شیرین فتحی در گالری محسن

 

تندیس: نمایشگاه عکس‌های شیرین فتحی از 8 خرداد در گالری محسن گشایش می‌یابد.

نمایشگاه عکس‌های شیرین فتحی از تاریخ جمعه 8 خرداد ماه 1394، از ساعت 16 تا 21 در گالری محسن گشایش می‌یابد. در این نمایشگاه حدود 17 اثر در دو مجموعه ” انجمن دلبرکان خیالی” و “قهرمانان کوهستان عشق”به نمایش گذاشته می­‌شود.

شیرین فتحی متولد 1360 در تهران و دارای مدرک لیسانس طراحی در رشته تبلیغات با تمرکز بر عکاسی از دانشگاه OCAD تورنتو و فوق لیسانس رشته عکاسی از دانشگاه سنترال سینت مارتیز، لندن است. او تا کنون نمایشگاه‌های گروهی و انفرادی متعددی در خارج از کشور داشته است و نمایشگاه حاضر نیز اولین نمایشگاه انفرادی او در ایران است.

شیرین-فتحی-1

در بخشی از کاتالوگ نمایشگاه آمده است: «نمایش، تئاتر و انواع گونه‌های اجرا امکان زندگی کردن در قالب «دیگری» را برای انسان به وجود می‌آورد. ماسک‌ها بر چهره‌ها گذاشته می‌شوند، لباس‌ها بدن‌ها را می‌پوشانند و آرایش‌ها بازیگر را پیر و جوان، خبیث و خوش طینت معرفی می‌کنند. نکتۀ مشترک این جاست که بعد از هر اجرا می‌توان لباس‌ها را کند، آرایش‌ها را شست و نقاب‌ها را به کناری گذاشت. این سیالیت هویت، در عرصۀ هنرهای نمایشی در بسیاری موارد همراه با سیالیت هویت جنسی در قالب متضادپوشی و ایفای نقش جنس مخالف ظاهر شده است.

شیرین فتحی نیز در مجموعه آثار اخیرش با ارجاع به آثار هنری دوره‌های تاریخی و جغرافیایی گوناگون، حضور نمایشی و اجراگرانۀ خود را در قالب شخصیت‌های گوناگون ثبت می‌کند. از اوناگاتا – مردان بازیگر در تئاترهای کابوکی- تا شخصیت نقاشی‌های شازده‌های قاجاری و آثار فرنگی هم‌دورۀ آن. هنرمند در این مجموعه، هنر دوره‌هایی از تاریخ را برجسته می‌کند که در آن هویت جنسی- به لحاظ آرایش و پوشش- به عنوان پدیده‌‌هایی نه چندان متعین ظاهر شده‌اند.

زمانی که در مورد این آثار صحبت می‌کنیم اشاره به یکی از مهم‌ترین نظریه‌های معاصر در عرصۀ جنسیت، برای درک هرچه بهتر آثاری از این دست ضروری است. نظریۀ “کوییر” که تلاقی‌گاهی است میان مطالعات جنسیتی و نظریۀ پساساختارگرایی، بیش از دو دهه است که بدل به یکی از مهم‌ترین نظریه‌ها در عرصۀ مطالعات جنسیتی شده است….»

نمایش آثار «قهرمانان کوهستان عشق» تا 20 خرداد ماه 94 در گالری محسن ادامه دارد و علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند همه روزه (به جز پنجشنبه‌ها) از ساعت 14 تا 21 به آدرس تهران، بزرگراه مدرس(شمال)، خيابان ظفر، خيابان ناجي، خيابان فرزان، خيابان نوربخش، بلوار مينا شرقي، شماره42 مراجعه نمایند.

نویسنده