نقدی بر نمایشگاه فصل سپید آثار هادی شعبانی در گالری کاما
اخلاقِ زیبایی
آوام مگ: به قلم جاوید رمضانی
زمانی در اواخر قرن نوزدهم، ژاپنیها سعی در مطابقت هنر خود با مفاهیم جهان فلسفه هنر داشتند. آنان بر این نکته پای فشردند که دانش زیباییشناسی، فهم زیبایی نیست بلکه شیوهای است برای زیستن و این به معنی مفهومِ بردن هنر به وادی اخلاق بود این راهی است که آنان برای اتحاد با جهان رو به گستریش برگزیدند.
(برای اطلاعات بیشتر به کتاب زیبایی شناسی مدرن ژاپنی نوشته مایکل مارا (Modern Japanese Aesthetics- Michele Marra مراجعه شود)
این هفته به دیدن آثار هنرمندی رفتم که مصداقی از این شیوه زیستن هنرمندانه است. هادی شعبانی هنرمندی است که ابعاد گوناگون زندگی او مثال زدنی است.هادی شعبانی متولد سال ۱۳۶۱ است. او فارغالتحصیل رشته سینما از دانشگاه هنر و هنر آموخته عکاسی در فرانسه، نقاش و مجسمهساز، بنیانگذار آموزش آکادمیک عکاسی به نابینایان و معلولان جسمی حرکتی، مدرس هنر به کودکان در مناطق محروم کشور، مدرس عکاسی و سینما و ورزشکار حرفهای در رشته دوچرخهسواری و تیراندازی است. شعبانی تاکنون ۲ نمایشگاه مجسمهسازی، ۷ نمایشگاه انفرادی نقاشی، ۵ نمایشگاه انفرادی عکس و بیشتر از ۳۰ نمایشگاه گروهی در رشتههای مختلف برپا کرده.
وی که در کودکی از ناحیه پا دچار آسیب شدهاست، به تازگی در وادی اختراع وارد شده و اندامی مصنوعی برای پا ساخته است که مورد قبول مراجع ذی الصلاح قرار گرفته است..
امروزه هنرمند نه در بازتاب شیء هنری تولید شده قضاوت میشود، بلکه زیستن اجتماعی وی مصداق حضور هنری در عرصه بازگشایی مسیر نوینی برای جامعه مخاطبین خود است. زیستن شعبانی مثال زدنی است. نیروی خیر و از خود گذشتگی در زیبایی شناسی این هنرمند در فواصل و تناسبات و مفهوم گرایی نمود پیدا نمیکند، بلکه وی در تلاش است تا با غلبه بر ناتوانی فیزیکی خود نمونهای باشد از اراده معطوف به دانستن و عمل کردن. در مقام انسانی که شاهد فروپاشی ارزشهای اخلاقی و سر برآوردن حرص و آز و اقتصاد محوری جهانی است او به سمت نوع دوستی و درک طبیعت و صلح اشاره میکند.
در کارنمای پیش رو هنرمند بیست تابلو نقاشی با ابعاد بزرگ و کوچک ارائه کرده است. این تصاویر بیشتر از آنکه نقاشی به شمار آیند میتوانند طراحی و یا عکاسی خوانده شوند. طراحی به آن جهت که از بین عناصر بصری، خط به طور مشخص عنصر اصلی و کارمادهِ شکل گرفته در خلاقیت هنرمند است. از منظر دسته بندی ژانرهای هنری آثار شعبانی را میتوان دور نما و یا منظرهنگاری دانست چرا که بیشتر آثار با تکیه بر خط افق دید انسانی سامان یافتهاند و دارای ترکیببندی افقی و مرکزی هستند از این رو میتوان این تصاویر را به نگاهی عکاسانه نسبت داد چرا که فعل دیدن در هنرمند متاثر از ویزور دوربین است وبا تکیه بر سوابق تحصیلات هنری شعبانی این نگاه دارای عقبه است.
روابط بین سطوح سیاه و سفید و تعادل بر قرار شده در تابلوها نمادی از حضور خلسه عارفانهی هنرمند است که در هنرمعاصر ایرانی و تکیه بر طبیعت بومی دیده شده، هنرمندانی مانند جلال شباهنگی و زنده یاد عباس کیارستمی این گونه ترکیببندی را به وفور در آثارشان به کار بردهاند. اما دسته دوم آثار شعبانی با نگاهی فراواقعگرایانه عناصر گیاهی اُرگانیک را در مرکز تابلو پدیدار کردهاند این ابژهها در ظاهر درختانی هستند که در میان کادر تابلو که نمادی از جهان معاصر است معلق شدهاند ریشه و تنه آنان مشهود است بطور قطع باید این دسته آثار را دارای ارزش بصری جدیتر دانست. چرا که تکیه بر نوعی تصویرسازی در کتب علمی داشته که اندیشهی هنرمند عامدانه آنان را در معرض خوانش متفاوتی از بررسی علمی قرار دادهاست. این تصاویر گاهی با چرخشی از بالا دیده شدهاند، گویا ناظر از آسمان به درخت نگاه میکند. مخاطب در برخورد با این مجموعه به نظام دیداری بخصوصی دست مییابد که استوار بر زاویه دید و تحیر از برخورد با طبیعت است. دشتهای وسیع و افقهای بلند به همراه کنتراست سیاه و سفید، شاعرانگی آرام و عارفانه ای را به ذهن متبادر میکند که در بدو ورود به نمایشگاه احساس متبوعی را سیلان میدهند. در آستانه بهار خیر و زیبایی در آثار این هنرمند به وحدت رسیدهاند. بی شک این روزها کمتر نمایشگاهی را میتوان یافت که چنین به احساس عمومی انسان و درک او از طبیعت و زندگی ارج بگذارد.
