چگونه غول‌های بازار هنری دنیا برای فروش NFT های اورس فیشر دست‌به‌دست هم می‌دهند

فروش مجموعه‌ای از آثار NFT هنری اورس فیشر [1] هنر مند سوئیسی
مرکزیت زدایی فروش اثر هنری | رها سازی پیچ و مهره‌های ذهن
پرونده کریپتو آرت | قسمت دوم
آرت نیوز: نوشته سارا داگلاس[2]
مجله هنرهای تجسمی آوام: ترجمه شیدا عزیزی

اورس فیشر  و کریپتو آرت هنر دیجیتال

ماه گذشته حراج کریستیز با فروش اثر هنری NFT مربوط به هنرمندی به نام بیپل[3] به قیمت 69 میلیون دلار دنیای هنر را متحیر کرد. از آن زمان تاکنون هنرمندان مطرح دیگری مانندِ سیمون دنی[4] و دیمن هرست[5] شروع به عرضه آثار NFT خود کردند. در حال حاضر جریان جدیدی با همکاری حراجی‌ها، گالری‌ها و وب‌سایتی که به فروش همه نوع NFT می‌پردازد به وجود آمده است؛ اما چگونه؟ فیر وارنینگ Fair Warning نام اپلیکیشنی است که توسط لویک گُزِر[6] که یکی از متخصصین سابق حراج کریستیز بوده، ساخته شده است. این اپلیکیشن در کنار گالری پیس[7] و یک پلتفرم هنری دیجیتال به نام میکرزپلیس MakersPlace اقدام به فروش مجموعه‌ای از آثار NFT هنری هنرمند سوئیسی الاصل به نام اورس فیشر نمودند.اورس فیشر

لویک گُزِر متخصص و کارشناس سابق حراج کریستیز می‌گوید: «اعتباربخشی به NFT های هنری و دنیای آن‌ها با عملی شدن این پروژه تضمین خواهد شد. اعتباری واقعی و کامل.»

فیشر در حال خلق مجموعه‌ای از آثار دیجیتال است که به‌صورت NFT عرضه می‌شوند. نام کلی این مجموعه «هرج‌ومرج»[8] است. در 500 اثر اول این مجموعه، دو شی روزمره نامرتبط مانند یک فندک و یک تخم‌مرغ درکنار هم قرارگرفته‌اند و تعامل می‌کنند. اثر شماره 501 اثری خواهد بود که به ترکیب همه آن 1000 شی‌ء قبلی می‌پردازد. فیشر می‌گوید: «این اثر مثل یک فیلم خواهد بود که بر پرده‌ای در فضای فیزیکی نمایش داده خواهد شد.» فیشر از این آثار تحت عنوان «مجسمه‌های دیجیتال» نام می‌برد.

اپلیکیشن فیروارنینگ در 11 آوریل اولین اثر از این NFT ها -هرج‌ومرج شماره 1 انسان‌ها[9]– را به حراج خواهد گذاشت و روز بعد آن یعنی روز 12 آوریل پلتفرم هنری میکرزپلیس فروش آثار بعدی از این مجموعه را آغاز خواهد کرد. همچنین این آثار در وب‌سایت گالری پیس نیز موجود خواهند بود.

فیشر شهرت خود را به‌واسطه ساخت مجسمه‌های بسیار بزرگ با به به‌کارگیری مواد و متریالی ازجمله برنز تا موم به دست آورد. مجسمه‌های او بازنمایی «دوئت» هایی از اشیا هستند. در آثار نقاشی[10] فیشر تصاویر پرتره بازیگران مشهوری دیده می‌شود که ترکیبی از اشیا فلزی یا میوه‌ها یا خوراکی‌ها بخشی از آن‌ها را پوشانده است. گویی تعمداً اولویت، اهمیت و جدیت این ابژه‌ها بر پرتره‌های زیرینشان تحمیل شده است.اورس فیشر  و کریپتو آرت هنر دیجیتال

