گزارشی از امری ناشناخته در هنر!

گزارشی از امری ناشناخته در هنر!
معرفی و شرحِ کتاب «هنر و هراس» از پُل ویریلیو

سایت تندیس به قلم علی یحیایی


معرفی کتاب هنر و هراس پُل ویریلیو

کتاب هنر و هراس با دو ترجمه در بازار حضور دارند یکی را انتشارات مانیا هنر به نام «هنر و ترس» با ترجمه کامران برادران نشر داده است و یکی را انتشارات هزاره سوم با ترجمه فتاح محمدی به نام «هنر و هراس» نشر کرده است. به نظرِ نگارنده، ترجمه فتاح محمدی از کتاب «Art and fear» ترجمه بهتری از کامران برادران درآمده است. اما در کل زبانی که پل ویریلیو(Paul Virilio) این فیلسوفِ فرانسوی با آن بیان دشوار که بسیاری آن را نقد کرده اند به سختی خوب ترجمه می شود. زیرا پر از ترکیباتِ دست ساخته ویریلیو از مفاهیمِ موردِ نظرش هست. معرفی کتاب هنر و هراس پُل ویریلیو
به زعم بسیاری او به معنای واقعی فیلسوفِ پست مدرن است. او را در دسته بندی های فلسفی جزو پساساختارگراها تقسیم بندی می‌کنند. بسیاری ویریلیو را جزو مهمترین فیلسوفان رسانه و ارتباطاتِ در فرانسه می دانند. دانش آموخته سوربن است و در می ۶۸ با دریدا گروه داشتند. همراه مرلوپونتی در سوربن پدیدارشناسی خواند. او فیلسوفی است که منتقدین جدی پیدا کرده است که اندیشه‌های او را گاهی چرندیات خوانده‌اند. و طرفداران جدی دارند که معتقدند پیشگویی‌های ویریلیو درباره سیاست، محیط زیست، شرایط فرهنگی و هنر همه درست از آب درآمده است. او بین رشته‌ای است و حوزه‌های زیادی را در اندیشه‌اش پوشش داده است در عین حال در بعضی از اندیشه‌هایش بسیار رادیکال است. کتاب او از آن جمله کتاب‌هایی است که با روندِ آکادمیک و کلاسه شده همراه نیست و خواندن آن بیشتر هیجان انگیز است تا تعمق برانگیز، او هیچ ارادتی به نحوه ی برخوردِ علت و معلولی برای سخنش ندارد بلکه همچون دیوانه‌ای سرزنده شما را در استخرِ اندیشه‌اش پرتاب می‌کند و تا به معنای واقعی هم آب تنی کنید هم بترسید. او چنان کلمات و مفاهیم را بهم می‌بافد که گاهی فراموش می‌کنید از کجا شروع کرده بودیم و الان کجا هستیم. او در اندیشه ورزی خلاق و جسور است و هیچ احترامی برای رعایت حدودِ اندیشه‌های پیش از خودش قائل نیست. تا جایی که با فیزیکدان‌ها هم درگیر شده است. معرفی کتاب هنر و هراس پُل ویریلیو
شما باید ایده‌های او را با هیچ جبه‌گیری بخوانید و آماده باشید که از یک ورِ دیگر با او مواجه بشوید. او تخصص ویژه‌ای دارد در دیدن آنچه دیده نمی‌شود. او مفهوم زیباشناسی ناپدیدی را در مقابل زیباشناسی پدیدار طرح کرد. یکی از اندیشه‌های جذاب او این است هر امری که تکنولوژی درش هست، اختراعِ یک حادثه است. حادثه اتوموبیل، تصادف است. حادثه کشتی، غرق شدن است. حادثه هواپیما، سقوط است. او می پرسد هنری که با تکنولوژی آمیخته شده است، حادثه‌اش چیست؟ او در کتاب هنر و هراس سعی می کند آن را توضیح دهد.معرفی کتاب هنر و هراس پُل ویریلیو
شرح و معرفی این کتاب با توجه به ترجمه کامران برادران با نام «هنر و ترس» انجام می‌گیرد. کتاب تشکیل شده از دو مقاله «هنری قسی» و «سکوت در دادگاه» از ویریلیو و یک مقدمه از جان آرمیتج، خواندن مقدمه را پیشنهاد می‌کنم بعد از خواندن دو مقاله انجام بدهید تا آنچه آرمیتج می‌گوید روشنتر بشود. ایده اصلی کتاب «هنر و هراس» در قسمتی از مصاحبه فیلسوف فرانسوی ژاکلین لیشتن‌اشتین (Jacqueline Lichtenstenstein) می‌گوید:“زمانی که به دیدن موزه‌ی قربانیانِ آشویتس رفتم، جلوی قفسه‌ها ایستادم. آن چه دیدم تصاویری بود از هنر مدرن و آن را بسیار ترسناک یافتم. با نگاه به نمایشگاهِ چمدان‌ها، اعضای مصنوعیِ بدن، و اسباب بازی کودکان احساس ترس نکردم، از پای نیفتادم…..در موزه آشویتس، حس کردم در موزه‌ی هنرهای معاصر ایستاده‌ام. در راه بازگشت با قطار، به خود می‌گفتم که آنها (یعنی نازی‌ها) برنده شده‌اند؟ ویریلیو می‌گوید:” دهشت نازی جنگ را باخت، اما آیا دستِ آخر در دوران صلح به پیروزی رسید؟ او معتقد است انسانی کردن خود یعنی کلیت بخشیدن به خود از درون، حال از آشویتس گرفته تا چرنویل، با در هم کوبیدن مواضع اخلاقی و زیبایی شناسانه‌مان، ادراک ‌مان از اطراف، نتوانسته ما را از بیرون انسان زدایی کند؟”معرفی کتاب هنر و هراس پُل ویریلیو
او در کتاب لیستی بلند بالا از هنرمندانی را ارائه می‌دهد که در آثارشان به بدن تعرض کرده‌اند و نمایشی قسی از بدن‌های سلاخی، تشریح، منجمد شده به تصویر کشیده اند. کتاب پَر است از ارجاع به گفته‌هایی از هنرمندان درباره‌ی این قساوتِ پنهان در هنرِ معاصر. کتاب هنر و ترس همچون کتابی جنگی پر است از اسناد و ارجاعات در موردِ آثار و مفاهیمی که همه میل دارند به ادامه تفکرِ توحش آمیزِ نازی. ویریلیو کوبنده به اکسپرسیونیست، کوبیست، دادا و سورئالیست‌ها می‌تازد و معتقد است آنها با چاقویی تیز شروع به سلاخیمان کرده‌اند. ریشارد هولسنبک یکی از پدران دادا در کنفرانسی در سال ۱۹۱۸ می گوید:” ما موافقِ جنگ بودیم. امروزه دادا هنوز هم موافق جنگ است. زندگی باید رنج‌آور باشد. در دنیا به اندازه‌ی کافی قساوت وجود ندارد!” یا شعارِ نخستین مانیفستِ فوتوریست در ۱۹۰۹ این بود «جنگ راه تندرستیِ جهان است»” و سی سال بعد ما با آشویتس روبرو می‌شویم.

