بررسی آثار علی اکبر صادقی | مروری بر کارنامه موزه هنرهای معاصر تهران در سال ۹۶
قسمت ششم و پایانی: نمایش و بررسی آثار علی اکبر صادقی
سایت تندیس به قلم افسانه جوادپور
در این پرونده مروری داشتیم بر رویدادهایی که در سال گذشته در موزه هنرهای معاصر اتفاق افتاد. در شماره های پیشین به بررسی ۵ رویداد پرداخته شد و این شماره آخرین رویداد ۹۶ بود که در بهمن ماه گشایش یافت و امروز ۲۵ فروردین آخرین روز این رویداد مهم بود.
موزهی هنرهای معاصر در بهمن ماه ۱۳۹۶ میزبان هنرمندی بود که بسیاری او را مبدع نوعی سورئالیسم ایرانی میدانند. بیش از ۲۰۰ اثر نقاشی، طراحی، تصویرسازی کتاب، طرح های گرافیکی، انیمیشن و مجسمه از علی اکبر صادقی به منظور تجلیل از هنر وی در تولد هشتاد سالگیاش به نمایش گذاشته شد. این نمایشگاه که کاملترین و بزرگترین نمایش آثار او تا امروز است به کیوریتوری فرشته موسوی برپا شده است.علی اکبر صادقی که از دهه چهل تاکنون به مطالعه و بررسی نقاشی ایرانی و فرمهای ایرانی پرداخته است به شیوهای دست مییابد که بر پایهی نقاشی سنتی و قهوهخانهای استوار است. شیوه کار ایشان نوعی سورئالیسم تلفیقی ایرانی است و در آن از اسطوره و فرهنگ ایرانی بسیار بهره میگیرد. درونمایههای حماسی و روایی این آثار برگرفته از رویدادهای اسطورهای یا پهلوانی است که وی برداشتهایی امروزی را از آنها به تصویر میکشد. او آنها را نوعی تمرین فکری میداند که بیننده را در نمایشی دراماتیک درگیر گفتگویی معرفتشناسانه میکند. تابلوهای او حول محوری شامل مسائل ماوراالطبیعه، عرفان و مفاهیم در گردش است.
دغدغههای اساطیری و افسانهای بخش جدانشدنی هنر او هستند که در فضایی فیگوراتیو خلق میشوند. رنگهای تماشایی و پر زرق و برق نقاشیها و مجسمههای او ملهم از نمادگرایی غنی نقاشی قاجاری است؛ همچنین سنت مینیاتور را نیز در توجه وسواسگونه به جزئیات، صحنههای پیچیده، موضوع محوری و قهرمانان زرهپوش نقاشیهایش میتوان جستجو کرد.
ادبیات کهن، معماری، دیوارنگاهها، نقشبرجستههای به جا مانده بر بناهای تاریخی و صورتگریها از عناصری هستند که در این آثار به فراوانی دیده میشوند؛ اینچنین میتوان او را روایتگر فرهنگ ایرانی در قالبی شخصی و بیهمتا دانست. شخصیتهایی که در قابهای او خلق میشوند چهرههای افسانهای و اسطورهای از سربازان، جنگاوران و مردمانی هستند که گاه در فضاسازی معاصر سیر میکنند یا به ژست و رفتاری مغایر با آنچه پیشبینی میشود نقش میپذیرند.
بنابر گفتهی فرشته موسوی: ” او با عادی سازی شخصیتهای پهلوانی داستانهای حماسی از طریق شوخ طبعی های ظریف و استفاده از سیستمهای رایج تصویرسازی مانند کارت پستالها، آگهیهای تبلیغاتی و جلد کتابها، از همان ابتدا خود را به عنوان هنرمندی معرفی کرد که بیشتر به هنر عامه علاقمند است تا هنر والا.”
انتخاب آثار از دورههای مختلف فعالیتهای او انجام شده است تا در چیدمان نمایشگاه امکان دریافتی جامع از نگاه و تفکر هنرمند در سیر زندگی هنری او برای مخاطبین حاصل شود.
همچنین به منظور شناخت و ریشهیابی دیدگاههای شکلدهندهی آثار وی چندین نشستی با عنوان « بررسی نشانهشناسی در نقاشی علی اکبر صادقی » برگزار شد.