اورس فیشر  و کریپتو آرت هنر دیجیتال

  • سرآغاز شکل‌گیری NFT های مجموعه «هرج‌ومرج» اورس فیشر

اندیشه اینکه انسان‌ها در برخورد با اشیا غیرمتعارف و نامأنوس چه واکنشی خواهند داشت و یا چگونه آن‌ها را لمس خواهند کرد دو سال قبل ذهن فیشر را به خود مشغول ساخت. به همین منظور و در مسیر یافتن پاسخ این سؤال، او از 1000 شی‌ء روزمره عکاسی کرد و همه آن‌ها را در یک فریم قرار داد به‌طوری‌که گویی فریم‌ها در فضا معلق هستند. بااینکه رضایت او به‌طور کامل تأمین نشد اما او را به سمت یافتن راهی برای نمایش آن اشیا به‌صورت معلق در فضا و در ارتباط با یکدیگر سوق داد.

تابستان 2020 فیشر پروژه خود را با گرز که به‌تازگی ساخت اپلیکیشن فیروارنینگ را به پایان رسانده بود و نسبت به مبحث NFT ها بسیار مشتاق به نظر می‌رسید، مطرح کرد و پس از شنیدن پیشنهاد او راه را برای رسیدن به هدف خود بسیار هموار یافت.

از سوی دیگر، گُزِر دریافت که به راه انداختن حراج آثار هنری تنها از طریق یک اپلیکیشن بسیار محدود خواهد بود و برای این منظور تصمیم گرفت تا از یک گالری نیز برای این منظور و در کنار تیم خود استفاده کند. مارک گلیمشر[11] مدیرعامل گالری پیس می‌گوید: «به‌محض شنیدن نظرات گُزِر، بلافاصله این همکاری را پذیرفتم. چون مدت‌ها بود که به چگونگی کار روی هنر دیجیتال فکر می‌کردم. تمام آثار هنری دیجیتالی که می‌فروشم -هرچند در تعداد محدود- می‌بایست در بلاکچین قرار بگیرند و به شکل NFT عرضه شوند.»

(هفته گذشته نیز گالری پیس، کریستینتا این کیمبا بویل[12] را به‌عنوان اولین مدیر فروش آنلاین با رویکرد کلی «تمرکز بر NFT ها» استخدام کرد.)

(مجله والستریت[13] نیز صبح امروز خبر داد گُزِر پیشنهادی مبنی بر همکاری جهت فروش NFT های فیشر به گالری گگوسیان[14] داد اما این گالری اعلام کرد فعلاً برای مشارکت درفروش NFT دست نگه‌داشته است.)

به‌زعم بسیاری، تولید NFT ها در دنیای هنر یک‌شبه و آسان ره صدساله رفتن به نظر می‌رسد که عمری کوتاه دارد. (بر اساس گزارش اخیر بلومبرگ[15]، میانگین قیمت برای هر NFT بین ماه‌های فوریه و مارچ 70 درصد کاهش‌یافته است.) اما گُزِر اعتقاد دارد فیشر برای استفاده از NFT ها حساب‌شده عمل می‌کند. او پیشاپیش می‌داند که چگونه NFT را در خدمت ایده‌هایش بگیرد بدون اینکه «ادای» استفاده از تکنولوژی را به خود بگیرد.

اثر فیشر میلیون‌ها دلار در حراجی بفروش رسید و این در حالی است که در فیروارنینگ، پیش از حراج، عددی در حدود 1000 تا 2000 دلار برای اثر فیشر تخمین زده‌شده بود. گُزِر برای آثار فیشر عددی را مدنظر دارد که سیر صعودی داشته باشد، این امر باعث می‌شود آثار او معتبر شوند ولی خصوصاً برای اثر دوم او در پلتفرم میکرزپیلس، امیدوار است قیمت آثارش خیلی سریع و زیاد نشود. او می‌گوید: «این عجیب است که اثری از فیشر را داشته باشیم اما مجبور نباشیم برای آن میلیون‌ها دلار بپردازیم.»

