آنچه برعکس می‌نماید | فیونا استرونگمن، درست مثل شما امّا متفاوت

پرونده آنچه برعکس می‌نماید
فیونا استرونگمن، درست مثل شما امّا متفاوت
آشنایی با عکاسان معاصر 

سایت تندیس: ترجمه امیر کوشامنش


فیونا استرونگمن معرفی عکاسان معاصر

فیونا استرونگمن Fiona Struengmann
در یونان باستان عقیده بر این بود که نور از چشم به سمت اشیاء می‌تابد و بازتاب آن باعث دیدن و دیده شدن، می‌شود . عکاسان اولیه با اختراع دوربین‌های سوراخ سوزنی تلاش کردند خلاف آن نظریه را ثابت کنند. اما آنها با چه انگیزه‌ای فعالیت می‌کردند؟ می‌توان در پاسخ به این سؤال چنین گفت که آنان در جستجوی یک محمل هنری بودند نه در اندیشه دست یافتن به ابزار یا دستگاهی مفید. چرا که هنرمند قادر است با ایجاد یک سوراخ کوچکِ اندازه‌ی سر سوزن در روبروی دیدگانتان، شما را به تأمل و تعمّق در آنچه می‌بینید وا دارد. هنرمند با گزینش واقعیات، نور جدیدی بر اشیاء تابانده و از طریق بازتاب آن، روایت خویش را به بیننده نمایش می‌دهد.فیونا استرونگمن معرفی عکاسان معاصر
فیونا استرونگمن یک هنرمند همه فن حریف است، چراکه با طراحی‌های زیبایی که تاکنون داشته بهترین نمایش‌ها را در عکس‌ها و نقاشی‌های خود ارائه کرده است. زمانیکه از فاصله دور به کارهای استرونگمن نگاه می‌کنیم عکس‌هایش بیشتر شبیه به نقاشی و نقاشی‌هایش بیشتر به عکاسی شباهت دارند. نزدیک‌تر که می‌شویم، درمی‌یابیم کسی نمی‌تواند از شکیبایی و زمانی که در ساخت کارهای او صرف شده بگذرد.
نقطه‌گذاری‌های مکرّر در نقاشی‌هایش با سیاحت‌های بی‌حدّ و مرز او پیوند خورده و این پیوند در کارهایی که جایگاه تفکّری ما در جهان هستی را متذکر می‌شود نشان داده شده است.ر
او دبیرستان خود را در رشته طراحی گذراند و با مدرک عکاسی/طراحی از دانشگاه فارغ‌التحصیل شد. استرونگمن اغلب به دنبال مسیر خلاقانه خود رفته است و در دوره‌های مختلف، در صنعت مد و فشن، فیلمسازی و معماری نیز کنکاش کرده است.
در سال ۲۰۱۳ او استدیو خود را از نیویورک به آلمان منتقل کرد و هم‌اکنون در آنجا زندگی و در مونیخ و برلین کار می‌کند.فیونا استرونگمن معرفی عکاسان معاصر
او درباره مجموعه‌ی «روزنه‌‌‌دید سوزنی» می‌گوید:
«من درون لنز دوربین، روزنه‌ی خودم را ساختم که به نور اجازه می‌داد از یک پین‌هول بسیار کوچک (اندازه سر سوزن) عبور کند.
در واقع با یک تغییر در اتاقک تاریک دوربین، اجزای دور و نزدیک تصویر بواسطه عمق میدان معیّن تار دیده می‌شوند. این باعث می‌شود کار را متفاوت ببینید و یک تعمّق درونی در آن داشته باشید. لحظات، زمان را از دست داده و تمرکز بر گفتگوی بی‌کلام میان خود تصویر و تماشاگر استوار می‌گردد. «روزنه‌‌دید سوزنی» مجموعه‌ای است که محیط طبیعی اطراف من را مستند می‌سازد و در عین حال یک تفحصّی به درون مرزهای شخصی است که با اشکال، فرم‌ها، نور و سایه توصیف می‌شود.»فیونا استرونگمن معرفی عکاسان معاصر
