثاری در بازه زمانی صد ساله و چه تجربههای حیوانی. در کنار نمایشگاههای بزرگی که در Espaces لوئی ویتون در توکیو و ونیز برگزار کرد و برنده شدن جایزه Nasher با جایزه صد هزار دلاریاش، هیو آثار خود را به جشنواره مونستر برد. بدون شک این اثر از موفقترین آثار مونستر امسال بود. یک اکوسیستم بعد از پایان دنیا که در خرابههای یک پیست اسکی متروکه شکل گرفته بود و شامل زنبور، طاووس و جلبک بود. سنسورها حرکات این حیوانات را در کنار درصد دی اکسید کربن و باکتری محیط دریافت میکردند و اطلاعات را به ماشین رشد و نمویی منتقل میکرد که محل پرورش سلولهای سرطانی بود.
هرچه انرژی و حرکت بیشتری از محیط ثبت میشد، میزان رشد این سلولهای سرطانی هم بیشتر میشد. او میگوید که علاقهای به خلق داستان ندارد، بلکه تنها به دنبال واقعیتهای تازه است.
اما واقعیتهایی که میکند بسیار خیالبافانه هستند.
دانا هاراوی، Donna-Haraway نظریه پرداز علم، تکنولوژی و فمینیستی است که حضور «آگاهانه حساس» خود را در دنیای هنر حفظ کرده. قلم او که همزمان آکادمیک و شاعرانه است، منبع الهام هنرمندان و هنربانان زیادی بوده. آثار او گستره وسیعی را در بر میگیرند. از «مانیفست سایبورگ»(۱۹۸۴) که امروزه در بحثهای هویتی و هوش مصنوعی متن مرجع به حساب میآید تا متن «ماندن با رنج» (۲۰۱۶) که اشرف مخلوقات بودن انسان را به چالش میکشد. امسال نام او در نمایشگاههای گروهی زیادی به چشم میخورد، نظیر «پوست پیشین» در MoMA PA1 در نیویورک، «رویای شکلها» در عمارت توکیو در پاریس، دوسالانه طراحی بلژیک و فستیوال بینالمللی هنر نروژ به نام لوفوتن.
هاراوی سالها در دانشگاه کالیفرنیای سانتا کروز تدریس کرده است. علاوه بر آن، وی و آثارش به تازگی موضوع کنفرانسی در موزه استدلیجک آمستردام بوده است و سخنرانی اصلی، بنیاد هنر سن فرانسیسکو را ایراد کرده است.
قسمت قبل از این پرونده را اینجا دنبال کنید:
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
صد چهره قدرتمند جهان هنر
پرونده صد چهره قدرتمند جهان هنر | شماره ۱ هنرمند به مثابه نظریه پرداز، نظریه پرداز به عنوان هنرمند سایت تندیس: ترجمه یاسمن نوذری در سال ۹۶ شش قسمت از این پرونده منتشر شده است که لینک قسمتهای بعد را در پایین همین شماره میتوانید بخوانید و همچنین قسمتهای آینده را در سال جدید دنبال کنید. هیتو اشتایرل Hito Steyrel هنر قدرتمند است یا حداقل سازهای از نیروهایی قدرتمند است و نه همیشه از نوع مثبتش! این چیزی است که […]
مقالات مرتبط با هنر معاصر جهان را در لینکهای زیر مشاهده کنید:
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
جامانده ها جنبش هنری رادیکال و ایده محور
جامانده ها جنبش هنری رادیکال و ایده محور سایت تندیس ترجمه یاسمن نوذری جامانده ها [۱] جنبش هنری رادیکالی است که در سال ۱۹۹۹ در لندن شکل گرفت. این جنبش نقاشی فیگوراتیو نوینی را با تمرکز بر روی “ایده “، به عنوان اصلی ترین ابزار هنری برای عنوان کردن موضوعات معاصر، مطرح کرد. جامانده ها تکذیب پیشرفت مدرنیسم قرن بیستم است که نتیجهای جز محیط دانشگاهی منفرد، منزوی، متریال محور و حماقت بار به بار نیاورده است که نه تنها به […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
معرفی ده موزه هنر برتر سال
معرفی ده موزه هنر برتر سال فهرست برترین موزههای سال ۲۰۱۷ به روایت “دیزاین بوم” نشریه “دیزاین بوم” به رسم هرساله خود که در آخرین ماه سال میلادی به معرفی فهرست ده تایی برترین پروژههای معماری جهان میپردازد. سال ۲۰۱۷ با افتتاح چندین موزه و مرکز فرهنگی پیشگام در جهان همراه بود. مراکزی که اغلب به دلیل ایدههای جسورانه و بلندپروازانه در مدت زمانی کوتاه در میان پروژههای برتر معماری جهان در این سال شناخته میشوند. نشریه “دیزاین بوم” به […]