معرفی کتاب هنر و هراس پُل ویریلیوبه زعم او جهان نفرت اختراعی است مدرن، اختراعِ آلمان که روی بوم نقاشی پاشیده شده. او معتقد است سانحه ای که هنر معاصر در حالِ پدیدار کردن آن است. شکل گیری و حیثیت پیدا کردنِ نمود در هنر به جای امرِ بازنمایی است. او از علاقه روتکو به مثله کردنِ فیگور تا نیهیلیستی ترین شکل از آزادی که خود تخریبی است می‌گوید. او در حوزه اخلاق و زیباشناسی معاصر می‌پرسد در حالِ ترسیمِ رنج بردن است یا همدردی؟ او نقاشی معاصر را متهم می‌کند که تلاش کرده بازنمایی صِرف را شکست دهد تا بتواند حضورِ عینیِ رخداد را پیش بکشد. او نقاشی معاصر را بابتِ ولعش در کالبد شکافیِ بدن‌ها برای دسترسی به حقیقتِ نامرئی اندام موردِ پرسش قرار ‌هد و ابراز تاسف می‌کند برای نمایشگاه «جهان بدن‌ها» در سال ۱۹۹۸ در موزه‌ی تکنولوژی و کار که هنرمند، گونتر فون هاگنز ۲۰۰ جسدِ واقعی پر شده از مایع سیلیکونی (که جلوی تخریب بدن را می‌گیرد) را برای ۸۰۰۰۰۰ بازدید کننده به نمایش گذاشت. و در جواب پرسش‌ها تنها گفت «هدفِ کار من شکستنِ آخرین تابوهای باقی‌مانده است». ویریلیو در کتاب مقایسه‌های عجیب و حیرت‌انگیزی میانِ هنرمندان و آدم‌های شکنجه گر و پزشکانِ روانشناسِ نازی در آشویتس و اردوگاه کارِ اجباری می‌کند. معرفی کتاب هنر و هراس پُل ویریلیو
او در اشاره‌ای که به تئاتر عشرت و اسرارِ هرمان نیچ که در آن با مراسمی خونبار و شنیع حیوانات را قربانی می‌کند و همچنین پرفورمنسی که رودالف شوارتزکوگلر به طور خصوصی بین خودش و دوربین ترتیب داد و به بدنش آسیب می‌رساند و در یکی از آنها در نهایت مُرد، می‌گوید” و پرفورمنس این هنری فرجامین است که برای به انجام رسیدن دیگر به چیزی نیاز ندارد جز مقابله‌ی سرنوشت ساز میان بدنِ شکنجه شده و دوربینی خودکار”.معرفی کتاب هنر و هراس پُل ویریلیو معرفی کتاب هنر و هراس پُل ویریلیو
مقاله دوم، سکوت در دادگاه، ویریلیو تمرکز خود را روی سینما می برد. او ناطق شدن سینما را شروع یک تعرض بنیادین و قوی به حوزه‌ی تصویر می‌داند و در نهایت با حضور صدا ، تصاویرِ صدا دار جهان را از خود پُر می‌کنند و در نهایت هنرِ تجسمی هم به سمت صدا دار شدن میل میکند. نقاشی‌هایی که صدای خودشان را به مخاطب گوشزد می‌کنند. مانند نقاشی «جیغ». “هم مجسمه سازی و هم معماری قادر بودند رویا در سر بپرورانند و دگردیسی‌های بی‌شمارِ بازنمایی‌شان را به دقت شرح دهند….کافگا گفت «سینما چشمتان را یک شکل می‌کند»….هنرِ سخنوری تعظیم کنان جایش را به سینمای «سخنگو» داد و فرهنگِ رسانه قدرتِ خطیب مآبانه‌ی تریبونِ سیاسی را از میدان به در کرد. از حالا به بعد، هر آنچه حرف می‌زند تصویر است، هر تصویری، از تصاویر بیلیبورد گرفته تا تصاویر جعبه‌هایی که در خانه قرار دارند.” و در نهایت او با دیدی تلخ اعتقاد دارد” زنندگیِ هنرِ معاصر ناشی از تلاشش است برای شنیده شدن بدونِ تعلل، یعنی بدونِ توجه الزام آور، بی آن که نیازی به تفکرِ طولانی تماشاچی باشد. به هر حال به نظر می‌آید او هنر معاصر را واکنشی بی احساس و قسی به وضعیتِ مصیبت بارِ فرامدرنیته می‌داند. و در نهایت بیننده‌ی هنر بدل به قربانیِ یک زیبایی شناسیِ قسی شده است که تکیه بر صدا سازیِ همه چیز زده.معرفی کتاب هنر و هراس پُل ویریلیو