استرونگمن به تازگی مجموعه‌ای از کارهای خود با عنوان: «درست مثل شما امّا متفاوت» (۲۰۱۷) به نمایش گذاشته است. در کارهای این مجموعه (که از یک آرشیو ۷۰۰۰ قطعه‌ عکسی استفاده شده که در طول ۵۰ سال گرد‌آوری شده است) از خاطرات و یادبودهای تکه تکه شده جهت تغییر فرم سنت‌های نظری استفاده شده است. هنرمند با استفاده از پاک کردن، نقاشی کردن جزئی با رنگ روغن و یا سوزن‌دوزی روی عکس، ماهیت ذهنی خاطرات ما را تقویت می‌کند. جزئیات منحصربه فرد و موتیف‌های خاص، کانون اصلی آثار شده و یک روایت شکننده و گرانقیمت از گذشته را به ارمغان می آورد.فیونا استرونگمن معرفی عکاسان معاصر
استرونگمن در مورد این مجموعه بیان داشته است که : «من جدیداً به آرشیو ۷۰۰۰ قطعه عکسی برخوردم که یک زن در طول ۵۰ سال جمع آوری کرده بود. معمولاً ناپایداری عکس‌های قدیمی من را متحیّر می‌سازد. درباره این مجموعه هم یک چیز مشخص وجود داشت که با من صحبت می‌کرد. این عکس‌ها پیامی را از خانواده‌ها، مکان‌ها، لحظات باقیمانده‌ی خاطرات از دست رفته در آلمان از زمان نیمه دوم قرن بیستم بود که توسط اولین نسل از شهروندان عکاس مستند شده بود.فیونا استرونگمن معرفی عکاسان معاصر
در میان این خاطرات خاموش، خودم را درون هر عکس یافتم. اشیاء، اشارات، محیط و حتی فرم و شکل انتزاعی. در بسیاری از جهات، اِلمان‌های هر عکس شفاف‌تر از ترکیب بی‌عیب و ‌نقص آن با من صحبت می‌کرد. بنابراین شروع به انتخاب عکس از مجموعه و از نو قرار دادن آنها و جداسازی عناصر مربوطه درون هر تصویر از طریق یک فرآیند شیمیایی کردم. از طریق این فرآیند حذفی و با در نظر گرفتن چیزی که در آخر باقی ماند یک روایت دقیق‌تری از گذشته آشکار شد.فیونا استرونگمن معرفی عکاسان معاصر
با این کار، گذشته و حال، به یک تجربه جمعی از خاطرات تقسیم می‌شوند که اگر با دیگران به اشتراک گذاشته شود، خواه از طریق داستان باشد، یا آهنگ یا تصویر، به نوعی نور جدیدی را بر قسمت‌هایی که به نظر می‌رسد کلی‌تر از اصل است، می‌تاباند. این آثار، من را در گفت‌وگویی با گذشته قرار داده که در زمان حال حاضر برگزار می‌شود.»فیونا استرونگمن معرفی عکاسان معاصر
نمایشگاههای هنرمند به شرح زیر می‌باشد:
فستیوال عکس آتن- یونان ۲۰۱۸
فوتو لندن- لندن ۲۰۱۸
فستیوال سرکیولیشن پاریس-فرانسه ۲۰۱۸
عکس‌های دیده نشده آمستردام-هلند ۲۰۱۷ و ۲۰۱۶
«IDN x Struengmann» لندن- انگلستان ۲۰۱۶
«ولوم ۲» برلین-آلمان۲۰۱۶
“Parsons Alumni” نیویورک – آمریکا ۲۰۱۶
Jahresgaben”” مونیخ-آلمان ۲۰۱۵
Commission Room”” برلین-آلمان ۲۰۱۵
«شروع» لندن-انگلستان ۲۰۱۵
Pretty Please”” نیویورک- آمریکا ۲۰۱

