مکتب لایپزیگ، هنرمندانی از آلمان غربی
قسمت ششم
سایت تندیس: ترجمه محمد عبقری
نسل بعدی نقاشان که بسیاری از آنها اهل آلمان غربی بودند، بواسطه تحصیلات سنت گرایانه خود در لایپزیگ حضور داشتند و هزینههای کم و زندگی آرام باعث شده بود که برای یک دوره طولانی در آنجا اقامت کنند.
در سال ۲۰۰۱، گروهی از این هنرمندان گردهم جمع شده و نگارخانه لیجا را در برلین افتتاح کردند، اقدامی که در بستر همکاری میان آنها شکل گرفت و دو سال حضور ماندگار را در عرصه هنر تجربه کرد.
اگرچه راخ در تامین بودجه مالی این گالری سهیم نبود، اما لیبکی حضور پررنگ و فعالی داشت و به عنوان رئیس بزرگ گروه، شرایط بازگشت کریستین هیرانتو را که سرپرست گروه بود فراهم کرد و از تمام کلکسیونرها نیز برای حضور در گالری لیجا دعوت به عمل آورد. بیشترین سرمایه گذاری توسط رابلزها صورت گرفت که سه اثر هنری راخ را خریداری کردند.لیبکی گالری را زمین بایری در نظر گرفته بود که کار گروهی سه هنرمند آن را بارور میکرد و او میبایست همچون برادری دلسوز و نگران راهنمای آنها باشد.
تنوع فرهنگی و وجه مشترک هنروران مدرسه جدید لایپزیگ، موضوع اصلی نقاشیهای رابل در نمایشگاه هنریاش بود. این نمایشگاه تا ۲ آوریل در ماس موکا دایر بود و پس از آن در سانتافه (مرکز ایالت نیو مکزیکو)، واشنگتن، سیاتل و سالت لیک سیتی(مرکز ایالت یوتا آمریکا) برگزار شد.
این هنروران جوان لایپزیگ همانند استاد خود راخ، نقاشیهای خود را با هنرهای نمایشی تلفیق میکردند.
مثلا ماتیاس ویسچر، اتاقهای خالی را رنگ آمیزی میکرد که در این هنر او، حضور ساکنان خانه در فضایی انتزاعی جان می گرفتند. او در اثری با عنوان «تقسیم شده»، نقاشی دو لتهای که گوشه اتاقی را نشان میداد، او اتاقی خالی را به تصویر میکشد که تنها تصویر یک زن برهنه در آن دیده میشود. او دیوار را به وسیله لایههای رنگ قهوهای ایجاد کرد که گاهی خطوط مبهمی ظاهر و گاه این خطوط محو میشدند و این هنر نقاش بود که میتوانست به دیوار جانی دوباره بخشد.در نقاشی بلند پروازانه «سنت لاجروس» که گویی سبک هنری اواخر قرن ۲۰ را شکوه و عظمت بخشیده و یک دوره بازآموزی را برای نقاشیهای قرن ۲۰ تداعی میکند: باریکههایی از رنگ که تاریک روشن پنجرهها و تلالو نور چراغ را خیره کننده جلوه میدادند.
نقاشیهای سه لته (تابلوهای سه قسمتی که به هم لولا شدهاند)، شیوه هنری نوینی است که مکتب اکسپرسیونیسم انتزاعی را به نمایش میگذارد. دستههای گل و چراغهای دیواری که بر بوم سفید نقش میبندند از جمله المانهایی هستند که در آثار هنری ماتیس نیز دیده میشود و همچنین ارائه تصویر مبهمی از فضای خانهها که در چارچوب اصول رئالیستی شکل گرفتهاند.در هنر مبالغهآمیز کریستوف روچابرله، جوانان دست و پا چلفتی و غریبهای خودنمایی میکنند که این صحنه تجسم عینی فضاهای خیابانی میباشد؛ که در آثار دو چریکو و بالتوس نیز دیده میشود و این امر معلول نادیده گرفتن اصول هنری توسط این هنرمندان میباشد.
