تونی کرگ | مروری بر کارنامه موزه هنرهای معاصر تهران در سال ۹۶

تونی کرگ و هم‌نشینی مواد | مروری بر کارنامه موزه هنرهای معاصر تهران در سال ۹۶
قسمت پنجم: تونی کرگ و هم‌نشینی مواد

سایت تندیس به قلم افسانه جوادپور


تونی کرگ موزه هنرهای معاصر تهراندر ادامه‌ی برنامه بلند مدت موزه مبنی بر دعوت از هنرمندان خارجی برای برپایی نمایشگاه این بار در تاریخ دوم آبان ماه ۱۳۹۶ آثار تونی کرگ هنرمند انگلیسی-آلمانی با عنوان “ریشه‌ها و سنگ‌ها” به نمایش درآمد که شامل ۶۰ اثر مجسمه و ۱۴۰ طراحی روی کاغذ بود.تونی کریگ
مجسمه‌های او را تا حد زیادی می‌توان بر اساس ماده‌های متعدد مورد استفاده‌اش دسته‌بندی کرد: سنگ، خاک رس، برنز، شیشه، مواد مصنوعی مختلف مانند کربن و فیبر.در واقع حساسیت او به مواد گوناگون نقطه‌ی آغازین آثارش هستند. به دلیل همین گستره‌ی فراخ مواد اولیه، هر انتخاب برای او ایده‌ای می‌سازد و فرم تازه‌ای برای مجسمه‌هایش ایجاد می‌کند؛ مجسمه ساز تمام مهارت و استعداد خود را بر روی مواد اولیه‌ی مختلف سرمایه‌گذاری می‌کند و خود نیز به دریافت دانشی تازه نائل می‌شود. این-گونه گفتگویی که میان مخاطب و اثر شکل می‌گیرد تجربه‌ای متفاوت را شکل می‌دهد چون مواد مختلف احساسات مختلفی را هم به هنرمند و هم به ما به عنوان بیننده منتقل می‌کنند.تونی کرگ موزه هنرهای معاصر تهران
آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه نیز از مواد مختلفی ساخته شده بودند. از جمله مجسمه‌های پلاستیکی که با فرم‌هایی شگفت‌انگیز، چشم را درگیر پیچ و خم‌های غیرقابل پیش‌بینی خود می‌ساختند. علاقه‌ی او به این پلاستیک از آنجا نشات می‌گیرد که جز مواد مصنوعی به حساب می‌آید و علاوه بر آن نسبت به سنگ، چوب یا برنز اطلاعات خود ارجاع کمتری دارد. از نگاه او هنرمند ایده‌آل کیمیاگری است که وظیفه‌اش درآمیختن متریال مدرن با طنینی شاعرانه است. در راستای این دیدگاه و استفاده از مواد مختلف هم‌چنین وارد کردن اشیا معمولی و پیش افتاده در هنر، تونی کرگ آثاری با اشیای پلاستیکی غیرقابل استفاده یا دور ریخته شده خلق می‌کند. معمولا آن‌ها را بر زمین یا دیوار قرار می‌دهد و گاه می‌توان اشکال فیگوراتیو را در آن‌ها تشخیص داد.تونی کرگ موزه هنرهای معاصر تهران
تونی کرگ موزه هنرهای معاصر تهرانبه دلیل تنوع در مواد اولیه ی مورد استفاده ی او در خلق اثر، نتایج و رفتارهای متفاوتی از آثارش نیز دریافت می‌شود. در برخی از این مجسمه‌ها، به دلیل وجود حفره ها و پیچ و خم‌ها که گاه خود شکل دهنده ی حجم‌ها هستند، چشم ناظر بر آن‌ها میلغزد و متوجه فضایی خارج از آن نیز می‌شود و در برخی دیگر توجه را به انعکاس‌ها و سایه‌ها جلب می‌کند.تونی کرگ موزه هنرهای معاصر تهران
مجموعه‌ی دیدگاه point of view» ۲۰۰۴» طراحی‌های رایانه‌ای هستند از موجودات چند سر (hydra-headed) و بدنه‌ای اصلی که هرکدام شبیه به توده‌ی انباشته‌ای از صفحات افقی است که بر روی یکدیگر چرخیده اند. در واقع آنچه واقعا بر هم انباشته شده است طرحی یا مقطعی کلی از چهره یا نیم‌رخ انسان است: بینی‌ها، چانه‌ها، دهان‌ها و حفره‌های چشم. در این آثار می‌توان ارجاعاتی به اثر (the hats makes the man) از مکس ارنست (Max Ernst)، هنرمند دادائیستی یافت که کولاژی از کلاه‌های لبه دار است و برجی می‌سازد یا مجسمه نیم‌تنه‌ی موسولینی اثر فتوریستی رنتو برتلی (Renato Bertelli) که در آن چهره‌ی دیکتاتور را در ۳۶۰ درجه بر محوری ثابت چرخانده است.
با مطالعه و دنبال کردن مجموعه آثار اوست که در تعدد میان فرم‌ها و مواد مخاطب می‌تواند به همگونی دیدگاه هنرمند پی ببرد.

