هیولایی با میل به آرمانشهر | پروندهی چالش فضا در چیدمان
لیبال | Lee Bul
معرفی هنرمندان چیدمان
مجلهی هنرهای تجسمی آوام: ترجمهی دینا صنیعی
لی بال (متولد ۱۹۶۴، یونگجو؛ زندگی و کار در سئول) در سال ۱۹۸۷؛ از دانشگاه هونیک[۱]، سئول، کارشناسی مجسمهسازی دریافت کرد. او در طیف وسیعی از مدیاها ــ از نقاشی، مجسمهسازی و طراحی گرفته، تا پرفورمنس، چیدمان و فیلمبرداری ــ فعالیت داشته است؛ در بررسی جزئیات و درهمتنیدگیهای بین آگاهی معاصر بشری و اسطورهها و فولکلور که ضمیمهی تاریخ است. او به بررسی شعوری و بسیار جرئیتر دوگانگیها میپردازد؛ از قبیل فضای بسیار خصوصی شخص، اجتماع و همینطور احساسات متناقض، مانند انزوا و ترس از فضاهایبسته و محصور.
چیدمانها و مجسمههای او به بررسی موضوعات جهانی از جمله میل به آرمانشهر [۲]برای رسیدن به کمال، از طریق پیشرفتهای تکنولوژیکی و توهمات خیالپردازانهی توأم با شکست میپردازد؛ اگرچه کارها و پروژهها از نظر مادی و محتوایی بسیار متنوع است؛ اما به لحاظ ساختار سیستماتیک، انفجاری یکپارچه هستند؛ از بدنهای شخصی گرفته تا بزرگترین ساختارهای معمارانه که شهرها یا جوامع آرمانی را پوشش میدهد.
او شیفتگی بشر به تکنولوژی را، در نهایت به شیفتگی ما به بدن انسان ارجاع میدهد و تمایل به برتری جسمانیت و شهوت؛ در بهدستآوردن جاودانگی و البته که به ابدیبودن اشاره دارد.
این علاقه اغلب در کار او به شکل سایبورگ [۳]ــ موجودی ارگانیک و همزمان ماشینی ــ شبیهترینچیز (آبجکت) به انسان است؛ که به شکلی واقعی به این آرمان دست مییازد.
او سایبورگ را یک استعارهی مفهومی در توصیف نگرشهای اجتماعی به فنآوری میداند؛ و بهطور همزمان یک مثال کامل و البته یک هیولا!
پروژههای او از موادی مثل فلز، سیلیکون، رزین و مواد آلی و حتی زنجیر و مهرههای کریستالی، ساخته شده؛ که ممکن است همگی آیندهنگرانه به نظر برسند درحالیکه تحتتأثیر ارواح تاریخی هنرمندان قرن هجدهم ایتالیایی هستند؛ مانند هزارتوی پیرانسی[۴]؛ رؤیاهای آیندهنگرانهی معمار ایتالیایی؛ سنت الیا [۵]و شهرهای کریستالی خارقالعادهی معمار ویمار [۶]و برونو تاوت[۷]، که در هوا معلق بودند.
اگرچه لی در مجسمهسازی بهصورت آکادمیک آموزش دیده بود؛ اما کارهای اولیهی او غالباً تعاملی بودند و بینندگان را به انجام پرفورمنسهای خصوصی در پوستههای شفاف یا پمپکردن هوا در بالنهای یادبود، که بهنوعی تقلیدی از انیمهها بود دعوت میکرد. شکل متنوعی از کارهای اخیر لی در ژانرها و مدیاها ادامه دارد و به بررسی موضوعات زیبایی، فساد و زوال میپردازد و همچنان ادامه دارد.
در سال ۲۰۱۹، لی بال جایزهی «Ho-Am» را دریافت کرد؛ این جایزه به اشخاصی بومی از کره اهدا میشود که در غنیسازی فرهنگ و هنر برای بشریت نقش داشتهاند. در سال ۲۰۱۴، او در دهمین دوسالانهی «گوانگجو» جایزهی «نیمروز» را دریافت کرد؛ جایزهای برای یک هنرمند پابرجا که بیشترین کار تجربی را در طول دوسالانه انجام داده است. در سال ۱۹۹۹، لی بال بهخاطر همکاری خود در غرفهی کره و نمایشگاه بینالمللی که توسط هارالد زیمان [۸]ساخته شده بود، در چهلوهشتمین دوسالانهی ونیز افتخارآفرینی کرد.
