مکتب دادائیسم ویرانگری جایگزین آفرینش
خلاصه کتاب مکتبهای ادبی | قسمت پایانی
تألیف و ترجمه : رضا سید حسینی | نشر نگاه
سایت تندیس: تلخیص میثم تقی خانی
دیگر نه نقاشها را میخواهیم، نه ادیبان را، نه موسیقیدانها را، نه مجسمهسازها را، نه مذاهب را، نه جمهوریخواهان را، نه سلطنتطلبان را، نه امپریالیستها را، نه آنارشیستها را، نه سوسیالیستها را، نه بلشویکها را، نه سیاستمداران را، نه پرولتاریا را، نه دموکراتها را، نه ارتشها را، نه پلیس را و نه وطنها را، دیگر از همه این حماقتها به تنگ آمدهایم، دیگر هیچ، هیچ، هیچ، هیچ، هیچ و هیچ!
اینها مطالبی است از بیانیه ریمبون دسنی که نه نفر از دادائیستها دسته جمعی آن را در سالن استقلال میخوانند. بولتن دادا در ماه فوریه نام همکارانش را به این ترتیب اعلام میکند: پیکابیا، تزارا، آراگون، برتون، ریمبون دسنیالوار، دوشان، درمه و کراوان و میافزاید: داداهای واقعی ضد دادا هستند!پس از سورئالیسم و اکسپرسیونیسم در این شماره به پدر مشترک این دو جنبش میپردازیم.
دادائیسم زاییده نومیدی و اضطراب و هرج و مرجی است؛ که از خرابی و بیداد جنگ جهانی اول صادر شد. زبان حال کسانی است که به دوام و ثبات هیچ امری امید ندارند و چیزی را در زندگی پا برجا و متقن نمیشمارند. هدف پیروان این جنبش طغیانی است بر ضد هنر و اخلاق و اجتماع. میخواهند بشریت و نخست ادبیات را از زیر یوغ عقل و منطق و زبان آزاد کنند.
دادا یک نهضت بینالمللی است. تقریبا همزمان در سویس و امریکا به وجود آمده و بعد در بیشتر کشورهای اروپایی. دادا از چارچوب هرگونه نظامی فراتر میرود. تمام تلاش آن مبتنی بر درهم ریختن انواع هنری، ویران کردن مرزهای موجود بین هنر و ادبیات و حتی صنایع بوده است. شعر بیانیه، تابلو بیانیه، شعر به همراه سر و صداهای اضافی، کولاژ، مونتاژ و عکس و…با استفاده از موادی که به نظر میآید بیگانه با هنر باشند…و نپذیرفتن هیچ گونه انتقادی مگر از دیدگاه خاص خود!
دادا با ادعای ویرانگری و تروریسم در عالم هنر و ادبیات و اخلاق اجتماعی یا فردی، عملاً اسطوره خاص خود را آفریده است؛ زیرا در عالم هنر قصدش نه آفرینش بلکه ویرانگری بوده. ویران ساختن آن طرز تفکر و آن هنری که به جنگ جهانی منجر شد. تناقض عجیب در کار دادائیستها این است که به رغم تمام تلاش آنها برای شالوده شکنی و ویران ساختن زبانها آثاری که به وجود آوردند مقدمهای شد بر همه جریانهای هنری و ادبی معاصر.تأثیر جنگ
جنگ جهانی اول بالهای خونین خود را بر فراز اروپا گسترد. انتشار کتابها و مجلات متوقف شد. در میدانهای جنگ در میان اجساد بیجان سربازان، چهرههای خون آلود نویسندگان و شاعران بزرگ نیز دیده میشد، گیوم آپولینر و شارل پگی و الن فورنیه قربانی جنگ شدند. در طی دو سال اول ادبیات تمام اروپا دچار فلج گردید، به جز نقش حوادث وحشت آور و به جز افکار مشوش و تأثرانگیز چیزی به مغز مردم راه نمییافت.تولد دادا:
این داستان را همه میدانند که دادا در روز هشتم فوریه ۱۹۱۶ در کافه تراس شهر زوریخ در سویس، به کمک چاقوی کاغذبری که بهطور تصادفی لای یک لاروس کوچک و یا فرهنگ فرانسه-آلمانی رفت، و کلمهای از یک صفحه را برید به وجود آمد! کسانی که در آن مراسم حضور داشتند عبارت بودند از: تریستان تزارا، مارسل یانکو،هوگو بال و هانس آرپ… اما سرانجام در پاریس جایی که مارسل دوشان، فرانسیس پیکابیا که پیشاپیش فعالیتشان در نیویورک جلب توجه کرده بود، همچنین آرتور کراوان و ژاک واشه، دادا به اوج خود رسید. در ۱۹۲۰ جذابترین قسمت تاریخ دادا بروز میکند. ژرژ هونیه که خود از سورئالیستهای معروف است ماجرای یکی از این شبها را چنین وصف میکند: «آندره سالمون رشته سخن را به دست میگیرد. شعر میخواند. مردم راضیاند، زیرا در هرحال اثری از هنر در میان است. اما چیزی نمیگذرد که چرتشان پاره میشود: عدهای نقابدار به صحنه آمدند که شعری بیربط از برتون را میخواندند. تزارا زیر عنوان شعر مقالهای از یک روزنامه را میخواند و جهنمی از صدای زنگوله و جغجغه آنها را همراهی میکند. مردم طبعاً نمیتوانند ساکت بمانند و شروع میکنند به سوت زدن و سروصدا کردن. در پایان این جنجال عالی، تابلوهای نقاشی را به صحنه میآوردند و نشان میدهند. در میان آنها تابلویی از پیکابیا هست که از نظر هنری به تمام معنی رسوایی است و مثل اغلب نمایشها و تابلوهای پیکابیا اسم آن ال اچ اُ اُ کیو است!
