بازگشت به آبستره در دبی

| گالري الايام دبي
| نمايشگاه انفرادي نقاشی
| عنوان: بازگشت به آبستره
| هنرمند: اسد عربی[1]
| گشايش: 4 می (14 ارديبهشت)
| پايان: 18 جون ۲۰۱5 (28 خرداد)

گالری الایام مجموعه‌اي از آثار اسد عربی با عنوان “بازگشت به آبستره ” را به نمايش گذاشته است. اسد عربی از پیشگامان نقاشی معاصر عرب و همچنین یکی از تئوریسین‌های هنری مطرح می‌باشد. او پس از سال‌ها كار در زمينه اکسپرسیونیسم موسیقی؛ مجموعه‌‌ای پر از رنگ، از پرتره‌های آیکونیک ام کلثوم[2] را به نمايش گذاشته است. او پس از سال‌ها به خلق آبستره‌‌هايي پرشور و احساسات و ترکیب‌بندی‌های موزون و کار با زوایای متفاوت بازگشته است.

اسد عربی هم‌زمان با تحصیل در دانشگاه سوربن فرانسه در مقطع دکترا، در زمینه رابطه معنوی بین موسیقی و فرم پروژه‌ای تحقیقاتی را دنبال می‌کرد که همزمان تبدیل به روش هنری او شد، چه در نقاشی ‌فیگوراتیو و چه در آبستره 

فرم جدید آثار او شامل مؤلفه‌های مدنی و موسیقیایی شهرهاست که در دوران زندگیش در شهر «صیدا» در جنوب لبنان و زادگاهش دمشق بر او تاثیر گذاشته است. پاریس نیز با میراث غنی که در معماری و موسیقی دارد، منبع الهامی بی‌پایان از سال 1975 برای هنرمند بوده است.
در مجموعه‌ی «شهر خاموش» در 2014 تسلط اشکال سبز و زرد رنگ در کنتراست با زمینه‌ای که از طیف فندقی است، به ما اجازه تجسم فرم‌های شهری را علی رغم مدل نقاشی آبستره می‌دهد.
این قضیه در «ملودی گرگ و میش» (2014) با شدت بیشتری دنبال شد. نماهای کلی یک محیط شهری تبدیل به سایه‌های قرمز می شود، در حالیکه نمای داخلی سیاه آن کمک به خلق یک پرتره‌ی چند وجهی از شهری می‌کند که در آن نت‌های رنگارنگ موسیقی جریان دارد و ساختمانها و خیابانها را پر میکند.
اسد عربی متولد 1941 و فارغ التحصیل دانشگاه هنرهای زیبای دمشق است. در سال 1975 به پاریس رفت و مدرک خود را در نقاشی از موسسه فاین آرت کسب کرد و به دنبال آن دکترای خود را در رشته زیبایی شناسی از دانشگاه سوربن گرفت. نقدها و مقالات او هر هفته به دو زبان فرانسه و عربی منتشر می‌شد و همین امر او را به یکی از مهمترین تئوریسن‌های هنر تبدیل کرد. او تا کنون نمایشگاه‌های انفرادی بسیاری در گالری‌های الایام جده (2013) – الایام دبی (2011)- الایام بیروت (2010)- الایام دمشق (2009)- بینال Cairo (2004)- گالری سیرکوو فرانسه (2003)- موزه کویت (2003) مداشته است. همچنین آثار او در مجموعهها و گالریهای بسیاری مانند موسسه du Monde Arabe پاریس، موزه هنرهای معاصر بارسلونا، موزه ملی نیو دهلی، موزه کره شمالی در سئول و موزه هنرهای معاصر لس انجلس نگهداری میشود.

[1] Asaad Arabi

[2] – خواننده ی مشهور عرب

[foogallery id=”7978″]

نویسنده