معرفی کتاب‌های قبل به قلم علی یحیایی را اینجا بخوانید:

هنرمند منتقد غزاله هدایت

هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن

هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد می‌خورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریخته‌است یا من از آن فرار کرده‌ام چه چیز می‌تواند برایم بامعناتر/بی‌معناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همه‌چیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگ‌باخته‌است و می‌دانم به سبب همین رنگ‌عوض‌کردنش در لحظه است که این‌گونه دوستش می‌دارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همان‌گونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکه‌ای […]

۲ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
معرفی کتاب هنر و ارزش جورج دیکی

چگونه جورج دیکی تا حالا کشته نشده است!؟

چگونه جورج دیکی تا حالا کشته نشده است!؟ معرفی و تشریحِ کتاب هنر و ارزش نوشته جورج دیکی ترجمه محمد روحانی انتشارات مدرسه اسلامی هنر سایت تندیس به قلم: علی یحیایی جورج دیکی (George Dickie) را یکی از اساتید قدرتمند و تاثیر گذار در سنت تحلیلی بررسی فلسفی آثار هنری برمی‌شمارند. او واضع نظریه نهادی هنر است. جورج دیکی با آنکه مخالفین بسیاری دارد ولی جزو تاثیر گذارترین نظریه پردازان هنر در دوران معاصر است . یکی از مهمترین ایده‌های […]

۱ comment
هنرمند منتقد غزاله هدایت

هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن

هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد می‌خورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریخته‌است یا من از آن فرار کرده‌ام چه چیز می‌تواند برایم بامعناتر/بی‌معناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همه‌چیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگ‌باخته‌است و می‌دانم به سبب همین رنگ‌عوض‌کردنش در لحظه است که این‌گونه دوستش می‌دارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همان‌گونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکه‌ای […]

۲ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
معرفی کتاب زیبایی و فلسفه هنر در گفتگو: افلاطون

در قلب هر هنرمندِ ایرانی یک افلاطون می‌تپد!