فیونا استرونگمن معرفی عکاسان معاصر

شماره‌های قبل از پرونده آنچه برعکس می‌نماید را اینجا ببینید:

نیکلاس هیوز Nicholas Hughes عکاسان معاصر

آنچه برعکس می‌نماید | عکاسی آرام نیکلاس هیوز

نیکلاس هیوز | آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید سایت تندیس: ترجمه امیر کوشامنش نیکلاس هیوز Nicholas Hughes انسان خیال می‌کند همه چیز طبیعت را می‌داند و از همه رازها و جذابیت‌ها و معجزه‌های آن آگاه است. طبیعت، شکوهمند، با ابهت و سرشار از جذابیت‌های جادویی است و انسان مغرور باید در برابر آن سر خم کند. (آنتوان چخوف) آرام‌تر از همیشه حضور می‌یابم و سنگین‌تر از همیشه قدم بر‌می‌دارم. زیرا عکاسی به من آموخت هر چه سرعت […]

1 comment
ماسائو یاماموتو  آشنایی با عکاسان معاصر

آنچه برعکس می‌نماید | ماسائو یاماموتو با عکس‌هایی که در کف دست جا می‌شود

ماسائو یاماموتو | آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید سایت تندیس: ترجمه امیر کوشامنش ماسائو یاماموتو Masao Yamamoto واکاوی شیزوکای درون به خوبی یاد دارم که در دوران کودکی، پنهانی عکس‌های دوران جوانی پدرم را از آلبوم عکس مادربزرگم جدا کرده و آنها را در کیف خود نگاه داری می‌کردم. فکر می‌کنم تقریباً همه ما حداقل یک بار تجربه دیدن عکس‌های خاطره‌انگیز که در قطع کوچک چاپ شده‌اند را داشته‌ایم. عکس‌هایی که در آلبوم‌های خانوادگی نگاه داری می‌کنیم و […]

بدون دیدگاه
کریس مک‌کاو با چاپ آلترناتیو

شگفتی نور در آثار کریس مک‌کاو با چاپ آلترناتیو | آنچه برعکس می‌نماید

شگفتی نور در آثار کریس مک‌کاو با چاپ آلترناتیو | آنچه برعکس می‌نماید آشنایی با عکاسان معاصر جهان سایت تندیس: ترجمه امیر کوشامنش کریس مک‌کاو CHRIS MCCAW بگذارید کمی زیاده‌روی کنم. چاپ آلترناتیو (که شباهت زیادی به نقاشی داشته) به مانند آیه‌ایی می‌ماند که هنرمند نازل می‌کند و هیچکس نمی‌تواند مانند آن را بیافریند. اثر نهایی، منحصر به فرد بوده و قابلیت تکثیر ندارد.خورشیدی که درآسمان موضوعیت یافته و پرده سیاه آسمان را دریده است.گرمای زیادش عکس را نیز ذوب می‌کند. […]

بدون دیدگاه
جولیو دی استورکو عکاس معاصر

معرفی جولیو دی استورکو عکاس معاصر | آنچه برعکس می‌نماید

جولیو دی استورکو | آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید سایت تندیس: ترجمه امیر کوشامنش جولیو دی استورکو Giulio Di Sturco بیش از ۶۰ مجموعه عکس در قالب پروژه‌های تحقیقاتی- زیست محیطی طی سالها سفر کردن و عکاسی از اقصی نقاط جهان حاصل کار هنرمند عکاس جولیو دی استورکو بوده است. مجموعه‌های ثبت شده عمیقاً نگرانی او از تأثیرات تغییرات اقلیمی و پیشرفت‌های تکنولوژیکی بر زندگی انسان‌ها را نشان می‌دهد. او با یک دوربین کانن عکاسی می‌کند و […]

بدون دیدگاه
عکاسان معاصر آنی هانن

سکسه‌های کوچکِ آنی هانن | معرفی عکاسان معاصر

سکسه‌های کوچکِ آنی هانن آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید سایت تندیس: ترجمه امیر کوشامنش آنی هانن (Anni Hanén) «پدرم زمانی می‌گفت جهان تو همانند یک تصویر سیاه و سفید است. امّا حالا فکر می‌کنم که قلب من رنگ‌های خود را پیدا کرده است. درست زمانیکه به همراه خانواده ‌به خانه کودکی‌ام عزیمت کردم، تصمیم به تولید داستان «سکسه‌های کوچک» را گرفتم. از احساساتی که هنوز در خانه جریان داشت عکاسی کردم. از آن باغ و جنگل کنار […]