تنها موردی که گُزِر را درزمینه‌ی پرداختن به موضوعNFT ها به مکث واداشت، مسئله اثرات زیست‌محیطی آن است. به گزارش اخیر مجله وایرد[16]، فروش تنها 6 اثر از جوانی لمرسیه[17] باعث مصرف حدود 8.7 گیگاوات انرژی در 10 ثانیه می‌شود. این در حالی است که فروش NFT های دیگر در بازه‌های زمانی طولانی‌تری انجام می‌شوند که سبب مصرف انرژی بیشتری می‌شوند. برای برطرف کردن این مشکل گُزِر دست به اقداماتی زد: او در ابتدا هزینه‌های زیست‌محیطی ایجادشده از فروش آثار فیشر را صرف خیریه حمایت از محیط‌زیست به نام «اوشنا»[18] می‌کند. همچنین به حمایت از تولید ارز مجازی اتریوم 2 می‌پردازد که به سبب پروسه کار متفاوت اثرات مخرب کمتری بر محیط‌زیست دارد.

همکاری یک گالری با یک حراجی برای فروش یک اثر در بازار اولیه آن کمی نامتعارف می‌نماید و برای گالری‌ها و هنرمندانشان مشکل‌ساز به نظر می‌رسد. لیکن گلیمشر- مدیرعامل گالری پیس- بر این عقیده است که پرداختن به NFT ها نیاز به تفکر و ذهنیتی بازتر دارد. باید پیچ و مهره‌های ذهن را کمی بازتر کرد. او می‌گوید: «مخاطبین خود را خواهیم داشت اما به‌صورت مرکز زدایی شده. من ذهن خود را به سمت اینکه هنر را در فضای جهانی در دسترس قرار دهم باز می‌کنم.»

درحالی‌که هنوز روشن نیست که چگونه گُزِر و گلیمشر در این همکاری به نتیجه می‌رسند، فیشر به این می‌اندیشد که چگونه اثر شماره 501- آخرین اثر فیلم واره او- را به نمایش درآورد.[19]

در این میان البته شاهد مخالفت‌هایی با دنیای رمزارزهای هنری از سوی گالری‌ها و هنرمندان مطرح نیز دیده ‌میشود. دیوید هاکنی گران‌قیمت‌ترین هنرمند زنده‌ی دنیا چندی پیش مخالفت خود را با NFT ها اعلام  کرد. همچنین موازی با این جریانات آرت دبی از حضور موفق خود در فضای حضوری خبر داد و در جهت حمایت از گالری‌های شرکت‌کننده هزینه‌ای دریافت نکرد و صرفا به درصدی از فروش اکتفا کرد.

پی‌نوشت:

[1] Urs Fischer

[2] Sarah Douglas

[3] Beeple

[4] Simon Denny

[5] Damien Hirst

[6] Loic Gouzer

[7] Pace Gallery

[8] Chaos

[9] Chaos #1 Human

[10] Problem Paintings

[11] Glimcher

[12] Christiana Ina-Kimba Boyle

[13] Wall Street

[14] Gagosian

[15] Bloomberg

[16] Wired

[17] Joanie Lemercier

[18] Oceana

[19] منبع: آرت نیوز این مطلب علاوه بر برگردان انگلیسی به فارسی شامل بخش‌های افزوده شده و متناسب با موضوع می باشد.

قسمت قبل را اینجا بخوانید:

کریپتو آرت | دفتر مجازی ثبت اسناد رسمی آثار هنری

در همین ارتباط اینجا بیشتر بخوانید:

بازار هنر رمز ارزها را جدی بگیریم؟

نویسنده

  • زينب ثقفی

    مدیر محتوای سایت آوام - کارشناسی و کارشناسی ارشد عکاسی - متخصص عکاسی و چاپ آلترناتیو