مجموعه‌ای کم‌نظیر و دیده‌نشده از هنر شرق در موزه امام علی

مجموعه‌ای کم‌نظیر و دیده‌نشده از هنر شرق در موزه امام علی
پیشنهاد ویژه سایت هنرهای تجسمی آوام‌: دیداری حضوری از مجموعه ارزشمند نگاهی به هنر شرق آسیا
هنری که میلش به لطف درون است و آن را بر جلال بیرون ترجیح می‌دهد

هنر شرق آسیا موزه امام علی

رونماییِ بخشی از مجموعه درخشانی که طی چندین دهه توسط شخصیت‌هایی وارسته و اهل فرهنگ و هنر و خوش ذوق جناب آقای دکتر جهانگیر کازرونی و سرکار خانم فریال سلحشور که از پیشکسوتانِ گالری دار، مجموعه‌دار و پژوهشگر عرصه هنر ایران هستند، جمع‌آوری شده‌است.هنر شرق آسیا موزه امام علی

به گزارش آوام مگ به نقل از روابط عمومی موزه هنرهای دینی امام علی (ع) نمایشگاه « نگاهی به هنر شرق آسیا» با نمایش آثاری از هنرمندان چین،ژاپن، هند، نپال و تبت از ۲۰ خرداد تا ۸ مرداد ۱۳۹۹ به صورت مجازی و حضوری در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) و صفحه اینستاگرام این مرکز قابل مشاهده و بازدید خواهدبود.هنر شرق آسیا موزه امام علی

این نمایشگاه با رویکردی پژوهشی، نمونه‌های درخشانی از آثار هنرمندان تاثیرگذار در شکل‌گیری بخشی از هنر سده‌های نوزدهم و بیستم (میلادی) را ارائه می‌دهد که بیشتر آثار در قالب: چاپ دستی (حکاکی روی چوب-اوکیوئه-ژاپنی)، نقاشی به ویژه مکتب نقاشی‌های نائیو مادوبانی هند، آثار حجمی فلزی و سفالی، طراحی و خوشنویسی چینی، نقوش پارچه و صنایع دستی است که برخی از این آثار برای اولین بار به نمایش در می آید.هنر شرق آسیا موزه امام علی

هدف از برگزاری این نمایشگاه بسترسازی برای آشنایی و آگاهی مردم نسبت به هنرهای آیینی دیگر فرهنگ‌ها و مبادلات و تعمیق مشترکات فرهنگی هنری بین ایران و کشورهای شرق آسیا است. این نمایشگاه می‌تواند به گسترش و شناخت بیشتر هنر و تمدن درخشان چند هزار ساله شرق آسیا و ارتباط نزدیک آن با فرهنگ و هنر با شکوه ایرانی کمک کند.

نمایشگاه مزبور گزیده‌ای است از مجموعه‌ای کم‌نظیر و متعلق به دو مجموعه‌دار پژوهشگر: جهانگیرکازرونی و فریال سلحشور، که طی چندین دهه از نقاط مختلف دنیا گردآوری شده است.هنر شرق آسیا موزه امام علی

در بیانیه نمایشگاه به قلم ع. پاشایی آمده‌است:

نقش نگاری یا هنر در شرق آسیا دو سرچشمه‌ی بزرگ دارد که تمام شرق از آنها سیراب می‌شوند، یکی که « بِهارخانه‌ی» گنگ است و دیگری «نگارخانه چین»، و نیز از یاد نبریم نقش یونان و ایران را. شاید بتوان گفت که سراسرجاده ابریشم دست کم هزاران سال از این سرچشمه‌ها می‌نوشیدند.

آسیای مرکزی یا آسیای میانه خطه‌ی پهناوری از قلمروهای کوچک و راه‌های کاروان‌رو میان چین و هند است، که از طریق انتقال آیین بودا به چین نقش بزرگی در توسعه‌ی هنر چین به عهده‌داشت. هنر آسیای میانه التقاطی بود و دربردارنده‌ی عناصر گوناگونی مثل سنت‌های هند، خصوصاً گندواره، و سبک‌های پارتی و ایرانی ساسانی و نیز چینی. هنرها و پیشه‌هایی چون سفالگری، پیکرتراشی، نقش کَنی و حکاکی، نقاشی، غارتراشی، دیبانگاری و دیباگری، خوشنویسی، معماری و مانند این‌ها.هنر شرق آسیا موزه امام علی

برای ما ایرانی‌ها چین همیشه سرزمینی دوردست و مهمترین خطه در شرق بوده است. با این همه، هنر چینی؛ نگارگری نگارخانه‌ها و دیبانگاری و فلزکاریش از همه به ما نزدیکتر بوده است، خصوصاً در عصر تانگ( ۶۱۸ – ۹۰۶ م) که سه قرن اول هجری را در بر می‌گیرد، از این دوره است. نگاره‌های نگارخانه‌های بودایی و نقشبندی دیباگران با آن «سروهای دیباپوش».

ژاپن در طول تاریخ کهن خود فرهنگ ملی چشمگیری پدید آورده‌است که برخی جلوه‌های آن پرورده‌ی منابع و الهام خود ژاپنی‌ها است و برخی دیگر را قاره‌ی آسیا، از راه کره و چین و یا مستقیم، و در زمان‌های اخیر هم از غرب آورده و بنابر ذوق و حال خود در آن‌ها دست برده‌اند. آن را به گونه‌ی عنصر ذاتی این فرهنگ در کالبد یگانه ریخته‌اند. اگر چه فرهنگ ژاپنی محصول میراث فرهنگی شرق است، به «یکّه بودنش» مشهور است. اگر بخواهیم این صفت را  در یک جمله وصف کنیم شاید بتوان گفت از آن رو یکّه است که میلش به لطف درون است و آن را بر جلال بیرون ترجیح می‌دهد.هنر شرق آسیا موزه امام علی

رویداد بین‌المللی «نگاهی به هنر شرق آسیا» با رویکرد «پژوهش محور» با نمایش بیش از ۳۰۰ اثر هنری در شاخه‌های گوناگون هنرهای تجسمی توسط شهرام بابایی مدیر اسبق موزه گشایش و در ادامه با مدیریت جدید حسین سعلبی فرد ادامه یافته و امید است شاهد رویدادهایی بی نظیری در این مجموعه باشیم.

لازم به ذکر است علاقه‌مندان می‌توانند برای دیدن این آثار علاوه بر بازدید حضوری هر روز به غیر از ایام تعطیل از ساعت ۹تا ۱۵ به موزه هنرهای دینی امام علی(ع) مراجعه نمایند. همچنین به صورت مجازی (هر روز یک اثر) در صفحه اینستاگرام موزه هنرهای دینی امام علی(ع) به آدرس @iaram_art قابل مشاهده خواهد بود.

هنر شرق آسیا موزه امام علی