منابع:
https://www.theguardian.com/artanddesign/2011/jul/22/tony-cragg-sculpture-scottish-national
http://www.artmag.com/museums/a_suede/malmo/cragg.html

قسمت های قبل از این پرونده را اینجا بخوانید:

هنرمند منتقد غزاله هدایت

هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن

هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد می‌خورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریخته‌است یا من از آن فرار کرده‌ام چه چیز می‌تواند برایم بامعناتر/بی‌معناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همه‌چیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگ‌باخته‌است و می‌دانم به سبب همین رنگ‌عوض‌کردنش در لحظه است که این‌گونه دوستش می‌دارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همان‌گونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکه‌ای […]

۲ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
مروری بر کارنامه موزه هنرهای معاصر تهران مسافران برلین و رم 

مروری بر کارنامه موزه هنرهای معاصر تهران در سال ۹۶

مروری بر کارنامه موزه هنرهای معاصر تهران در سال ۹۶ قسمت اول: مسافران برلین و رم  سایت تندیس به قلم افسانه جوادپور در این پرونده مروری داریم بر رویدادها و نمایشگاه‌های مهمی که در موزه هنرهای معاصر تهران در سال ۹۶ برگزار شد و اولین شماره این پرونده به نمایشگاه مسافران برلین و رم اختصاص دارد که اواخر اسفند ۹۵ گشایش یافت. شماره‌های بعدی این پرونده بزودی منتشر خواهد شد. موزه هنرهای معاصر تهران از تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ به مدت […]

۰ comments
هنرمند منتقد غزاله هدایت

هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن

هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد می‌خورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریخته‌است یا من از آن فرار کرده‌ام چه چیز می‌تواند برایم بامعناتر/بی‌معناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همه‌چیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگ‌باخته‌است و می‌دانم به سبب همین رنگ‌عوض‌کردنش در لحظه است که این‌گونه دوستش می‌دارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همان‌گونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکه‌ای […]

۲ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
کارنامه موزه معاصر ناصر اویسی

کارنامه موزه هنرهای معاصر تهران در سال ۹۶ | ناصر اویسی

مروری بر کارنامه موزه هنرهای معاصر تهران در سال ۹۶ قسمت دوم:ناصر اویسی، راوی گذشته به زبانی معاصر سایت تندیس به قلم افسانه جوادپور در روزهای پایانی نمایشگاه مسافران برلین و رم، در کنار منتخبی از آثار گنجینه، در تاریخ ۲۷ خرداد ماه ۱۳۹۶ در موزه‌ی هنرهای معاصر نمایشگاهی از تابلوهای نقاشی ناصر اویسی افتتاح شد. مجموعه‌ی به نمایش درآمده شامل ۲۴ اثر از آثار هنرمند بود که مورد بازدید عموم قرار گرفت؛ همچنین در این مراسم کتابی شامل بیش […]

۰ comments
هنرمند منتقد غزاله هدایت

هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن

هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد می‌خورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریخته‌است یا من از آن فرار کرده‌ام چه چیز می‌تواند برایم بامعناتر/بی‌معناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همه‌چیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگ‌باخته‌است و می‌دانم به سبب همین رنگ‌عوض‌کردنش در لحظه است که این‌گونه دوستش می‌دارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همان‌گونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکه‌ای […]

۲ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
موزه هنرهای معاصر تهران پرویز تناولی

مروری بر کارنامه موزه هنرهای معاصر تهران در سال ۹۶ | پرویز تناولی و شیرهای ایران

مروری بر کارنامه موزه هنرهای معاصر تهران در سال ۹۶ قسمت سوم: پرویز تناولی و شیرهای ایران سایت تندیس به قلم افسانه جوادپور شیر، در بسیاری از قوم‌ها و فرهنگ‌ها به تعاریف و نمادهای مختلف در اسطوره، معماری، هنر و مذهب مورد توجه قرار گرفته است. نشانه‌های بارز حضور آن را در مجسمه‌ها، نقاشی‌ها، بناها و کتب باقی مانده از آشوری‌ها، مسیحیان، بوداییان، اساطیر مصر، ایران و … مشاهده می‌کنیم. در بخشی از کتاب “شناخت اساطیر ایران” می‌خوانیم «در خاور دور […]

۰ comments
هنرمند منتقد غزاله هدایت

هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن

هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد می‌خورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریخته‌است یا من از آن فرار کرده‌ام چه چیز می‌تواند برایم بامعناتر/بی‌معناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همه‌چیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگ‌باخته‌است و می‌دانم به سبب همین رنگ‌عوض‌کردنش در لحظه است که این‌گونه دوستش می‌دارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همان‌گونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکه‌ای […]

۲ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
موزه هنرهای معاصر تهران وضعیت

مروری بر کارنامه موزه هنرهای معاصر تهران در سال ۹۶ | “وضعیت” در تلاش برای تغییر وضعیت

مروری بر کارنامه موزه هنرهای معاصر تهران در سال ۹۶ قسمت چهارم: “وضعیت” در تلاش برای تغییر وضعیت سایت تندیس به قلم افسانه جوادپور هفتمین دوسالانه‌ی مجسمه‌سازی تهران پس از ۶ سال در نیمه‌ی شهریورماه ۱۳۹۶ در موزه‌ی هنرهای معاصر تهران افتتاح شد! از نمونه‌های اولیه دوسالانه که در سال ۱۸۹۵ به عنوان رویدادی فرهنگی در مقیاسی بزرگ افتتاح شد بایستی به بینال ونیز اشاره کرد که عامل منحصر به فردی در نمایش هنر معاصر بود. پس از آن شاهد […]

۰ comments