یادداشتی بر نمایشگاه آن سوی نگاه و سکوت از مجموعه نقاشی خط های محمدرضا کاشانی در گالری دانژه در سمنان
“من از فریاد نا هنجار پی بردم سکوتی هست “
سایت تندیس به قلم غلامرضاطاهریان
اقیانوس شعر و شعور و اندیشه با اقیانوس خط و نقش و رنگ پیوند می خورند و بی کرانگی آغاز می گردد و در این گستره ی نا پیدا، شاخه ها و گرایش هاى متعدد و گاه متفاوتی شکل گرفته و هریک از آنها در ادامه ى حیات خود به سمت و سویی کشیده می شوند. یکی از زایش ها و خیزش های این بی کرانگی می تواند نقاشیخط باشد .
اینک خالق آثار نمایشگاه “آن سوی نگاه و سکوت” پا را از نقاشیخط فراتر نهاده و عکس و کلاژ را نیز با این بیکرانگی در هم آمیخته و از آن معجونی ساخته که هر بیننده ی با ذوقی را مجذوب و مسحور خود می کند .چینش، گره خوردگی و در هم آمیختگی این عناصر در برخی آثار به حدى است که نمی توان هیچ یک از بازیگران بوم و صحنه را یکه تاز میدان خواند . هر چند تمامی این عناصر در پس پشت ذهن خلاق هنرمند وسیله ای بیش نیستند تا هنرمند جوان بتواند بخشی از احساسات و غلیانات درونی خویش را به مخاطب خود منتقل کند؛ احساساتی که سرشار از درد، رنج، فریاد و عصیان اند اما در قالب سکوت و نگاه معصومانه نوع بشر در دنیای مدرن. سکوت و معصومیتی که سرشار از حیات و عِشق به هستی است .
درد ها و رنج ها، زخم ها و تلخ کامی های گاه و بیگاه هنرمند با رقص و چالاکی قلم شکسته و همچنین نگاه نافذ و پر از راز و رمز تصاویر به آرامش، سکوت و امید رهنمون شده و این همه حظ و وجد درون با رنگ و نقشهای مناسب به اوج می رسد؛ هر چند در بعضی آثار، انگاری بشر در پس زمینه ى فرهنگ و هنر خود که خط و نقش نمادی از آن هستند محصور و زندانی است.
نمایشگاه “آن سوی نگاه و سکوت ” ما را به بیقراری و فریاد در سکوت فرا خوانده و به واکاوی درون وا می دارد. عمق را می نگرد و ریشه ها را جستجو می کند. به یگانگی و یکتایی هستی و انسان نگریسته، مرزها را در می نوردد؛ و به دنبال پاسخی شایسته و در خور به پرسش هایی است که آن سوی نگاه و سکوت است .
نقد نمایشگاه های گالری دانژه را اینجا ببینید:
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
عادل سعدالدین | هرجایی بیرون از این جهان
عادل سعدالدین | هرجایی بیرون از این جهان سایت تندیس: به قلم جاوید رمضانی برگرفته از شعری از بودلر آیا خواب انسان شناختی انسان محوران کماکان ادامه دارد. آیا کسی در این زمین، بنبستهای ذاتی اومانیسم را ندیده است. مگر ما با درخت و خورشید و آسمان پیمان نبستیم آن هنگام که تمدنی کوچک بودیم. آیا انسان متناهی است! آیا به انسان خداگونه قرن نوزدهم کماکان باور داریم با اختراعات، ابداعات و فروکاستن زندگی از امکان حضور. آیا جهانی جدید […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
گزارش جلسه نقد و بررسی نمایشگاه صورتی بر خلاف ایده
گزارش جلسه نقد و بررسی نمایشگاه صورتی بر خلاف ایده | نقاشیهای پرتره عادل سعدالدین در گالری دانژه به گزارش سایت تندیس: جلسه نقد و بررسی نقاشیهای عادل سعدالدین روز چهارشنبه ۲۹ آذرماه و با میزبانی گالری دانژه در سمنان برگزار شد. در این جلسه اساتید، جمعی از هنرمندان و هنردوستان حضور داشتند و به بررسی و تبادل نظر دربارهی مجموعهی پرترههای سعدالدین که از ابتدای آذرماه در گالری دانژه سمنان برپا بود، پرداختند. در این جلسه دکتر جاوید رمضانی […]