آتن، یونان:
[one_third]گالری گاگوسیان آتن نمایشگاهی با عنوان «تاریخهای طبیعی»، شامل دو مجسمه برنز نقاشیشده از جورج بازلیتز و مارک گروتیان، برگزار کرده است. زمانی که مجسمههای فیگوراتیو رم و یونان باستان، در دوران رنسانس کشف شدند، شکسته و خردشده و با رنگی غیر از رنگ اصلی خود بودند. اما آثار نوشتاری که از سالهای حدود ۷۰ پس از میلاد به دست آمده، ظاهر اصلی این آثار را بهطور موشکافانهای با رنگهایی شفاف و زیبا توصیف کردهاند.
اکنون نمایشگاه حاضر، خط سیر پرتحول مجسمههای نقاشیشده را با در کنار هم قرار دادن دو هنرمندی به یاد میآورد که نقطهی مشترک رویکردشان تبدیل چوب و مقوا به برنز است. این دو همچنین در مورد مجسمهسازی فیگوراتیو گوشهچشمی به گذشتگان داشتهاند؛ از عهد عتیق تا اکسپرسیونیسم. بازلیتز که همواره در تلاش برای وسعتبخشیدن به گسترهی بازنمایی سنتی در هنر بوده است، بهطور مستمر نقشمایههای مورد انتخاب خود را بازبینی و از نو تصور میکند. او که تجربهی کار مستقیم با چوب را دارد، خلق مجسمه با قطع بزرگ به روش ریختهگری برنز را نیز تجربه کرده است. در مجسمهی «سلام رومی» (۲۰۰۴) یک پای برنزی پتینهکاریشده با اخگرهایی از شعلههای قرمز و زرد که از پوتین سیاهرنگ متصاعد میشود، ارائه شده است. رگهها و بافت قالب چوبی اصلی، به مجسمهی برنزی نهایی نیز راه یافته است.
بهطور مشابه، کار برنزی گروتیان از یک اسمبلاژ مقوایی قالب گرفته شده، و ظرایف بافت مقوا از پارگیها و خمیدگیها بهدقت در برنز منعکس شده است. با سوراخهایی برای چشم و لولهای بلند به جای بینی، ساختار کارتنی سادهی کار یادآور کاردستیهای مدرسهای است. همچنین سطح مجسمه که با رنگهای زرد و نارنجی روشن با نقاطی فیروزهای و سفید نقاشی شده، شبیه آثار نقاشان کنشی است. جورج بازلیتز، در ساکسنی(۱۹۳۸) بدنیا آمده و در حال حاضر در مونیخ آلمان زندگی و کار میکند. مارک گروتیان در ۱۹۶۸ در پاسادنای کالیفرنیا متولد شده و در لسآنجلس زندگی و کار میکند.
منبع (+)