اختتامیه سیزدهمین دوسالانه عکس برگزار شد

[one_third]

هنرآنلاين:
[one_third]

آیین اختتامیه سیزدهمین دوسالانه عکس ایران در کافه موزه هنرهای معاصر ایران با حضور علی قلمسیاه، اسماعیل عباسی، مسعود زنده‎روح کرمانی، محمد مترجم‎زاده، محمدرضا شریف‎زاده، محمد فرنود، افشین شاهرودی، علیرضا صارمی و عکاسان جوان شرکت کننده در این دوره از دوسالانه عکس برگزار شد.
هرچند این مراسم بیشتر به یک عصرانه بود و حالت رسمی نداشت با این حال حاضران در مراسم هریک در جملات کوتاهی به بیان نظریات خود در خصوص این رویداد پرداختند.
علی قلمسیاه، عکاس پیشکسوت و از دبیران دوره‎های گذشته دوسالانه عکس در این جمع گفت: از حضور در میان این هنرمندان جوان احساس جوانی می‌‏کنم. سالیان متوالی بود که در کنار این نسل نبودم و خوشحالم که در این بیینال هنرمندان قدیم در کنار هنرمندان جدید فعالیت کردند. در این دوسالانه اگر تضارب آرایی بود بزرگوارانه بود و ما توانستیم فصل جدیدی از هنر عکاسی را رقم بزنیم.
شهاب‏‌الدین عادل، عکاس و مستندساز نیز گفت: گرچه مدت‎هاست در حوزه سینما کار می‌‏کنم اما هنوز عکاسی را از سینما بیشتر دوست دارم و افتخار می‌‏کنم که در این حوزه فعالیت دارم. امیدورام که هم بیینال و هم انجمن عکاسان پایدار باشند.
محمدرضا شریف‎زاده مدرس عکاسی و یکی از داوران دوسالانه امسال نیز اظهار کرد: با وجود آنکه صحبت‏‌هایی انجام شده است اما امیدوارم این آخرین بیینال نباشد. اگر عنوان آن به چیز دیگری تغییر کند مهم نیست اما این گردهمایی نباید تعطیل شود.
محمد فرنود عکاس پیشکوت نیز گفت: اتفاق خوب این دوره از بیینال عکس ایران این چالش بود که بسیاری از جمله دبیران دوره‏‎های قبل دوسالانه اعتقاد دارند آنچه به نمایش گذاشته شده است همه ظرفیت عکاسی ایران نیست. این درست است اما آنچه در این نمایشگاه روی دیوار رفته نمایشی از چند ژانر قابل توجه عکاسی است.
افشین شاهرودی عکاس پیشکسوت نیز اظهار کرد: با حضور در این فضا به یاد نخستین دوره از بیینال عکس که در موزه برگزار شد افتادم، در آن دوران موضوع عکس تبلیغاتی بود، موضوعی که من یکی از منتقدان آن بودم با این حال وقتی امروز به آنچه در دوسالانه به نمایش گذاشته شده است نگاه می‌‏کنم متوجه می‌‎شوم که راه درازی را آمده‎ایم تا عکاسی ایران به اینجا برسد. نسلی که امروز شاهد حضور آنان هستیم، نسلی بالنده هستند و من افتخار می‌‏کنم که در کنار آنان هستم.
علیرضا صارمی، هنرمند عکاس نیز در این مراسم گفت: این دوسالانه نیز تمام شد و خوشحالم که حضور جوانان در آن کم نبود. جامعه عکاسی ایران جامعه‌ای بسیار پویاست و فارغ‎التحصیلان آن آینده درخشانی دارند. امیدورام در برنامه‎‏های آینده از حضور این نسل جوان بیشتر استفاده شود.
مسعود زنده‌روح کرمانی مدیر انجمن عکاسان ایران نیز در این مراسم در پاسخ به انتقادات یکی از عکاسان جوان به دوسالانه عکس گفت: در مراسم افتتاحیه گفتم باید خودم را ویرایش کنم امروز هم که دوسالانه به پایان رسیده است همین را می‌‏گویم. من بسیار دوست دارم که دوسالانه نقد شود، درباره آن بنویسند و آن را به چالش بکشند، چون معتقدم انتقاد است که مسیر درست آینده را به ما نشان می‌دهد. اما ما در نقد عکس ضعیف هستیم، سایت‏‌ها و نشریات ما یا نقد نمی‌کنند یا مانند بعضی رسانه‎‌ها بدون هیچگونه دانش عکاسی تنها به انگ زدن بسنده می‌کنند.
وی افزود: من حتی از دوستانی خواستم که نقدی بر این نمایشگاه بنویسند که آنان این کار را نکردند. اینکه کسی دوسالانه را نقد نمی‌‏کند تا اشکالات و مسیر آینده آن مشخص شود به دوسالانه یا برگزارکننده آن برنمی‌گردد این به جامعه‌‏ای برمی‎گردد که تنها تعریفش از نقد هتاکی است.
مدیر انجمن عکاسان ایران با بیان اینکه اجرا و محتوای دوسالانه باید نقد شود ادامه داد: متاسفانه حتی ارشاد که می‌‏گوید دوست دارد دوسالانه را به انجمن‏‌ها بسپارد در عمل اینگونه نیست و حتی کمک مالی نیز برای برگزاری به انجمن نمی‌کند.
زنده‎روح افزود: نقد گفتن یک جمله و ایراد گرفتن نیست، کاش این امکان وجود داشت که همه آثار رسیده را به شما نشان دهم تا بدانید از چه مجموعه‎ای با چه کیفیتی این عکس‏‌ها انتخاب شده است و ما در هر مرحله از انتخاب آثار از کجا به کجا رسیده‌ایم.
وی با تشکر از همه کسانی که دربرگزاری این دوسالانه همکاری کرده‌اند گفت: در حال رایزنی هستیم تا کتاب این دوره از دوسالانه عکس و همینطور کتاب دوره قبل به شکل هم‎زمان منتشر شوند.
از آنجا که این دوسالانه برگزیده نداشت پس از سخنان زنده‎روح، مدال دوسالانه، گواهی شرکت در دوسالانه و کارت عضویت در انجمن عکاسان به همه عکاسان حاضر در دوبخش «عکاسی خلاق» و «آرت‌فتوگرافی» سیزدهمین دوره از دوسالانه عکس ایران اهدا شد.

نویسنده