در قلب هر هنرمندِ ایرانی یک افلاطون می‌تپد! معرفی کتاب زیبایی و فلسفه هنر در گفتگو: افلاطون سایت تندیس به قلم علی یحیایی  معرفی کتاب این هفته اختصاص دارد به فیلسوفی که خودش و شاگردش از غرب بیشترین تاثیر را در مسیرِ تفکر و حکمت شرق داشتند. ما در ایرانِ پیش از اسلام و بعد از اسلام با افلاطون روبرو بوده ایم. از پزشکانِ یونانیِ دربارِ هخامنشی که تحفه افلاطون و ارسطو با خود به این سرزمین آوردند تا حضور […]

۰ comments
هنرمند منتقد غزاله هدایت

هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن

هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد می‌خورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریخته‌است یا من از آن فرار کرده‌ام چه چیز می‌تواند برایم بامعناتر/بی‌معناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همه‌چیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگ‌باخته‌است و می‌دانم به سبب همین رنگ‌عوض‌کردنش در لحظه است که این‌گونه دوستش می‌دارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همان‌گونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکه‌ای […]

۲ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
معرفی کتاب شهرت

معرفی کتاب شهرت | رازهایی درباره شهرت که هر هنرمندی باید بداند!

معرفی کتاب شهرت رازهایی درباره شهرت که هر هنرمندی باید بداند! معرفی و شرح کتاب «شهرت» نویسنده: مارک‌رولندز ،ترجمه: افشین خاکباز، انتشارات: فرهنگ نشر نو، ۱۵۰ صفحه سایت تندیس به قلم علی یحیایی شاید بی‌اغراق کمترین نیاز برای یک هنرمند شهرت باشد ولی بیشترین شناختِ جامعه از هنرمند، شهرتِ او است. در روزگاری که بازارِ مشهور شدن داغ و سودای شهرت برای همه خواستنی است و حتی کودکان ما به مشهور شدن فکر می‌کنند؛ باید فهمید چقدر به خریدنِ شهرت از […]

۰ comments
هنرمند منتقد غزاله هدایت

هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن

هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد می‌خورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریخته‌است یا من از آن فرار کرده‌ام چه چیز می‌تواند برایم بامعناتر/بی‌معناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همه‌چیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگ‌باخته‌است و می‌دانم به سبب همین رنگ‌عوض‌کردنش در لحظه است که این‌گونه دوستش می‌دارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همان‌گونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکه‌ای […]

۲ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
کتاب چشمان پوست

معرفی کتاب چشمان پوست | دست‌ها می‌خواهند ببینند، چشم‌ها می‌خواهند نوازش کنند!

معرفی کتاب چشمان پوست دست‌ها می‌خواهند ببینند، چشم‌ها می‌خواهند نوازش کنند! معرفی کتاب (چشمان پوست) نویسنده: یوهان پالاسما با مقاله‌ای تحلیلی بر فلسفه‌ی موریس مرلوپونتی و معماری سایت تندیس به قلم  علی یحیایی معرفی کتاب‌هایی که در سال ۹۶ به قلم علی یحیایی نگاشته شده را در انتهای این شماره دنبال کنید. معرفی این کتاب با نگاهی به دو ترجمه صورت می‌گیرد، اولین ترجمه‌ی این کتاب به همتِ آقای رامین قدس به وسیله انتشارات گنج هنر و پرهام نقش در […]

۰ comments
هنرمند منتقد غزاله هدایت

هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن

هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد می‌خورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریخته‌است یا من از آن فرار کرده‌ام چه چیز می‌تواند برایم بامعناتر/بی‌معناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همه‌چیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگ‌باخته‌است و می‌دانم به سبب همین رنگ‌عوض‌کردنش در لحظه است که این‌گونه دوستش می‌دارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همان‌گونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکه‌ای […]

۲ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
هنر زیبایی تفکر

شاید از خواندن این کتاب خیلی عصبانی شوید! اما با نخواندنش بی‌شک کُفری می‌شوید؟! هنر زیبایی تفکر

