نگاهی به رویکرد و آثار الهام فلاحی هنرمند بینارشته‌ای

الهام فلاحی هنرمند بینارشته ای

الهام فلاحی هنرمند بینارشته‌ای که  آثارش از جنبه های مختلف و ارزشمندی قابل بررسی است. او متولد1358  در تهران  ودارای لیسانس نقاشی از دانشگاه سوره  و فوق لیسانس  نقاشی از دانشگاه آزاد تهران است.

الهام فلاحی  تجربه برگزاری بیش از پنجاه نمایشگاه انفرادی و گروهی را در موزه ها و گالریهای مختلف بین المللی ،

سالها تدریس در دانشگاه‌های هنر، مدیریت بخش تجسمی ایکوم بین الملل در ایران، داوری جشنواره ها و کسب جوایز بین المللی هنری، محیط زیستی و استارتاپی را در رزومه خود دارد.

همچنین علاوه بر حیطه هنر، محیط زیست و کارافرینی هنرمندان معلول، از دغدغه‌‌های مهم او میباشند که از هنر برای اغنای آنها کمک میگیرد و معتقد هست هنر در عرصه های مختلف تاریخ نجات بخش بوده است.

اکنون نمایشگاه انفرادی او در شهر لوس انجلس امریکا و در گالری کیا و حمزیانپور در حال برگزاری میباشد که تا کنون از استقبال بسیار زیاد مخاطبین و رسانه ها برخوردار شده است .

او در مورد آثار خود می گوید: “ آثار من بازآفرش اسطوره ها و افسانه ها است، روایتی است معاصر از تقدس ها و خدایان طبیعت، حجمهای سیال در فضا که ارجاعی است به باورهای سیال در ذهن گذشتگان.

خدایان حیات بخش فراموش شده که دوباره زنده میشوند و هنر، این ناجی امید بخش که میزاید آنها را  و زندگی میبخشد به متریالی که ویرانگر است و میمیراند طبیعت را و خدایان را، روایت پارادوکسی همزمان، از زایش و مرگ، زیبایی و لذت و رنج …در گذر تاریخ.

الهام فلاحی هنرمند بینارشته ای

پارادوکس تفکر انسان باستان و انسان معاصر. او بر این نکته تاریخی تاکید دارد که : انسان باستان پرستار طبیعت بود و خود را جزئی از کل مقدس و تمامی نعمات زندگی را هدیه خدایان طبیعت میدانست؛ اما بعد از انقلاب صنعتی، توهم فرمانروایی انسان در طبیعت جایگزین تقدس طبیعت شد و اما انسان معاصر که با خودخواهی جبران ناپذیر، با شکار حیوانات برای لذتهای گذرا، با تولید بی مهابای پلاستیک و … موجب نابودی طبیعت این خدای مقدس گشته و این توحش نامتناهی که ادامه دارد. این آثار برامده از گایا (مادر زمین) و تلاشی برای کمک به گایا هستند.

الهام فلاحی هنرمند بینارشته ای

از دیگر اهدافی که  الهام فلاحی اشاره میکند: «در حیطه هنر علاوه بر پیشرفت و ارتقا اثارم معرفی انها در فضای حرفه ای هنر بین المللی همیشه جز چشم اندازهای من بوده. نکته بعدی توجه و اهمیتی است که جامعه معاصر و انسانهای آگاه به محیط زیست دارند و با توجه به اینکه هر اثر هنری من حدود ۱۰۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰ کیسه پلاستیکی را بازیافت میکند  و این میزان میتواند به میلیونها تن برسد و این روش میتواند در سطح بین الملل تاثیر قابل توجهی بر معضل دفن پلاستیک و تخریب محیط زیست داشته باشد.

هدف بعدی من مربوط به کارافرینی هنرمندان معلول میباشد که در ایران هم بصورت ازمایشی انجام شد و در نهایت تعداد بسیاری از معلولین هنرمند رو اموزش دادم و در کارگاهم مشغول به کار بودند.

این روش به دلیل شرایط مناسبی که از چندین جهت متناسب با تواناییهای معلولین هنرمند میباشد، میتواند یک کارافرینی تاثیرگزار برای معلولین هنرمند در سراسر جهان باشد.»

الهام فلاحی هنرمند بینارشته ای

از الهام فلاحی اینجا بیشتر ببینید.

هنرمندان دیگر را اینجا دنبال کنید.

نویسنده