والتر کراتنر «هنر می تواند با امکانات موجود در فضای اجتماعی به گونه ای متفاوت از سیاست برخورد کند»

به یاد هنرمند فرهیخته و خردمند والتر کراتنر

والتر کراتنر

والتر کراتنر هنرمند و کیوریتور مطرح هنر معاصر در سال 1954 در گراتس متولد و در  2023 در گراتس بر اثر سانحه ای درگذشت.

زمینه کاری او هنر اشیاء; چیدمان؛ هنر در فضای عمومی؛ گرافیک و همچنین سرپرستی «Kunst am Weizberg» و  «pfingstArt»  است.

او تحصیلات خود را از دانشگاه فلورانس (طراحی و تاریخ هنر) دریافت کرد و سال ها در سوئیس و سانفرانسیسکو زندگی کرده‌است.

 کارهای مکان-محور او در اتریش شامل کلیسای تابور و یادبود “Porajmos” قربانیان سینتی و رومی ناسیونال سوسیالیسم است. او در سال 2002 جایزه Carl Djerassi Artists-In Residence Program را دریافت کرد. او آثار خود را در Exploratorium، The Refusalon Gallery،Projects Room  در سانفرانسیسکو، تهران، استانبول، وین، برلین، رم، هامبورگ، گراتس و در مکان‌ها و مؤسسات فرهنگی مختلف در اروپا به نمایش گذاشت.

والتر کراتنر

عکس های بازبینی شده او برای تغییر و بازسازی خاطره و تاریخ استفاده می شد. این هنرمند اخیراً به وضعیت پناهندگان در اروپا و خاورمیانه می پرداخت.

او در دی‌ماه 1395 نمایشگاهی دو نفره با عنوان «رویاها» در گالری طراحان به همراه مرجان حبیبیان و در تیرماه 1400 نمایشگاه دیگری در گالری اکنون اصفهان برگزار نمود.

والتر کراتنر

کرتنر هنرمندی کنش‌گر و بسیار اجتماعی است و مضمون بیشتر آثارش موشکافی در مناسبات انسانی و اجتماعی جهان امروز است.

 کرتنر در آثار خود بیش از همه از فضا و رابطه آن با شیء بهره برده‌است. دکتر اروین فیالا (فلسفه فرهنگی و رسانه ای، دانشگاه کارل-فرانتسنز، گراتس) در مورد اثری از کرتنر با عنوان “برخورد” (2007) می‌گوید: … اینستالیشن، با توپ‌هایی که در اثر دستگاه دمنده باد به اطراف می‌چرخند، وضعیت آنتروپیک شرایط امروزی را نشان می‌دهد – چه از آن به عنوان طنزی از موقعیت‌های زندگی شخصی‌مان یاد کنیم و چه به عنوان تفسیر کاملاً کنایه‌آمیز هنرمند در مورد مسائل اجتماعی، وضعیت سیاسی، اقتصادی یا حتی هنری. در این شبکه از روابط توپ‌های در حال چرخش، روابط علت و معلولی روشن، علت‌ها و مکانیسم‌های روشنی از دست رفته است که نشان می‌دهد چرا وضعیت به این شکل است که در حال حاضر تجربه می‌کنیم – این یک بازی شانسی و ضروری است. همچنین می‌فزاید نظریه آشوب یعنی: همه چیز در نوسان است.

والتر کراتنر

کرتنر در مصاحبه‌ای که در اواخر سال 2022 در گراتس انجام داده در پاسخ به سوال مصاحبه کننده درباره اینکه همه ما چه از نظر اجتماعی و چه از نظر شخصی با یک عزیمت و شروعی جدید روبرو خواهیم بود، چه چیزی ضروری خواهد بود و خود هنر چه نقشی دارد؟ می‌گوید: «این جنگ شیطانی چالشی است که ما قدرت تشخیص، تخیل و قضاوت خود را تقویت می کنیم. وظیفه هنر این است که به زبان خود صحبت کند.»

جهت آشنایی بیشتر با مراکزی که والتر کراتنر سرپرستی آن‌ را به عهده داشت در لینک های زیر بخوانید:

pfingstArt

Kunst am Weizberg

نویسنده