پرونده هنر معاصر در ده اثر
ده اثر هنری تاثیرگذار بر هنر معاصر | بخش دوم
گزیدهای از کتاب «تصویر بزرگ» نوشتهی «مَتیو اِزریل»
آوام مگ: ترجمه سارا اوسطی
۴- ویک مونیز Vik Muniz
جاردیم گراماچو، یک قطعه زمین ۳۲۱ هکتاری درحاشیهی شمالی ریودوژانیرو، بزرگترین فضای دفع زباله در جهان بود. پیش از اینکه در سال ۲۰۱۲ تعطیل شود. بین سالهای ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰، جاردیم یک استودیو برای مونیز (هنرمند) متولد برزیل، و ساکن نیویورک و ریو شد. آثار هنری که در آن محل ساخته شد، مجموعهای به نام تصاویر زباله را ایجاد کرد که تصاویر نمادینی از تاریخ هنر را با استفاده از زبالههای جمعآوری شده بازیابی میکردند.
کار مونیز چندین سوال مهم در مورد هنر معاصر را مطرح میکند. اصول اخلاقی یک امکان مناسب برای شروع است، به ویژه در مورد همکاری با بخشهای حاشیهنشین یا فقیرتر جامعه،که تمرینی برای هنرمندان معاصر علاقهمند به هنر اجتماعی است. “تصاویر زباله” همچنین در زیباییشناسی هنر سیاسی معاصر نیز تعمق میکند. کار مونیز سیاسی است، اما از تبلیغات مستقیم اجتناب میکند و با حفظ لایههای مفهومی گوناگون از طریق فرایندهای ساخت پیچیده خود، اینکار را انجام میدهد. به طورگسترده، این ویژگی هنر سیاسی امروز است- که برای دستیابی به موفقیت در یک دیدگاه انتقادی و به خصوص بازار خرید و فروش، نمیتواند پیام رسانیِ خیلی ساده یا خیلی پیچیدهای داشته باشد.
۵- کیهایند ویلی Kehinde Wiley
منتقدان، اغلب نقاشی ویلی و تولید هنری او را به عنوان یک سوال جامع از تاریخ هنر غرب میخوانند. همانطور که تفسیر میشود، ویلی قوانین بد و غلطی را که سیاه پوستان را پستتر از دیگران میداند رد میکند. با اینحال، همانطور که بدون شک خودش نیز میداند، کار او پیچیدهتر از این است. اینکار، بهعنوان مثال، فقط کنایهای به تبعیض جنسیتی در اثر اصلی (نقاش نئوکلاسیک ژاک لوئی داوید، ناپلئون در حال عبور از آلپ از سال ۱۸۰۱) نیست، بلکه با ظرافت جنسیت مردانه را به عنوان یک زیرشاخه معرفی میکند، چیزی که به ندرت در تاریخ هنر غرب دیده شدهاست.
موفقیت ویلی تنها نمونهای از این است که چگونه هنر آفریقایی- آمریکایی در سالهای اخیر، پس از قرنها محرومیت، یا (در بهترین حالت) نمایش سردستی، در گالریها، موزهها و دانشگاههای آمریکا بیشتر دیده میشود. در عین حال، مسائل عمده همچنان ادامه دارند- میزان نمایشگاههای انفرادی که برای هنرمندان آفریقایی- آمریکایی اختصاص داده شده است نیز هنوز بسیار کم است، درحالی که ارزش کارهای هنرمندان آفریقایی-آمریکایی تاریخی و معاصر افزایش مییابد، این کار هنوز هم در مقایسه با کار هنرمندان سفیدپوست از ارزش کمی در دنیای هنر (از دستاوردها یا وضعیت شغلی مشابه) برخوردار است.
۶- آی ویوی Ai Weiwei
۱۲ می سال ۲۰۰۸ یک زلزله به بزرگی ۷.۹، استان سیچوان در چین غربی را ویران کرد و هزاران کودک دانشآموز که ساختمان مدرسهشان استانداردهای ساختمان سازی کشور را رعایت نکرده بود، از بین برد. دولت از تحقیق خودداری کرد و هنرمند و فعال چینی(Ai) مجبور به اقدام شد. پسرِ یک شاعر که توسط دولت چین محکوم و تبعید شده بود، برای حمایت از آزادی بیان و حقوق بشر، و در ادامه، به چالش کشیدن ارزشهای فرهنگی چین و اقتدار سیاسی یک جریان خلق آثار هنری را ایجاد کرد.
مهمترین آثار Ai مربوط میشود به زلزله، که مجسمههای بزرگ مقیاسی ساخته شده از کوله پشتی مدرسه بودند. “یادآوری” شامل نههزار عدد از این کوله پشتیهای چیده شده بود به طوریکه آنها جملهی “او با خوشحالی هفت سال در این دنیا زندگی کرد” با حروف چینی نوشته بودند. جایگاه عمومی و برجستهی یادآوری – قرار گیری آن بر نمای خارجی ساختمان Haus der Kunst، یکی از تاثیرگذارترین موزههای اروپا در مونیخ– شکی باقی نمی گذاشت که این اثر مورد حمایت موزه است.
“یادآوری” به عنوان یک اثر هنری مینیمال، ماندگار، تاریخی و بسیار احساسی و قدرتمند که نشانگر تواناییِ کار هنری در ارتباط مستقیم با مشکلات سیاسی و اجتماعی است، شناخته میشود.
این پرونده ادامه دارد…
منبع: Artsy
قسمت اول این پرونده:
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
ده اثر هنری تاثیرگذار بر هنر معاصر | بخش اول
پرونده هنر معاصر در ده اثر ده اثر هنری تاثیرگذار بر هنر معاصر | بخش اول گزیدهای از کتاب «تصویر بزرگ» نوشتهی «مَتیو اِزریل» آوام مگ: ترجمه سارا اوسطی در کتاب «تصویر بزرگ: هنر معاصر در ۱۰ اثر از ۱۰ هنرمند» نوشته ی «مَتیو ازریل» (کیوریتور آرتسی)، ۱۰ اثر هنری که بر پیشرفت هنر معاصر موثر بودهاند، بررسی میشوند. در زیر گزیدهای از کتاب او را میخوانیم: متاسفانه فهمیدن هنر معاصر بسیار سخت و پیچیده است. برخلاف جنبشهای گذشته، طیف […]
در همین ارتباط اینجا بیشتر بخوانید.