دوختهای نگار مالک اشتر نقشی از خاطرات را برجا میگذارد
گزارش تصویری نمایشگاه در گالری الهه
سایت تندیس: علی نورپور
در بیانیه نمایشگاه آمده است: «زندگی به مانند الیافی درهم تنیده، نقشی از خاطرات را برای ما برجا می گذارد به طوری که حتی با شکافتن این خاطرات نمی شود آن ها را به فراموشی سپرد و ردّپای آن همیشه باقی میماند، و آینهها در مسیر زندگی هرشخص به ما این فرصت می دهند که شاید لحظهای بتوانیم خود را در زندگی او تصور کنیم.»دراین نمایشگاه ۱۶ اثر از نگار مالک اشتر با تکنیک دوخت با نخهای رنگی، آینه و رنگ گذاری روی پارچه به نمایش گذاشته شده. بیانیه نمایشگاه حاکی از این است که لایههای مفهومی بسیاری در هر اثر وجود دارد. عنصری که بیشتر از هر چیز به چشم میخورد انسان و جنسیت زن میباشد که عناصر دیگر حول آن میچرخند. بافت کار پر از عناصر فرمی نقطه، خط، سطح که با کمک دوخت و نخهای رنگی به وجود آمده و چشم مخاطب را در خود فرو میبرد و آینههایی که در قسمتهای مختلف بدن فیگورها دوخته شدهاند و زمانی که ما روبه روی اثر میایستیم چشم ما در آنها جای میگیرد و لحظهای قسمتی از کارمیشویم و فضای زندگی شخصیتها راتجربه میکنیم. شخصیتهای هرفریم درتمامی نقاط کار درحال زیستن و تجربه کردن هستند یا تنها، کنجکاو، درحال صحبت با یکدیگر و یا با طبیعت اطراف خود یکی شدهاند. برای مثال فیگورهایی را در آثار میبینیم که به شکل درخت، ابر، صخره و آب درآمدهاند به گونهای که انگار هنرمند چهار اسطوره از چهارعنصر هستی را با استفاده از شخصیت زن خلق کرده است که یادآور الهههای باستان میباشد که راه را در داستانهای کهن به بشریت نشان میدادند.نگار مالک اشتر درباره مفهوم و ساختار آثار خود میگوید: هرکدام از این کارها براساس زندگی یک شخص انتخاب شدهاند زنان و دخترانی که در اطراف من زندگی میکردند و من با آنها آشنا بودم و براساس تجربه واتفاقات زندگی آنها یک فریم را تصویرسازی کردم و یکی ازاهدافم از استفاده از این تکنیک این بود که با شکافته شدن هر یک از آنها، از بین رفتن آنها اتفاق نخواهد افتاد و ردپایی از این شکافتنها در آثار باقی خواهد ماند.دلیل استفاده از قطعههای آینه درقسمتهای مختلف بدن اشخاص چیست؟ دلیل استفاده از آینهها این بوده که شاید ما بتوانیم در زمانی که چشم ما به آینهها میافتد لحظهای خودمان را جای آن انسان بگذاریم و به جای آن خودمان را ببینیم وتجربه ای از آن شخصیت داشته باشیم.
با دیدن آثار متوجه شدم که مقداری ساختار نقاشی ایرانی و معماری ایرانی در آنها وجود دارد. دلیل خاصی دارند؟ با توجه به اینکه شخصیتهای انتخاب شده هویت ایرانی دارند و با الهام از فضای نگارگری و نقوش فرشهای ایرانی من به توصیف زندگی آنها پرداختم تا فضای کار حال وهوای بومی داشته باشد. برای مثال: حالتهای صخرهها، یا در بعضی فریمها شکسته شدن کادر و یا فیگورهای درهم تنیده شدهای که در تشعیر دیده بودم و حتی ترکیب بندی حلزونی نگارگری که حالت تمرکز دریک نقطه مرکزی میباشند.درباره تکنیک خاص خودم در دوخت، نگاهی هم به هنرهای بومی ایرانی داشتم مانند: سکه دوزی، آینه دوزی، سوزن دوزی و دکمه دوزی که در نقاط مختلف ایران به گونهای خاص کار میشود و به غیر از این مسئله رشته تحصیلی خودم در دانشگاه، طراحی پارچه است؛ که خواستم از ترکیب تکنیکهایی که در آن تجربه داشتم استفاده کرده باشم.
گزارش تصویری نمایشگاههای جاری را در لینکهای زیر مشاهده کنید:
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
نمایشگاه عکس ژیلا مختاری و بازسازی اتاق آسایشگاه در گالری شیرین
نمایشگاه عکس ژیلا مختاری و بازسازی اتاق آسایشگاه در گالری شیرین گزارش تصویری نمایشگاه عکاس: رامونا میریان نمایشگاه عکسهای ژیلا مختاری با عنوان «دیوانگی منهای یک ثانیه» در گالری شیرین جمعه ۲۹ دی ماه گشایش یافت. به گزارش گروه هنربانی آوام و سایت تندیس، در این نمایشگاه که اولین نمایشگاه انفرادی مختاری در ایران است، علاوه بر نمایش تعدادی از عکسها به شیوه کلاسیک بر دیوارهای گالری، شاهد چیدمان عکسها در فضای بازسازی شدهی اتاق یک آسایشگاه، اجرای پرفورمنس و […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
گشایش نمایشگاه اکبر یادگاری با استقبال هنرمندان عرصه تئاتر و تجسمی
گزارش تصویری نمایشگاه اکبر یادگاری در گالری آتبین گشایش نمایشگاه اکبر یادگاری با استقبال هنرمندان عرصه تئاتر و تجسمی عکس: برزین بهارلویی به گزارش روابط عمومی گروه آوام نمایشگاه نقاشی اکبر یادگاری با عنوان «تروما از کلن» با هنربانی جاوید رمضانی در گالری آتبین جمعه ۲۲ دی گشایش یافت. این نمایشگاه در حالی افتتاح شد که جمعی از هنرمندان و پیشکسوتان تاتر و تجسمی نیز در آن حضور پیدا کردند. هنرمندانی همچون: قاسم قلیپور، علی محمد زارع، اکبر زنجانپور، مونا خوش […]