بودجه ۷۰هزار پوندی به موزه نشنال گالری لندن برای ورکشاپهای مرمت و حفاظت از اثر هنری
بنیاد گتی بودجهای در اختیار موسسههای سراسر دنیا میگذارد تا مهارتهای هنری را به نسل جدید آموزش دهند.
سایت تندیس ترجمه معصومه شیخی
کارهای مرمتی ضروری روی نقاشیهای معروف، از جمله پرترهی چارلز اول در نشنال گالری لندن، برای آموزش دادن به نسل جدید مورد استفاده قرار میگیرد تا یاد بگیرند چطور عمر نقاشیهای تاریخی را طولانیتر کنند. آنتونی ون دیک، در این تابلو، چارلز اول، پادشاه کوچکاندام، را به نماد قهرمانانهای از قدرت سوار بر اسبی باشکوه، تبدیل کرده است.
این بنیاد نگران این است که با بازنشسته شدن یک نسل از مرمتگران، مهارتهای سنتی تعمیر یا آسترکشی مجدد بومها، تعمیر پارگیها و مراقبت از ترکخوردگیها یا کنده شدن رنگها، از بین بروند. این بودجهها قرار است مفهوم چگونگی مرمت این آثار را در میان موسسهها و کشورها نشر دهد.
آنتوان ویلمرینگ، متخصص مرمتگری در بنیاد گتی بیان میکند: «سالهای سال، مرمتگران موزهها روش «منتظر ماندن و نظارت کردن» را برای هر نوع مداخلهی ساختاری مهم در مورد بومهای نقاشیها در پیش گرفتهاند. اما خطر این وجود دارد که وقتی دیگر نتوان مرمت کردن یک تابلو را به تعویق انداخت، متخصصینی که دانش مستقیم آسترکشی و آسترکشی مجدد را دارند، دیگر برای کمک کردن حضور نداشته باشند.»
نشنال گالری ۷۰هزار پوند دریافت خواهد کرد، تا بتواند پروسهی مرمتگری را در محل یادبود ون دیک به اشتراک بگذارد. از زمانی که در سال ۱۸۸۵ این نقاشی بزرگ، به ترافالگر اسکوئر آورده شد، به ندرت به نمایش درآمده است، اما در حالی که این نقاشی قرن هفدهمی در شرایط نسبتا خوبی است، آخرین آسترکشی آن که به منظور حفاظت از آن انجام شده بود، در حال از بین رفتن است که باید جایگزین شود، و سطح نقاشی نیز پر از ترکخوردگی و شکاف است.
مرمتگران مهمان و ورکشاپ بینالمللی نهایی در کار کردن روی نقاشی با هم مشارکت خواهند کرد، که این فعالیتها شامل جدا کردن آستر قبلی و قرار دادن یک آستر جدید خواهد بود.
دبورا مارو، مدیر بنیاد گتی، گفته است که پروژهی حفاظت از نقاشیهای روی بوم به دلیل نگرانیهای متخصصین بینالمللی انجام میشود. «ما شنیدهایم که شکافِ مهارتیِ فزایندهای بین مرمتگران ارشد و قدیمیتر که مرمت نقاشیهای روی بوم را چندین دهه قبل آموخته بودند و مرمتگران جدیدتر که در موزهها فعالیت میکنند و باید مشکلات اورژانسی نقاشیهای مجموعهی خود را برطرف کنند، وجود دارد.»
مارو میگوید بهترین فعالیتهای سالهای اخیر به منظور انجام کمترین مداخلات پیامدهایی نیز داشته است، زیرا نقاشیهای داخل موزهها در سراسر دنیا آسترکشی شده بودند تا محکمتر شوند و بوم اصلی را پشتیبانی کنند و اکنون در حال از بین رفتن هستند. بسیاری از این نقاشیها مرمت نشدهاند، زیرا مرمتگران تجربهی کافی نداشتند تا به طور ایمن نقاشیها را مرمت کنند.
بنیاد گتی قصد دارد سمپوزیوم بینالمللی مهمی را در اکتبر سال ۲۰۱۹، در دانشگاه ییل برگزار کند که از سال ۱۹۷۴ برای اولین بار است که برگزار میشود.
این بودجهها شامل ۱۱۵هزار پوند برای دانشگاه گلسکو میشود، که ورکشاپهای آموزشیای در مورد پنج نقاشی از مجموعهی ملی اسکاتلند، از جمله پرترهی لیدی مرینارد اثر سر جاشوا رینولدس، برگزار خواهد کرد. همچنین بودجهی پروژههایی در دانشگاه ییل و موزههای هنرهای زیبا در سن فرانسیسکو و همچنین گالریهای در سوئد و هلند تامین خواهد شد.
کتابخانهی هانتینگتن در کالیفرنیا بودجهای معادل ۱۵۰هزار دلار (۱۱۴هزار پوند) را برای کار روی معروفترین نقاشی مجموعهاش، یعنی تابلوی پسر آبیپوش اثر تامس گینزبورو دریافت کرده است – تابلویی نوستالژیک و در عین حال دوستداشتنی به دلیل بازآفرینیهای متعدد از آن، از جمله روی پازلها، بستههای شکلات و قوطیهای بیسکوییت در سراسر دنیا. این نقاشی به مدت یک قرن در نمایش دائمی بوده است، اما در حال حاضر دچار ترکخوردگی و بلند شدن رنگها و جدا شدن پشت بوم از آستر شده است. فعالیتهای مرمتگری در گالری و عمدتا در معرض دید عموم در حال انجام است.