شمارههای قبلی مکتبهای ادبی را در لینکهای زیر مشاهده کنید:
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
جورج لوکاچ، اکسپرسیونیسم در برابر مارکسیسم
جورج لوکاچ، اکسپرسیونیسم در برابر مارکسیسم خلاصه کتاب مکتبهای ادبی | قسمت ششم تألیف و ترجمه : رضا سید حسینی | نشر نگاه سایت تندیس: تلخیص میثم تقی خانی پس از آشنایی با مفهوم و سیر تطور اکسپرسیونیستها در شمارههای پیش، بهترین برش از تجسماتشان به ادبیات جملات زیر است: «گرسنگی حرفهای که کار بسیار جالبی بود در سالهای اخیر به کلی بازارش را از دست داده است. این قبیل نمایشهای بزرگ اگر تحت اراده خود انسان ترتیب داده میشد برای […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
اکسپرسیونیسم، انتزاع و هنر فراتر از مرزها
اکسپرسیونیسم، انتزاع و هنر فراتر از مرزها خلاصه کتاب مکتبهای ادبی | قسمت پنجم تألیف و ترجمه : رضا سید حسینی | نشر نگاه سایت تندیس تلخیص میثم تقی خانی در شماره پیش از معنا و خاستگاه اکسپرسیونیسم گفتیم. اکسپرسیونیسم اندیشه رومانتیک مدرنیتهای را که گور خود را می کند و به سوی خودکشی می رود تا حد کاریکاتور مبالغه آمیز کرده است. همانطور که در رمان مرد بی خاصیت موزیل ماجرا با یک کاهش فشار هوا و تصادف اتومبیل […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
اکسپرسیونیسم عصیانی بر ضد زیبایی
اکسپرسیونیسم عصیانی بر ضد زیبایی خلاصه کتاب مکتبهای ادبی | قسمت چهارم تألیف و ترجمه : رضا سید حسینی | نشر نگاه سایت تندیس تلخیص میثم تقی خانی در سه شماره پیش به ارتباط ادبیات و هنرهای تجسمی در مدرسه سوررئالیسم پرداختیم. در ادامه به این نوع ارتباط از منظر اکسپرسیونیستها و سایر مکاتب نیز خواهیم پرداخت. در فرانسه اکسپرسیونیسم مدتها به عنوان نوعی مصیبت آلمانی به دور انداخته شده بود. موران، در متنی که به جاذبه و نفوذ ادبیات […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
اشیا سوررئالیستی | خلاصه کتاب مکتبهای ادبی
اشیا سوررئالیستی | خلاصه کتاب مکتبهای ادبی خلاصه کتاب مکتبهای ادبی | قسمت سوم تألیف و ترجمه : رضا سید حسینی | نشر نگاه سایت تندیس تلخیص میثم تقی خانی گذشته از نقاشی و شعر و کشف و بسط روابطشان در دنیای سوررئالیته که مرور کردیم، کنشگران این مکتب دست به باز تعریف مجسمهسازی نیز زدند که در واقع دادن ماهیت نامتعارف به اشیا و خارج کردنشان از کارکردهای مفروض و مسلم گذشته بود. از همان سال ۱۹۱۴، مارسل دوشان اشیا […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
از نارسیسیسم سالوادور دالی تا اشعار کیریکو | خلاصه کتاب مکتبهای ادبی
از نارسیسیسم سالوادور دالی تا اشعار کیریکو خلاصه کتاب مکتبهای ادبی | قسمت دوم تألیف و ترجمه : رضا سید حسینی | نشر نگاه سایت تندیس تلخیص میثم تقی خانی در شماره پیش به شرح نظریات برتون، نوع زیبایی شناسی سورریالیسم و نوع راهبردی که در اندیشهها و نظریه های آنها اشاره شده پرداختیم که وجه مشترک شعر کلامی و شعر تجسمی را در سورریالیسم توجیه میکند. برتون ادامه می دهد: «حقیقت این است که شعر در نقاشی، میدان عمل وسیعتری […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
خلاصه کتاب مکتبهای ادبی ا مرز میان ادبیات و هنر
خلاصه کتاب مکتبهای ادبی | مرز میان ادبیات و هنر سوررئالیسم در نقاشی | قسمت اول تألیف و ترجمه : رضا سید حسینی | نشر نگاه سایت تندیس تلخیص میثم تقی خانی در خلاصه این کتاب به بخش هایی پرداخته شده است که ارتباط بیشتری میان فضای ادبیات و تجسمی برقرار گردیده و در ۷ قسمت خلاصه شده است. لینک بخش های بعدی خلاصه کتاب مکتبهای ادبی را در انتهای این شماره میتوانید دنبال کنید. ارتباط مکاتب ادبی و هنری از دیرباز در […]
https://www.aparat.com/v/v0QnY
https://www.youtube.com/watch?v=kdiyz826Stk