حراج تهران آنلاین بستری گسترده برای فروش آثار یا راهکاری موقت؟

تحلیلی بر حراج تهران آنلاین مهر 1403

حراج تهران آنلاین مهرماه 1403 معرفی هنرمندان جوان و معاصر ایران
حراج تهران آنلاین پیشتازتر از همیشه در معرفی و حمایت از هنرمندان جوان و معاصر کشور در حراج آنلاین مهرماه ۱۴۰۳

حراج تهران در بیست و یکمین دوره به صورت مزایده آنلاین بر روی صحنه آمد، این اتفاق ویژه هنرمندان معاصر ایران، شامگاه ۲۰ مهر درحالی برگزار شد که با فروش ۱۲۰ میلیارد و ۳۱۸ میلیون تومانی، رکورد حراج‌ پیشین آنلاین خود را شکست.

هدف اصلی از حراج آنلاین:

مزایده آنلاین حراج تهران که برای اولین بار در هجدهمین دوره در آذرماه ۱۴۰۲ برگزار شد، با فروش ۶۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیونی همراه بود که هدف اصلی از برگزاری آن معرفی چهره‌های جدید و عرضه‌ی آثار هنرمندان مستعد به مارکت هنر بوده است، در هر دو دوره آثار حدوداً ۳۵ هنرمند نوظهور عرضه گردید و این یکی از دلایلی است که در این حراج شاهد آثار کمتری از اساتید مطرح هنر بوده‌ایم.

حراج تهران نیازمند استفاده از ابزارهای جدید:

با نگاهی به روند فروش حراج تهران در ۶ دوره مستمر به نظر می‌رسد تلاش حراج برای فروش آثار مثمر ثمر بوده اما تعداد آثار فروش نرفته نسبت به سال‌های پیشین اندکی افزایش یافته است این در حالی است که میدانیم معضل کمبود نقدینگی در این بازار هم چنان وجود دارد و خریدار جدیدی به بازارها اضافه نگشته و حراج تهران باید ابزارهای جدیدی را برای فروش بیشتر خود به کار بندد.

حراج تهران آنلاین مهرماه 1403 معرفی هنرمندان جوان و معاصر ایران

 آیا قیمت‌ها قابل‌قبول بوده‌اند؟

 از سویی دیگر باوجودآنکه دوره‌های آنلاین از فروش کمتری بهره‌مند بوده‌اند اما به نسبت حراج تهران آنلاین پیشین، ۵۳ میلیارد تومان فروش بیشتری کسب نموده است. روند رو به رشد فروش حراج تهران به صورت نسبی ادامه دارد اما قیمت‌ها نتوانسته‌اند به فروش بهمن‌ماه ۱۴۰۲ برسند.

از دیگر سو با توجه به داده‌های قیمتی بیشترین قیمت اثر در سال ۱۴۰۲، ۲۲ میلیارد تومان اثر سهراب سپهری بوده است که در حراج سال ۱۴۰۳ در نبود سهراب هم چنان بیشترین قیمت فروش اثر حوالی ۱۱ میلیارد تومان باقی مانده و باوجودآنکه اثر منیر فرمانفرماییان به مبلغ ۱۱ میلیارد و ۶۶۰ میلیون تومان به فروش رسید.

اما این قیمت به نسبت (میانگین فروش هرساله‌ی این هنرمند در بازار جهانی با ابعاد مشابه) که مبلغی حدود $۱۹۸,۳۰۰ (حدودا معادل ۱۲ میلیارد تومان) است و با توجه به (سابقه‌ی فروش اخیر او در حراج کریستیز با شیوه‌ی آینه، نقاشی پشت شیشه) به مبلغ $۲۰۱,۶۰۰ (حدودا معادل ۱۲.۷ میلیارد تومان) و هم‌چنین در نظر گرفتن تورم حاکم بر کشور، کمتر از قیمت واقعی خویش به فروش رسیده است.

 این اتفاق در سایر هنرمندان بیست و یکمین حراج تهران آنلاین نیز دیده می‌شود، در حراج اخیر سایر هنرمندان نتوانسته‌اند سقف قیمتی سال گذشته‌ی خویش را بشکنند و هم چنان در محدوده‌ی قیمت‌های پیشین خود باقی مانده‌اند، این اتفاق نشان می‌دهد باوجودآنکه بازار هنر پتانسیل رشد بیش از این را دارد اما بستر فروش محدود آن و عدم تزریق پول جدید شرایط را با مرور زمان سخت‌تر خواهد کرد.

پاسخ به سؤال‌های اساسی:

حراج تهران چه راهکاری در خصوص کاهش تقاضا در پیش خواهد داشت؟

 این صرفاً برگزاری آنلاین می‌تواند این نیاز به بستر گسترده برای فروش آثار را ایجاد نماید یا این اتفاق صرفاً یک راهکاری موقت خواهد بود؟

حراج تهران آنلاین مهرماه 1403 معرفی هنرمندان جوان و معاصر ایران

کاتالوگ و نتایج بیست و یکمین دوره حراج تهران

در مقدمه کتاب هل من یزید؟ به قلم جاوید رمضانی این نکته را میتوان در نظر داشت که بی‌شــک در کشــورهای دیگــر ایــن نهادهــا بــر مبنــای ایجــاب و نیــاز جامعــه، بــه آرامــش در طــی دویســت ســال، بــه ســامان رســیده‌اند؛ حــال آنکــه مــا دارای تجربــه‌ای کــم و جدیــد از ایــن مقولــه هســتیم.

ایــران امــروز در تـلـاش اســت تــا جایــگاه جهانــی و ارزشــمندی را در گفتگــوی سـپهر اقتصـادی و فرهنگـی خـود در خاورمیانـه و جهـان ســاخته و ارتقــا بخشــد. کتاب هل من یزید؟ شـامل چهـار مقالـه در موضوعـات ارزشـمندی اسـت کـه بـه دسـت اندرکاران هنـر معـاصر ایرانـی کمـک میکنــد ســوابق حــراج در کشــورهای اروپایــی و یــا تاریخچــۀ ایــن پدیــده، کارکــرد حــراج در اقتصــاد هـنـر خاورمیانــه، و بــه طــور اعــم کارکــرد اقتصــادی حــراج را توصیــف و تبییــن ‌نمایــد. آخریــن نکتــه آنکــه مترجمان کتاب هل‌من‌یزید خـود از دسـت اندرکاران فضـای پژوهشـی و اقتصــادی هـنـر معــاصر ایــران هســتند.

به همین قلم بیشتر بخوانید:

حراج تهران از جنجالی‌ترین اتفاقات در باب قیمت‌گذاری

در همین ارتباط بیشتر بخوانید:

هل من یزید؟ تاریخچه، سازوکار و نقش حراج‌های هنری

رونق؛ پول‌های زیاد، ابر دیلرها و صعود هنر معاصر

علاقه مندان به تهیه کتاب‌ها میتوانند با شماره ۸۸۸۴۸۶۱۵ تماس و یا از طریق شماره ۹۱۰۲۱۸۷۵۵۹ سفارش خود را ثبت کنند.

تازه های نشر و دیگر کتاب‌های نشر آوام سرا