در همین ارتباط اینجا بخوانید:
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
مستندنگاری و شناسنامه اثر هنری
مستندنگاری و شناسنامه اثر هنری اصالت سنجی آثار هنری سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی در فضای معاصر حفاظت آثار هنری مسئله شناسنامه اثر چه به لحاظ حقوقی و چه به لحاظ اقتصادی دارای اهمیت دوچندان گردیده است. به لحاظ حفاظت و مرمت جسمیت مادی اثر و همینطور دریافت اطلاعات به جهت اصالت سنجی و هم مستندنگاری با تکنیکهای تصویربرداری با طول موجهای متفاوت الکترومغناطیسی (Micro، Uv، IR، Xray). نور ماورا بنفش نور ماورابنفش یک موج الکترو مغناطیسی است با […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
پرونده مرمت| لیزر برای طیف سنجی آثار و حفاظت و مرمت نقاشی
استفاده از لیزر برای طیف سنجی آثار و حفاظت و مرمت نقاشی تحقیقات بخش مرمت موزه گتی سایت تندیس ترجمه جاوید رمضانی بخش مرمت موزه گتی دارای فعالیتهای پژوهشی وسیع و جدی در حوزه مرمت آثار نقاشی و هنری است. دراین مجموعه یادداشتها ،سعی بر این است تا مخاطبان و دست اندرکاران هنر و میراث فرهنگی را با فعالیتهای این حوزه و مراکز دیگر مرمت آثار هنری آشنا نماییم. انستیتوی مرمت موزه گتی از لیزر به عنوان یک ابزار خوب […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
مرمت نقاشی |کشف لایه زیرین نقاشی پیکاسو
مطالعات علمی ، پژوهشی و مرمتی بر روی تابلوی زن اتوکش، اثر پیکاسو
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
اقتصاد هنر و اصالت آثار هنری
جاوید رمضانی، تندیس: چه تفاوتی ست بین یک دلال باسواد و یک باسواد دلال؟ هیچ تفاوتی نیست! تنها در تقدم رفتاری آنان می تواند ارزش این دو صفت را بررسی کرد. این روزها مسئله اصالت آثار هنری از مسائل پرسروصدا گردیده است. گویا اقتصاد، هنر را در رأس بسیاری مسائل قرار داده . سؤال اصلی این مقال آن است که یک اثر جعلی چگونه از یک اثر اصلی تشخیص داده می شود.؟ به عنوان یک مرمتگر و هنرمندی که سابقه زیادی در […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
پرونده هنر چیست | بخش اول: مرمت و معنا
بخش دیگر را اینجا بخوانید: پرونده تعریف هنر | نظریه تقلید (بخش اول) پرونده تعریف هنر | نظریه تقلید (بخش دوم) تحرک بازار هنر و گسترش تبادلات آثار هنری در گالریها و حراجیها ایجاباتی را پدید آوردهاند. یکی از برجستهترین این اتفاقات، شکلگیری حوزه مرمت و حفاظت آثار هنری بخصوص نقاشی است. این حوزه که در مقیاس آکادمیک در سطح جهان و ایران بسیار زیاد است در حوزه ایرانی با منطق سنتی قدمت بیشتری را شاهد است . امروزه مرمتگران […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
چگونه مرمت، ارزش آثارهنری را بالا میبرد ؟
سایت تندیس ترجمه و تحلیل مریم اسدی
برای یک مجموعهدار هنری، برپایی نمایشگاهی از نقاشیهایی که به صورت حرفهای بازسازی شده اند، بسیار پرسودتر از تابلوهایی است که دچار آسیب هستند… ادامه در سایت تندیس
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
پرونده مرمت | پروژه تابلوی جکسون پولاک
پولاک در سال ۱۹۴۳ روی تابلوی Two شروع به کار کرد اما صرفا در سال ۱۹۴۵ به مناسبت دومین نمایشگاه انفرادی خود در گالری گوگنهایم آن را به پایان رساند. دو چهرهی قابل مشاهده بر روی بوم نفوذ پیکاسو و نقاشیهای قبایل بومی امریکایی را نشان میدهد. Two یکی از آخرین آثار فیگوراتیو پولاک است که اجازه میدهد به ما تا مراجع فرهنگی که او را به سمت مرحلهی بعدی آبستره سوق میدهد را تشخیصدهیم.
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
مرمت مجسمههای موزه علیاکبر صنعتی
چرا مرمت مجسمههای علیاکبر صنعتی طولانی شده است؟ مدیر تیم هنری مرمت مجسمههای موزه علیاکبر صنعتی از دلایل طولانی شدن کار مرمت و بازگشایی موزه گفت. حمید شانس – مجسمهساز – اظهار کرد: گاهی در کار مرمت، مشکلات تکنیکی بهوجود میآید که باعث میشود پروسهی آن طولانیتر شود. ما در مرمت آثار مجبور شدیم کارهایی انجام دهیم که پایان کار را طولانیتر کرده است. او ادامه داد: در مواردی، مرمتهای غیراصولی روی آثار انجام شده و معلوم نیست کدامشان کار […]