نقدهای دیگر به این قلم را اینجا بخوانید:
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
شور هستی در آثار علیرضا آسانلو | گالری شیرین
نقدی بر نمایشگاه علیرضا آسانلو در گالری شیرین شور هستی آوام مگ به قلم جاوید رمضانی این توهم که نقاشی، در عرصهی بازنماییِ واقعگرایانه، درگیر تصاویر پیشینیِ ذهنی است سالهاست بر هنر ایرانی سایه افکنده است. واقعگرایی بیحاصلِ کمالالملکی اسیر این گفتمان اوریانتال بود و هنرمندان بسیاری را کماکان در عرصهی هنر به گوشهی امنِ ناکارآمدیِ کشفِ معنا کشانده است. این گوشهی امن ازآنرو دارای امنیت بود که وجه صنعتیِ تولیدِ تصویر درگیر قضاوت عام گردیده بود و ظرفیتهای نظری […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
نقاشیِ بهشتی نقدی بر نمایشگاه الهام نفیسی
نقدی بر نمایشگاه الهام نفیسی در گالری هما «نقاشی بهشتی» آوام مگ به قلم جاوید رمضانی بازخوانی فرمهای سنتیِ نقاشی ایرانی و ادغام آن با ظرفیتهای نقاشی مدرن غربی و تداخل این زبان بصری رویکردی است که امروزه نوعی خودشرقانگاری را به ذهن متبادر میکند. نقاشی ژاپنی تا پیش از سدهی شانزدهم از نقاشی چینی و سپس از هنر غربی تأثیر پذیرفته است. از مهمترین سبکهای نقاشی ژاپنی میتوان به نقاشیهای مذهبیِ بودایی، نقاشی با تغییر غلظتِ مرکّب، و خوشنویسیِ ژاپنی نام برد. اما آنچه […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
دودلینگ آرت «جهان اشیاء» علی رضوی در گالری فرشته
یادداشتی بر نمایش «جهان اشیاء» علی رضوی در گالری فرشته «دودلینگ آرت» آوام مگ به قلم جاوید رمضانی ارتباط میان کلمات و اشیاء در عصر جدید به ظهور پدیدهی معرفتشناسانهی جدیدی موسوم به «انسان» انجامید. انسان، مانند هر مقولهی عقلی در تفکر فلاسفه، نیازمند تعریفی جامع و کامل است. این تعریف در جهان پسافلسفی در تحلیل رابطهی اشیاء و کلمات معنی یافت. این مقوله تابع یک رابطهی بخصوص است، رابطهای که تابع مفاهیم یا گفتمان غالبِ دوران میباشد. بهطور مثال، […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
راز دروازهها، نقدی بر آثار ریکاردو شایگان در گالری هما
نقدی بر آثار ریکاردو شایگان در گالری هما راز دروازهها سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی هنرمندان در زندگی خود جهانی خیالی را سامان میدهند. این جهان مبدا و آغاز ایدهها دغدغهها و خاطراتی است که از مقام یک امر خصوصی تبدیل به زیبایی عمومی میگردد. حتما این اتفاق برای شما افتاده است. گاهی اشیائ اطراف ما متفاوت به نظر میرسند بطور مثال دستگیره در را دوباره کشف میکنیم. این دستیگره سالها است که در مقابل ما حضور داشته اما […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
اکنونیت هنرمند معاصر | نگاهی به آثار حسین چراغچی
نگاهی به نقاشیهای حسین چراغچی در گالری ماه اکنونیت هنرمند معاصر سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی در عبور روزانه هنگامی که مخاطب جمله ای میشویم که لحنی خشن دارد و مفهومی محبتآمیز. چه تضادی در ما ایجاد میشود؟ این احساس همراه با کنجکاوی است. طبیعتا سوال این است؛ حقیقت چیست. محبت یا خشونت؟ آیا مخاطب دوست است یا دشمن؟ موقعیتی دوگانه در بسیاری از برخوردهای زندگی رخ میدهد. در واقع عقل ما میگوید که مفهوم جملات حاکی از محبت […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
انتزاع و هندسه درون بر دیوارهای گالری
مجموعهای که دیدهور تحت نام «هندسه درون پویی» جمعآوری کرده بود بر مبنای تکیه بر آثار آبستره معاصر ایرانی است…
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
سونیا بالاسانیان، موسیقی منظم و تکرار شونده تقدیر انسان در خاورمیانه
نقدی بر نمایشگاه سونیا بالاسانیان در گالری هما موسیقی منظم و تکرار شونده تقدیر انسان در خاورمیانه سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی «گفته میشود ارامنه از زمان داریوش هخامنشی در ایران میزیستهاند، اما این ارامنه بیشتر زمین دارانی بودند که برای انجام وظایف خود نسبت به شاه شاهان به ایران میآمدند. بعدها در زمان شاهپور دوم ساسانی چند صد هزار ارمنی به ایران کوچانده شدند. این اتفاق بار دیگر در حمله سلجوقیان و در زمان مغولها تکرار گردید […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