بدون دیدگاه
نیک هنس

نیک هنس عکاس حریص

نیک هنس عکاس حریص آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید سایت تندیس: ترجمه امیر کوشامنش نیک هنس Nick Hannes نیک هنس را بیشتر به خاطر مجموعه «نان و سیرک» می‌شناسیم. این مجموعه که جایزه اول مجموعه عکس مستند مسابقه عکس مگنوم – لنز‌کالچر ۲۰۱۷ را به خود اختصاص داده است، مستندی بر فراغت و مصرف‌گرایی در دوبی (یا به قول خود عکاس، لاس وگاس خلیج فارس) می‌باشد. نیک در مصاحبه‌ای با مجله لنزکالچر، خود را یک عکاس حریص […]

بدون دیدگاه
الی دیویس

الی دیویس | پیوند جنگل‌ با ناخودآگاه انسان

الی دیویس | پیوند جنگل‌ با ناخودآگاه انسان آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید سایت تندیس: ترجمه امیر کوشامنش الی دیویس Ellie davies امروزه، ارتباط ما با طبیعت شکننده و (متأسفانه) اغلب محدود است، در صورتی‌که رابطه‌ی انسان و درخت، و حضور درخت در همه‌ی سطوح ذهن و زیست آدمیزاد، جایگاهی کهن داشته است. حضور گیاه و به خصوص درخت، در اغلب افسانه‌های مربوط به آفرینش بسیار مشهود بوده است. از رابطه‌ی تماس آدم و حوا با «درخت […]

بدون دیدگاه
برایان تیلور

برایان تیلور | رهایی از رئالیسم با چاپ آلترناتیو

برایان تیلور | رهایی از رئالیسم با چاپ آلترناتیو آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید سایت تندیس ترجمه امیر کوشامنش برایان تیلور Brian Taylor زمانی که انسان به سوی ثبت واقعی‌ترِ آنچه که می‌دید پیش می‌رفت. چاپ عکس مسیر خود را طی کرد و به بالاترین نقطه خود رسید. حال که انسان توانست واقعی‌ترین چاپ را از یک عکس داشته باشد، چیز بیشتری برای ارائه پیدا نکرد. و به ناچار برای جهش از روی این واقعیت وارد مرحله […]

بدون دیدگاه
پائو بوسکاتو

پائو بوسکاتو استاد موقعیت های طنز در عکاسی خیابانی

پائو بوسکاتو  استاد موقعیت های طنز در عکاسی خیابانی آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید | قسمت دوم سایت تندیس ترجمه امیر کوشامنش پائو بوسکاتو  Pau Buscató عکاسی خیابانی شاخه‌ای از عکاسی مستند بوده که انسان را به عنوان موضوع اصلی عکس مورد توجه قرار می‌دهد. ثبت لحظات حضور انسان در محیط، گاه مبهم و غیر قابل تفسیر و یا حتی سورئال است. روابط میان انسان‌ها با محیط شهری، ناهنجاری‌های اجتماعی و… مانند کلماتی هستند که با […]

بدون دیدگاه
هیرویوکی ماسویاما

هیرویوکی ماسویاما عکاسی که در زمان سفر می‌کند

هیرویوکی ماسویاما عکاسی که در زمان سفر می‌کند آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید سایت تندیس ترجمه امیر کوشامنش هیرویوکی ماسویاما hiroyuki masuyama علاقه هیرویوکی ماسویاما به سفر در زمان باعث شده تا او با دوربین خود دست به نقاشی بزند. او با استفاده از دوربین و به‌کارگیری ابزار دیجیتال سعی بر بازنمایی تصاویر نقاشان معروف قرن نوزدهم داشته است. همانگونه که می‌دانیم عکاسی با پیشرفت روزافزون علم پیشرفت چشمگیری داشته؛ علی‌الخصوص در زمینه‌های نرم‌افزاری به راحتی می‌توان […]

بدون دیدگاه
عکاسان معاصر لیزا کرسی

عکاسان معاصر و بازنمایی تجربه زیست | لیزا کرسی عکاس نازیباهای زیبا

عکاسان معاصر و بازنمایی تجربه زیست | لیزا کرسی عکاس نازیباهای زیبا آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید سایت تندیس ترجمه امیر کوشامنش لیزا کِرِسی lisa kereszi تأثیرات محیط بر زندگی عکاسان بزرگ در دوران کودکی تأثیر به سزایی در آثار آنها داشته است. این تأثیر در مورد لیزا کرسی نیز به وضوح قابل مشاهده می‌باشد و ما شاهد یک جریان زندگی شخصی در کارهای هنرمند هستیم. گاراژ اوراقی، جایی که هنرمند در آنجا بزرگ شده، حتی […]