قسمت های قبل از این پرونده را اینجا بخوانید:
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
مروری بر کارنامه موزه هنرهای معاصر تهران در سال ۹۶
مروری بر کارنامه موزه هنرهای معاصر تهران در سال ۹۶ قسمت اول: مسافران برلین و رم سایت تندیس به قلم افسانه جوادپور در این پرونده مروری داریم بر رویدادها و نمایشگاههای مهمی که در موزه هنرهای معاصر تهران در سال ۹۶ برگزار شد و اولین شماره این پرونده به نمایشگاه مسافران برلین و رم اختصاص دارد که اواخر اسفند ۹۵ گشایش یافت. شمارههای بعدی این پرونده بزودی منتشر خواهد شد. موزه هنرهای معاصر تهران از تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ به مدت […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
کارنامه موزه هنرهای معاصر تهران در سال ۹۶ | ناصر اویسی
مروری بر کارنامه موزه هنرهای معاصر تهران در سال ۹۶ قسمت دوم:ناصر اویسی، راوی گذشته به زبانی معاصر سایت تندیس به قلم افسانه جوادپور در روزهای پایانی نمایشگاه مسافران برلین و رم، در کنار منتخبی از آثار گنجینه، در تاریخ ۲۷ خرداد ماه ۱۳۹۶ در موزهی هنرهای معاصر نمایشگاهی از تابلوهای نقاشی ناصر اویسی افتتاح شد. مجموعهی به نمایش درآمده شامل ۲۴ اثر از آثار هنرمند بود که مورد بازدید عموم قرار گرفت؛ همچنین در این مراسم کتابی شامل بیش […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
مروری بر کارنامه موزه هنرهای معاصر تهران در سال ۹۶ | پرویز تناولی و شیرهای ایران
مروری بر کارنامه موزه هنرهای معاصر تهران در سال ۹۶ قسمت سوم: پرویز تناولی و شیرهای ایران سایت تندیس به قلم افسانه جوادپور شیر، در بسیاری از قومها و فرهنگها به تعاریف و نمادهای مختلف در اسطوره، معماری، هنر و مذهب مورد توجه قرار گرفته است. نشانههای بارز حضور آن را در مجسمهها، نقاشیها، بناها و کتب باقی مانده از آشوریها، مسیحیان، بوداییان، اساطیر مصر، ایران و … مشاهده میکنیم. در بخشی از کتاب “شناخت اساطیر ایران” میخوانیم «در خاور دور […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
مروری بر کارنامه موزه هنرهای معاصر تهران در سال ۹۶ | “وضعیت” در تلاش برای تغییر وضعیت
مروری بر کارنامه موزه هنرهای معاصر تهران در سال ۹۶ قسمت چهارم: “وضعیت” در تلاش برای تغییر وضعیت سایت تندیس به قلم افسانه جوادپور هفتمین دوسالانهی مجسمهسازی تهران پس از ۶ سال در نیمهی شهریورماه ۱۳۹۶ در موزهی هنرهای معاصر تهران افتتاح شد! از نمونههای اولیه دوسالانه که در سال ۱۸۹۵ به عنوان رویدادی فرهنگی در مقیاسی بزرگ افتتاح شد بایستی به بینال ونیز اشاره کرد که عامل منحصر به فردی در نمایش هنر معاصر بود. پس از آن شاهد […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
تونی کرگ | مروری بر کارنامه موزه هنرهای معاصر تهران در سال ۹۶
تونی کرگ و همنشینی مواد | مروری بر کارنامه موزه هنرهای معاصر تهران در سال ۹۶ قسمت پنجم: تونی کرگ و همنشینی مواد سایت تندیس به قلم افسانه جوادپور در ادامهی برنامه بلند مدت موزه مبنی بر دعوت از هنرمندان خارجی برای برپایی نمایشگاه این بار در تاریخ دوم آبان ماه ۱۳۹۶ آثار تونی کرگ هنرمند انگلیسی-آلمانی با عنوان “ریشهها و سنگها” به نمایش درآمد که شامل ۶۰ اثر مجسمه و ۱۴۰ طراحی روی کاغذ بود. مجسمههای او را تا […]