گریختن از فشار مرگبار حقیقت با هنر | نقدی بر آثار ابراهیم اسکندری
نقدی بر مجموعه آثار «شهرارا» ابراهیم اسکندری در پروژههای اران روایت درمانی سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی روایت درمانی narrative therapy برای ارتقای کیفی فرایند کار مشاوره با انسانی که در یک جامعه و بستر فرهنگی خاص زندگی میکند، به کار میآید … آنچه این مجموعه روشهای کاری را برجسته و ارزشمند میسازد، انعطاف فرهنگی بالقوهٔ آنهاست؛ انعطافی که روایت درمانی را به عنوان رویکردی پویا، قابل بازنگری و دگردیسی در بسترهای مختلف فرهنگی به فعالان شاخههای مربوط در سرتاسر جهان […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
زن خالق در نقاشیهای رضا یحیایی برای اولین بار در موزه دیدی
“راز خلقت عشق به مادر عشق به زن و عشق زن” متنی به بهانه نمایش نقاشیهای رضا یحیایی در موزه دیدی سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی نوشتن درباره حجم و تصویر و تجسم به مانند ساختن بالهایی از پوسته پیاز برای پروانهای در دوردست است. به خصوص اگر این نوشتن در باب هنری باشد مداوم، عظیم، سخت کوش و شعله ور. حجم آثار رضا یحیایی عظمت اراده انسانی و نیروی پنهان در هاویهی روح انسان را یادآور میشود. نفس […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
عبور از مدیا، نقدی به نمایش عکسهای هوفر حقیقی در گالری اُ
عبور از مدیا نقدی به نمایش عکسهای هوفر حقیقی در گالری اُ سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی دو هفته گذشته در آغاز تابستان گرم شاهد برپایی نمایشگاه عکسهای هوفر حقیقی تحت عنوان جغرافیای انقضا بودیم. حقیقی از عکاسان تربیت شده دهه هشتاد است، و در جریان رونق عکاسی در حوزه معنا و رسانه هنری ، خود را به عنوان عکاسی فعال مطرح نموده است. حقیقی که فارغ التحصیل رشته مکانیک سیالات است و کارشناسی ارشد عکاسی را در دانشگاه […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
فرم معنادار، نقدی بر نمایشگاه نقاشی آرش امدادیان
فرم معنادار، نقدی بر نمایشگاه نقاشی آرش امدادیان نمایشگاه نقاشی «دوباره …» در گالری آتبین سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی زمانی که مارسل دوشان درپی گفتمان زمانه از پس یافتن راهی بود تا در میان جامعه هنری اوایل قرن بیستم سر برافرازد تنها مشکلش موئلف شدن در هنر معاصر نبود. او دچار ایجابی دو چندان به نسبت هنرمندان دیگر بود و آن زیستن در میان خانوادهای است که از زیر نامشان در هنر سر بر افراشتن بسیار ناممکن مینمود. […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
جهانهای مقابل، نقدی بر مجموعه «لبه» مهسا کریمی زاده
نقدی بر نمایشگاه لبه آثار حجمی مهسا کریمی زاده در گالری ایران شهر جهانهای مقابل سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی «ناراضی از همه کس ناراضی از خودم با جان و دل تمنای آن دارم که در سکوت و خلوت شب خود را رستگار سازم و اندکی بر شأن خود بیفزایم … به من نیرو بخشید، یاریم کنید مرا از شر دروغها و دود دم فسادآور این جهان خلاص کنید و تو ای خدای بزرگ بر من ارزانی دار فیض […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
گریز از طمطراق، نقدی بر آثار دانیال ملانوروزی در گالری چهار
گریز از طمطراق، نقدی بر آثار دانیال ملانوروزی در گالری چهار نقدی بر اثار دانیال ملانوروزی با عنوان دیوارهای دیروز سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی انگیزه آمیزش هنر و تفکر شرقی با اندیشه یونانی و هنر غربی از دیر باز در میان بزرگان ادب و هنر ایران زمین قابل پیگیری است. رد پای این مقوله از قرن چهارم هجری در آثار متفکران ایرانی مسلمان برجای مانده است. و امروزه از پس ورود تجدد و سازوکارهای مدرن در مناسبات جامعه […]