بدون دیدگاه
وانگ کینگ سانگ

وانگ کینگ سانگ و آی وی وی در تقابل با فرهنگ مصرف گرایی در چین

وانگ کینگ سانگ و آی وی وی در تقابل با فرهنگ مصرف گرایی در چین آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید سایت تندیس ترجمه امیر کوشامنش وانگ کینگ سانگ: wang qingsong اگر محیط گالری را به منظومه شمسی تشبیه کنیم که در آن عکاسان مختلف با دوربین‌های متنوع خود عکس‌هایی از سیارات مختلف گرفته باشند، بی‌شک عکس‌های وانگ کینگ سانگ را می‌توان خورشید آن منظومه نامید. عکس‌هایی که قسمت به قسمت عکس‌برداری شده و به هم چسبیده شده‌‌اند […]

بدون دیدگاه
آدام جپیسن امپرسیونیسم در عکاسی

از تاخوردگی تا امپرسیونیسم در عکاسی در آثار آدام جپیسن

از تاخوردگی تا امپرسیونیسم در عکاسی در آثار آدام جپیسن آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید سایت تندیس ترجمه امیر کوشامنش آدام جپیسن Adam Jeppesen جپیسن که همیشه به دنبال کشف مواد و تکنیک‌های چاپ گوناگون بوده مشتاقانه توانسته است به سطح صاف عکس نفوذ کرده و لطافت و بی‌حسی را منتقل و هوشیاری را نفی نماید. شاید او با تبدیل عکس به معمای پازلی سعی در اثبات این قضیه دارد که تصویر نهایی چیزی جز چینش قطعات دریافتی […]

بدون دیدگاه
هوانگ جیالینگ

آنچه بر عکس می‌نماید | هوانگ جیالینگ

معرفی عکاسان جهان
سایت تندیس ترجمه امیر کوشا منش
عکس‌های او که غالباً خاطرات کودکی‌یشان را روایت می‌کند تلفیقی از اجتماع و فرهنگ آن زمان در شهر محل تولد خود را نشان می‌دهد.

بدون دیدگاه
هنریک اسپولر

آنچه بر عکس می‌نماید | هنریک اسپولر

عکاسان امروز جهان
سایت تندیس ترجمه امیر کوشا منش
هنریک اسپولر ما را به قلمرو کمتر دیده شده فی ما‌بین تولید کننده کالا و مصرف کننده آن که با سرعت روز افزون انتقال همراه است می‌کشاند.

1 comment
آندریاس لانگ

آنچه بر عکس می‌نماید | آندریاس لانگ

سایت تندیس ترجمه امیر کوشامنش
او پیوسته در تلاش برای درک زمان‌های مرئی و نامرئی، مکان نبوغ یا روح یک مکان بوده است.

بدون دیدگاه

آنچه بر عکس می‌نماید | معرفی عکاس ماریسا راس

معرفی عکاسان امروز جهان
سایت تندیس ترجمه امیر کوشامنش
همیشه فرایند خلق اثر برای من مثل یک راز بوده است. به یاد دارم وقتی بچه بودم، با یک قلموی آغشته به جوهر مشکی می‌نشستم، یک دست نامرئی روی بازوهام احساس می‌کردم که دستم را روی کاغذ سفید حرکت می‌داد… ادامه در سایت تندیس

بدون دیدگاه
جیمی نلسون

آنچه بر عکس می‌نماید

آنچه بر عکس می‌نماید | جیمی نلسون عکاسان امروز جهان سایت تندیس ترجمه امیر کوشا منش شاترهای دوربین صرف عکس گرفتن از صورت‌های زنده می‌شود، زیرا آنان منحصر‌به‌فرد هستند. به واقع انسانی که از دنیا برود منقرض شده و چه بسا این انقراض و فرسودگی در چهره او از کودکی تا میان‌سالی نیز صورت پذیرد. در پس زمستان خشک بهاری‌ست که گیاهان را متولد و کوه‌ها را زنده می‌کند. تنها چیزی که دیگر متولد نخواهد شد انسان‌ها و متعلقات تاریخی […]

بدون دیدگاه