سبک معماری پیچیده کوبه که آمیختهای از تصاویر مبهم و گرافیکی موریس اشر و رنگهای تک ضربی میباشد، همانند بازیهای ویدئویی یک واقعیت ساختگی را نمایش میدهند که با چرخش قلم مو (براش استروک) بر جان کاغذها شکل میگیرد.تیلو بوم گارتل با سیاه قلم خود از هجوم رنگهایی که در صحنه پردازیهای تخیلی راخ نقش آفرینی میکردند، فاصله گرفته است، شبیه به تابلویی که رابلزها خریده بودند و تصویرگر دو فردی بود که در گوشهای از آسیا و در یک فضای شهری جای گرفتهاند و روشنای برکه اختاپوسها را نیز در سفیدی محو کرده بود تا نگاه هر بینندهای را به سوی خود جذب کند.
شمارههای قبلی این پرونده را در لینکهای زیر مشاهده کنید:
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
جرد لیبکی، مؤسس اولین گالری هنری لایپزیگ
جرد لیبکی مؤسس اولین گالری هنری لایپزیگ کسی که مکتب لایبزیک را به فراسوی مرزها برد سایت تندیس: ترجمه محمد عبقری جرد هری لیبکی Gerd Harry Lybke پیش از اینکه فروشنده آثار راخ باشد، تندیس عریان نقاشیهای او بود. راخ اینگونه توصیفش میکند: « کمی از من لاغرتر بود با موهایی آفرو مانند که گویی جیمی هندریکس، گیتاریست آمریکایی روبروی من نشسته بود.» در ۴۴ سالگی، موهای کم پشت قرمز رنگی داشت و همیشه لباسهای راه راه به تن میکرد، اما […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
نئو راخ سرباز هنرمند در جبهه مکتب لایپزیک
نئو راخ یک سرباز هنرمند در جبهه مکتب لایپزیک «در لایپزیگ، نقاش بودن یعنی آهسته و سنجیده گام برداشتن» سایت تندیس: ترجمه محمد عبقری نئو راخ (Neo Rauch) جوان پا به دنیای هنر گذاشت و سبک هنری فرانسس بیکن، ماکس بکمان، مارکوس لوپتز و برنارد هایسک را مورد بررسی قرار داد و در نهایت سبک خود را در پیش گرفت. نقش ایکاروس و سزیف، فضای آثار هنریاش را اساطیری کرده بود. چگونگی استفاده از این نمادهای تصویری به توانایی هنری […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
مکتب لایپزیگ، پاسداری از سنتهای نقاشی
مکتب لایپزیگ، پاسداری از سنتهای نقاشی ۱٫ پاسداری از سنتهای نقاشی سایت تندیس ترجمه محمد عبقری واحد نقاشی و معماری لایپزیگ در سال ۱۷۶۴ افتتاح شد، اما در اواخر قرن ۱۹ام بود که با نگرش تجاری شهر خود را منطبق کرد. از سال ۱۹۵۰ و در راستای این هبوط به دنیای مادی، به آکادمی هنرهای تصویری (Hochshule Fur Grafik und Buchkunst) شهرت یافت، این واحد رشتههای قلم زنی، لیتوگرافی، حکاکی روی چوب و طراحی کتاب را در برداشت. اهمیت این […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
نقاشان مکتب لایپزیک و عطش مجموعهداران
عطش مجموعهداران به نقاشان مکتب لایپزیک زیبایی درد طرفداران بین المللی نقاشی لایپزیک سایت تندیس ترجمه محمد عبقری همچون دیگر شهرهای آلمان شرقی لایپزیگ نیز با مشکل بیکاری و کاهش جمعیت مواجه بود. کارخانهها و پروژههای خانهسازی بسته و یا خالی بودند، بسیاری از آنها آماده تخریب بودند، درحالیکه ساختمانهای ویلهلمین(Wilhelmine) از اوایل قرن بیستم بازسازی میشدند. دیوید شنل که در کُلن(Cologne) ساکن بود میگوید: «وقتی این ساختمانها درحال فروکش بودند، صد متر آن طرفتر ساختمانهای جدید و اتوبانهایی درحال […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
مدرسه جدید لایپزیگ
مدرسه جدید لایپزیگ Leipzig International School نقاشی با نام خانوادگی دود نئو راخ و بالا آمدن ستاره مدرسه لایبزیگ سایت تندیس ترجمه محمد عبقری این پرونده در ۷ قسمت ارائه شده است و میتوانید قسمتهای بعد را در انتهای این شماره دنبال کنید در اوایل دهه نود، وقتی نقاشان تازه کار که حالا مدعیان صحنه بینالمللی هستند در آکادمی باسابقه لایپزیگ ثبت نام کردند، می خواستند هنر را همچون جاهای دیگر و به روشی که قرنها تدریس میشود یاد بگیرند […]