نرگس سلیمان زاده پالتی از رنگ‌های گرم و تند در آرت هاب دبی

نرگس سلیمان زاده | پالتی از رنگ‌های گرم و تند در آرت هاب دبی
نگاهی به نمایشگاه «بی‌مقدمه» در گالری Art Hub دبی

سایت تندیس: به قلم ماریانا ای تورچیو


نرگس سلیمان زاده

«بی مقدمه»

دشوارترین امر برای کندوکاو در لایه‌های پنهان اثر یک هنرمند، یافتن سر کلافی است که به ما اجازه می‌دهد پیچیدگی‌های این آفرینش هنری را بیابیم. آثار این هنرمند جوان ایرانی نیز، از این قاعده مستثنی نیست.

در برابر آثار وی، احساس کردم قدم به دنیایی دیگر گذاشتم. حسی که با دیدن چند تصویر در آثاری که محتوایی دینی و آسمانی داشت، بشدت تقویت شد.

همان گونه که شخصی می‌گفت: «ما انسان‌ها، روحی گرفتار شده در کالبد حیوانی هستیم.»، اینکه در دنیای امروز ما،‌ با دیدن اثری حسی ملکوتی و اثیری در درونمان بیدار شود، امری عجیب و خلاف معمول است.نرگس سلیمان زادهاین هنرمند در آثارش، روی فضاهایی تمرکز می‌کند که معمولاً از تیرس نگاه و توجه ما دور مانده است، فضایی که در آن پل‌ها، اتوبان‌ها و حتی دهلیزهای شهر، جان دارند. وی نه تنها در تصاویرش انرژی شهر را به تسخیر در می‌آورد، بلکه این انرژی در مرکز تمام صحنه‌ها حس می‌شود. در آثار این هنرمند ترکیب‌های رنگی تند تلفیق شده با فضای باز، برای بیننده، در عین حال که راه را برای تفسیرهای بسیار باز می کند،‌ تبدیل به کنایه‌ای از تاریخ می‌شود.نرگس سلیمان زادهنرگس سلیمان زاده، با بهره گیری از پالتی متنوع از رنگ‌های گرم و تند و تنوع بافتی (Texture)، آثاری ظریف از جنس نور و سایه خلق می‌کند. در آثار وی در حالی که تمام عناصر فضای شهری، از لطافت آسمان ابری گرفته تا جزئیات دقیق ساختمان‌های شهر، به بازی گرفته می‌شوند، اما در پس تمام رنگ‌ها و سایه‌ها، نبض دنیای درونی هنرمند می‌تپد و خود هنرمند در بسیاری از آفرینش‌های هنری‌اش، منعکس می‌شود.

این نقاشی‌ها بیانگر ذات همین حقیقت است که ما را با چالشی روبه‌رو می‌کند تا آنچه از جنس احساس است، بر بعد حیوانی وجودمان، چیره شود.

در آثار نرگس، آنچه ارتجالی (فی‌البداهه) و بی‌قائده است، در هماهنگی کامل با شخصیت‌ها و رنگ‌هایی نشان داده می‌شود که توسط فرم‌ها، تصاویر آبستره، هندسه و با بهره‌گیری از رنگ‌های روح‌نواز و پاک، بر روی بوم نقاشی، نقش می‌پذیرد. بدون شک، در این آثار، در برابر حضوری عرفانی هستیم، ‌حضوری پر رمز و راز، جایی که آنچه همگانی و طبیعی است، رخ می‌نمایاند.

نقدهای نمایشگاه‌های جاری را در لینک زیر مشاهده کنید:

هنرمند منتقد غزاله هدایت

هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن

هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد می‌خورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریخته‌است یا من از آن فرار کرده‌ام چه چیز می‌تواند برایم بامعناتر/بی‌معناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همه‌چیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگ‌باخته‌است و می‌دانم به سبب همین رنگ‌عوض‌کردنش در لحظه است که این‌گونه دوستش می‌دارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همان‌گونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکه‌ای […]

۲ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
ابراهیم حقیقی

ابراهیم حقیقی با جدیدترین آثار عکس و سریگرافی

به بهانه جدیدترین آثار عکس و سریگرافی ابراهیم حقیقی در گالری گلستان سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر آن نسل هنرمندان ایران در عرصه‌های مختلف که اینک پس از بیش از نیم قرن تجربه هنوز با قدرت و جدیت به تولید و نمایش آثارش مشغولند را باید نسلی دانست که از دل ایده‌آل‌گرایی سال‌های اواخر دهه بیست ایران متولد شدند، نسلی که همه چیز را جدی گرفتند و بسیار کوشیدند و تا هستند انرژی پرشورشان فضای هنر و فرهنگ […]

۰ comments

هنرمند منتقد غزاله هدایت

هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن

هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد می‌خورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریخته‌است یا من از آن فرار کرده‌ام چه چیز می‌تواند برایم بامعناتر/بی‌معناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همه‌چیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگ‌باخته‌است و می‌دانم به سبب همین رنگ‌عوض‌کردنش در لحظه است که این‌گونه دوستش می‌دارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همان‌گونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکه‌ای […]

۲ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
توده در حرکت-1 استودیو 51

سوژه قلمروزدایی شده، توده در حرکت-۱ از استودیو ۵۱

نگاهی به “توده در حرکت-۱” از استودیو ۵۱، در گالری آران سوژه قلمروزدایی شده سایت تندیس به قلم سحر افتخارزاده “استودیو ۵۱”، جهتِ انجامِ پروژه‌های مشترکِ بهار صمدی و نوید سلاجقه، در سال ۱۳۹۴ فعالیتِ خود را آغاز کرد. پروژه‌هایی که با تلاش بر بازیافتِ مواد صوتی-تصویریِ از قبل موجود و عبور دادنِ آنها از رسانه‌های مختلف، خرده روایتها و یا “سرِهم بندی” هایی (اسمبلاژ) را، این بار در یک فضا – زمانِ آلترناتیو ارائه می‌دهند.این رسانه ها گستره‌ای از […]

۰ comments

هنرمند منتقد غزاله هدایت

هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن

هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد می‌خورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریخته‌است یا من از آن فرار کرده‌ام چه چیز می‌تواند برایم بامعناتر/بی‌معناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همه‌چیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگ‌باخته‌است و می‌دانم به سبب همین رنگ‌عوض‌کردنش در لحظه است که این‌گونه دوستش می‌دارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همان‌گونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکه‌ای […]

۲ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
جلسه نقد و بررسی نمایشگاه صورتی بر خلاف ایده

گزارش جلسه نقد و بررسی نمایشگاه صورتی بر خلاف ایده

گزارش جلسه نقد و بررسی نمایشگاه صورتی بر خلاف ایده | نقاشی‌های پرتره عادل سعدالدین در گالری دانژه به گزارش سایت تندیس: جلسه نقد و بررسی نقاشی‌های عادل سعدالدین روز چهارشنبه ۲۹ آذرماه و با میزبانی گالری دانژه در سمنان برگزار شد. در این جلسه اساتید، جمعی از هنرمندان و هنردوستان حضور داشتند و به بررسی و تبادل نظر درباره‌ی مجموعه‌ی پرتره‌های سعدالدین که از ابتدای آذرماه در گالری دانژه سمنان برپا بود، پرداختند. در این جلسه دکتر جاوید رمضانی […]

۰ comments