هنر زیبایی تفکر | شاید از خواندن این کتاب خیلی عصبانی شوید! اما با نخواندنش بی‌شک کُفری می‌شوید؟! پرونده معرفی کتاب کتاب «هنر زیبایی تفکر» نوشته: محمد رضا ریختگران نشر: ساقی ۱۹۷ صفحه سایت تندیس به قلم علی یحیایی در فضای نظری هنر در دهه پنجاه و شصت ایران چه می‌گذشت؟روبرو شدن با اسم احمد فردید برای خود چالشی است. چه به فراموش کردنش بپردازیم چه به تاییدش چه به نشناختنش، در هر صورت او یکی از مهمترین و یکی […]

۰ comments
هنرمند منتقد غزاله هدایت

هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن

هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد می‌خورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریخته‌است یا من از آن فرار کرده‌ام چه چیز می‌تواند برایم بامعناتر/بی‌معناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همه‌چیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگ‌باخته‌است و می‌دانم به سبب همین رنگ‌عوض‌کردنش در لحظه است که این‌گونه دوستش می‌دارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همان‌گونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکه‌ای […]

۲ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
درآمدی بر فلسفه هنر

درآمدی بر فلسفه هنر، چرا مجبورید این کتاب را بخوانید؟!

درآمدی بر فلسفه هنر، چرا مجبورید این کتاب را بخوانید؟!  معرفی کتاب درآمدی بر فلسفه هنر  پرونده معرفی کتاب | چه کسی کتابهای هنرِ من را دزدید!؟ نویسنده: نئول کارول | ترجمه: صالح طباطبائی | انتشارات فرهنگستان هنر سایت تندیس به قلم علی یحیایی هنر به مثابه بازنمایی یعنی چه؟ چرا از سلطه‌ی نظریه محاکات رها نمی‌شویم؟ چه فرقی است بین اثری که زیباست یا درباره زیبایی است؟ اگر اثری خلق کنیم که برای هیچ کس قابل درک نباشد، آیا اثر هنری به شمار […]

۱ comment
هنرمند منتقد غزاله هدایت

هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن

هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد می‌خورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریخته‌است یا من از آن فرار کرده‌ام چه چیز می‌تواند برایم بامعناتر/بی‌معناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همه‌چیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگ‌باخته‌است و می‌دانم به سبب همین رنگ‌عوض‌کردنش در لحظه است که این‌گونه دوستش می‌دارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همان‌گونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکه‌ای […]

۲ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
اَوِدون با رضا عکاسباشی

از روایتِ رابطه‌ی پنهانیِ اَوِدون با رضا عکاسباشی تا تاثیر ناصرالدین شاه بر فوکو!؟

از روایتِ رابطه‌ی پنهانیِ اَوِدان با رضا عکاسباشی تا تاثیر ناصرالدین شاه بر فوکو!؟ چه کسی کتابهای هنرِ من را دزدید؟! (پرونده معرفی کتاب) سایت تندیس به قلم علی یحیایی عکاسی در چه دوره‌ای وارد ایران شد؟ روند تاریخی عکاسی ایران چیست؟ برخورد فیلسوف، ملا هادی سبزواری با پدیده عکاسی چه بود؟ آقا رضا عکاس باشی که بود؟ آیا عکاسی روی جنبش مشروطه تاثیر گذاشت یا مشروطه روی عکاسی؟ اولین عکس های خبری و سیاسی در ایران با چه مضامینی […]

۰ comments
هنرمند منتقد غزاله هدایت

هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن

هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد می‌خورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریخته‌است یا من از آن فرار کرده‌ام چه چیز می‌تواند برایم بامعناتر/بی‌معناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همه‌چیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگ‌باخته‌است و می‌دانم به سبب همین رنگ‌عوض‌کردنش در لحظه است که این‌گونه دوستش می‌دارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همان‌گونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکه‌ای […]

۲ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
هادی هزاوه‌ای

همه آنچه دوست داشتید از هادی هزاوه‌ای بدانید ولی جرأت پرسیدنش را نداشتید!

هادی هزاوه‌ای از هنرمندانیست هنوز در حال درخشش است چرا که هنوز به زیستن معتقدند، به آن گونه که در جایی می‌گوید در کنار قبر اردشیرمحصص درخت سیب عظیمی است.
چه کسی کتابهای هنر من را دزدید؟!(پرونده معرفی کتاب)
سایت تندیس به قلم علی یحیایی

۰ comments