کارهای او در مجموعههای بینالمللی و خصوصی مهم و متعددی به نمایش درآمده؛ از جمله دوسالانههایی مانند «پرواز خیال»[۹]، سیبرپانک در سال آینده، تای کوون معاصر، هنگ کنگ (۲۰۱۹) گنجانده شده است.
پروژهها:
مرزهای مذاکرهکننده[۱۰]، مرکز فرهنگ کرهای انگلیس، لندن، انگلستان (۲۰۱۹)
فلشهای کیهانی[۱۱]، بوننیز کنستال، استکهلم، سوئد (۲۰۱۹)
پنجاهوهشتمین دوسالانهی ونیز (۲۰۱۹)
هنر در عصر اینترنت[۱۲]، ۱۹۸۹ تا امروز
مؤسسهی هنرهای معاصر بوستون (۲۰۱۸)
موسیقی برای همه[۱۳]، موزهی هنر داگو، داگو، کرهی جنوبی (۲۰۱۷)
هنر کرهای در دههی نود[۱۴]، موزهی هنر سئول، کرهی جنوبی (۲۰۱۶)
آینده درحالحاضر در اینجا است ــ فقط بهطور یکنواخت تقسیم نشده است[۱۵]، بیستویکمین دوسالانهی سیدنی (۲۰۱۶)
هنر معاصر در گوگنهایم، موزهی سلیمان آر. گوگنهایم، نیویورک (۲۰۱۵)
سوزاندن خانه[۱۶]، دهمین دوسالانهی گوانجو، کرهی جنوبی (۲۰۱۴)
چشمانداز یک[۱۷]، دوسالانه برای نیواورلئان، لس آنجلس (۲۰۰۸)
نهتنها ممکن، بلکه ضروری[۱۸]، خوشبینی در عصر جنگ جهانی، دهمین دوسالانهی بینالمللی استانبول (۲۰۰۷)
پینوشت:
[۱]. Hongik
[۲]. utopian
[۳]. cyborg
[۴]. Piranesi’s labyrinths
[۵]. Sant’Elia
[۶]. Weimar
[۷]. Bruno Taut’s
[۸]. Harald Szeemann
[۹]. Phantom Plane
[۱۰]. Negotiating Boundaries
[۱۱]. Cosmologic Arrows
[۱۲]. Art in the Age of the Internet
[۱۳]. Music for Everyone
[۱۴]. Korean Art in the Nineties
[۱۵]. The future is already here – it’s just not very evenly distributed
[۱۶]. Burning Down the House
[۱۷]. Prospect 1
[۱۸]. Not Only Possible, But Also Necessary
منابع:
https://www.lehmannmaupin.com/artists/lee-bul
https://www.guggenheim.org/artwork/artist/lee-bul
قسمتهای قبل از پرونده چالش فضا در چیدمان را اینجا ببینید:
چالش فضا در چیدمان (تام ساچس) | قسمت اول
چالش فضا در چیدمان (کورنلیا پارکر) | قسمت دوم
چالش فضا در چیدمان (آنتونی گورملی) | قسمت سوم
چالش فضا در چیدمان (سارا سز) | قسمت چهارم
چالش فضا در چیدمان (اولافور الیاسون) | قسمت پنجم
چالش فضا در چیدمان (جودی پاف) | قسمت ششم
چالش فضا در چیدمان (دوهوسو) | قسمت هفتم
چالش فضا در چیدمان (بروس نومَن) | قسمت هشتم
چالش فضا در چیدمان (ناندر انستنبرگر) | قسمت نهم
چالش فضا در چیدمان (آنت مسجر) | قسمت دهم
چالش فضا در چیدمان (کریستو و ژان کلود) | قسمت یازدهم