نقاشیخط و بیان معاصر در ذات هنر سنت گرا
نگاهی به نمایشگاه گروهی خط نقاشی با عنوان خط و معنا در گالری ایده
سایت تندیس به قلم الهه رحمانی خاکی
چندی پیش نمایشگاهی از آثار خط نقاشی های شش هنرمند با عنوان خط و معنا در گالری ایده برپا شده بود . آثاری که هر یک در مقوله و مفهومی جداگانه بر بوم نقش بسته تا نگاهی نو را نزد مخاطب در جهت این نوع از اجرا پدید آورد ؛ کارهایی که به فراخور نام خط نقاشی از قاعده خارج شده و رسم الخطی متفاوت را در بستر رنگ و فرم به وجود آورده است که از لحاظ جلوه بصری در سبکی مدرن حضوری فعال را برای خود ایجاد کرده اند. چرخشی از خط و بازی با کلمات در فرمهایی از قلم های شش دانگ که با حجمه هایی متفاوت خود نمایی می کنند هر یک راه و روش و سبک خاص هنرمندان را به نمایش گذاشته است ، برخی از کل به جزء می رسند و تعدادی از جزء به کل . شاید اشاره به دو اثر از محسن کرمی در این نمایشگاه نمونه ایی کامل و متفاوت از نقاشی خط بتواند باشد ، خط نگاره هایی کالیگرافی شده در تنوعی از رنگ و فرم که در یک کمپوزسیون و کنتراست از رنگهای فام چرخشی چند سویه را در کار ایجاد کرده .
در یکی ریتمی از تکرار حروف که با رنگ سفید نوشته شده و اصولا خوانششان را در فرم از دست داده اند و تبدیل به یکسری علائم و ایکونهای تصویری شده اند به چشم می خورد و درگیری همین حروف درهم گره خورده تشکیل یک بافت را می کند که در یک نظام فرمالیستی بر بستری از خطوط ایجاد فضایی معاصر را می طلبد ؛ کلیتی که با اجرایی سامان یافته در پی رسیدن به جایگاهی از درک معنایی هنر و اندیشه در خوشنویسی مرزها را شکسته و با بازخوانی و بازنمایی این حیطه الگوهای رفتاری متفاوتی را در خوشنویسی در پیش گرفته است .
آثاری که می توان در آن تعادل ، طرح ، فرم و ریتم را مشاهده کرد و به نوعی بازتابی است از حرکت هنر مدرن خط نقاشی در ایران که طی یک پروسه چشمگیر به نوعی اعتلا دست یافته و روندی رو به رشد را پشت سر گذاشته است . رایکا میلانیان دیگر هنرمندی است که آثارش را در این کارنما به نمایش گذاشته ؛ آثار وی را می توان مجموعه ایی از رنگ هایی در فرم و سبک آبستره و دیتیلهایی از خوشنویسی در غالب کلیتی از نقش واره هایی کهن ایرانی توصیف کرد ، آثاری که در رنگ بیشتر معنا پیدا کرده و حس و حال خوشنویسی در آن کمتر خودنمایی می کند و اصولا در بستر کار و تاشهای قلم هایی که در قطع مختلف در میان رنگها حضور پیدا کرده اند. بخش عمده ی آثار وی ملهم از نقاشیهایی است که بیان تجسمی آن در معنا شناسی رنگ و جنبه تزیینی اثر خلاصه می شود .
علیرضا جوادی نیز در کارهایش سعی کرده که در ریتمی از تکرار حروف کالیگرافی شده و ریشه مند در خط نسخ فرمی گرافیکی را پازل وار در قاعده ایی منحنی و ایستا و افقی طراحی کند . محسن دائی نبی حروف را صرفا مد نظر گرفته و از رنگ در آثارش بهره نبرده ولی حروف کلمات را به تناسب مفهوم در رقصی از سما تصویر سازی کرده و نظام تصویری را برگرفته از یک پدیده شعر گونه با لحنی متفاوت اجرا کرده است . مجموعه ی آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه همگی با بیانی تازه و در قالب هایی جدید بافت و ترکیب بندی فضایی معاصر را در بطن یک هنر سنت گرا به نمایش گذاشته و هنرمندان با تغییر در زاویه دید آثارشان را به عنوان یک پیکره همگون انرژی های نهفته در این هنر مهجور را شناسایی کردند و روح مطلق خوشنویسی را زیباتر و نقاشانه تر نگریسته و به آن اهمیت داده اند.
نقد نمایشگاههای دیگر به قلم الهه رحمانی خاکی را اینجا بخوانید:
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
بهرام حنفی و دوره آبی خط نقاشیهایش
بهرام حنفی و دوره آبی خط نقاشیهایش یادداشتی بر نمایشگاه خط نقاشی بهرام حنفی در گالری ساربان سایت تندیس به قلم الهه رحمانی خاکی ظهور هنر خط نقاشی موجب شد تا عناصر درونی خوشنویسی با فرم بندی و ترکیبهای تازهتری به بیان حس و حال درونی این هنر اصیل و قاعده مند ایرانی به نوعی اعتلا در فضایی متفاوت دست یابد. هنری که امروزه دست مایهایی شده برای اجرایی ناب از طرحهای فرمالیستی و بافت و رنگ که مهمترین اصول […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
آثار فریدون علیار، از شکسته نستعلیق تا کالیگرافی
آثار فریدون علیار، از شکسته نستعلیق تا کالیگرافی نگاهی به نمایشگاه آثار خوشنویسی فریدون علیار در گالری آیریک سایت تندیس به قلم الهه رحمانی خاکی از آخرین دستاوردهای هنرمندان خوشنویس ایرانی پس از خط نستعلیق رسم الخط شکسته نستعلیق است که در اواخر دورهی صفوی عمدتا به دلیل سرعت قلم خوشنویسان و نستعلیق نویسان جلوه کرد و فرم آن با رهایی و پیوستگی در حروف و سایش و کشیدگی دندانهها و کلمات و اتصالات خط نستعلیق به وجود آمد؛ این […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
نقد نمایشگاه نقاشیخط هنرمندان سنت گرا و سنت شکن در گالری گویا
نقد نمایشگاه نقاشیخط هنرمندان سنت گرا و سنت شکن در گالری گویا سایت تندیس به قلم الهه رحمانی خانکه آثاری ازشانزده هنرمند بهنام و پیشکسوت عرصهی خوشنویسی و نقاشی خط در گالری گویا با عنوان «بهار نقش و رنگ» گرد هم آورده شده تا هنردوستان این عرصه را به بازدید آثاری در خور توجه و تامل دعوت کند. هنرمندانی که هر یک با اسلوب و سبک و سیاق خود به اجرای آثارشان پرداختهاند که کنار هم قرار گیری این کارها […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
پرونده نقد نمایشگاههای سال ۹۶ به قلم الهه رحمانی خاکی
الهه رحمانی خاکی مدرس دانشگاه و منتقد هنرهای تجسمی است، او سابقه همکاری با مجله تندیس را دارد و به عنوان منتقد میهمان با سایت تندیس همکاری میکند، او همچنین به تازگی به تیم منتقدین برنامه هنرنامه از شبکه چهار سیما پیوسته است.
#نقد_نمایشگاه #الهه_رحمانی_خاکی