هنرمندان معاصر آینده را چگونه به تصویر میکشند؟
نمایشگاه چیدمان فرداها در مرکز فرهنگی اوناسیس در آتن
سایت تندیس ترجمه احسان نوروزی
در مرکز فرهنگی اوناسیس در آتن یونان، از ۱۷ مه تا ۱۶ ژوییه ۲۰۱۷ نمایشگاهی با عنوان «فرداها Tomorrows: قصههای شهری برای آیندهای قابل پیشبینی» برگزار گردید. همانطور که در کاتالوگ نمایشگاه آمده آثار ارایه شده متمرکز است بر جنبههای گوناگونی از آیندهای که از اکنون قابل تصور است. هنرمندان، معماران، و طراحانی که در مورد دنیاهای آیندهی پیشرو با بیمها و امیدهای مردمی که ساکن آن دنیاها هستند، در این نمایشگاه چیدمان گروهی قصهپردازی میکنند.
یکی از این هنرمندان زنوویا تولودی Zenovia Toloudi هنرمند و معمار است. وی در «فرار از سیلو» Silo(e)scapes مجسمههای لِگو مانند و غلات واقعی را به منظور ترغیب مردم به حفاظت از غلات بومی به کار گرفته است.
در مدرسهی دیپلاریوس آتن، پروژهی استاد هنر ،زنوویا تولودی، «فرار از سیلو» نام گرفت که قسمتی از نمایشگاه «فردا: افسانههای شهری برای آیندهای قابل پیشبینی» است، و قرار است همزمان هم یک چیدمان هنری و هم یک مدل معماری باشد. این اثر مدلی از یک جامعهی کوچک است که مردمانش به منظور حفاظت از غلات بومی منطقهشان در یک فضای مشترک این الگو را طراحی کردهاند.
تماشاچیان از زیر نمایشگاه و از درون یک سوراخ کوچک وارد اثر میشوند که در آن با ستونهایی شفاف که از غلات واقعی پر شده است احاطه شدهاند؛ مجسمههای کوچک پلاستیکی مردم، این ستونها را احاطه کردهاند. در سرتاسر مرزهای این چیدمان آینههایی کار گذاشته شده است که فضا را بینهایت جلوه میدهند.غلات توپی شکل مخاطب را به «آیندهی نزدیک» ارجاع میدهند که تم اصلی نمایشگاه از آن پیروی میکند و مخاطب را وامیدارد تا نسخهای از یک شهر در آینده را تصور کند؛ خواه به شکل یک آرمانشهر و خواه به شکل یک کابوسشهر. تولودی گفت که وی آیندهی آرمانشهری را انتخاب کرده است تا الهامبخش بینندگانش باشد.
وی میگوید: «اغلب هنگامی که دربارهی مسائل بنیادین بشر مطالبی میشنویم، در مقام یک فرد احساس میکنیم که امکانی برای تغییر وجود ندارد.»
با استفاده از مقیاسی کوچکتر ، وی امیدوار است که راه حلهای امکانپذیرتری به نظر مخاطبانش بیاید و آنها را به افرادی کنشگر مبدل سازد.
به گفتهی معمار برجسته اونجلوس کوتسیوریس Evangelos Kotsioris که همدرس تولودی در هاروارد بوده است، تعامل بین مخاطب و اثر و همچنین تعامل بین اشکال و معماری در آثار تولودی عنصری غالب است. از دیگر هنرمندانی که در این مجموعه فعالیت کردند میتوان به دی کاتسوتا D. Katsota، گروه محققان معماری آتن، Zissis Kotionis زایسیس کوتیونیس، شو لی چانگ Shu Lea Cheang، گروه مدین بیتنیک Mediengruppe Bitnik اشاره کرد.
دیگر خبرهای جهان را در لینکهای زیر دنبال کنید:
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
نمایش آثار ژوزف کودلکا عکاس برجسته قرن بیست و یکم در c/o برلین
نمایش آثار ژوزف کودلکا عکاس برجسته قرن بیست و یکم در c/o برلین عکسهایی از مجموعههای تهاجم، تبعیدها و دیوار سایت تندیس ترجمه احسان نوروزی مؤسسهی C/O Berlin نمایشگاهی را با عنوان ژوزف کودلکا Josef Koudelka که عکسهایی را از مجموعههای «تهاجم»، «تبعیدها» و «دیوار» وی، انتخاب کرده است، از ۱۳ ژوییه تا ده سپتامبر ۲۰۱۷ به نمایش میگذارد. پراگ، میدان واتسلاو، ۲۲ اوت ۱۹۶۸: ارتشی به درون تصویر هل داده شده است. ساعت مچیای زمان را نشان میدهد، و تانکهای […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
پرواز بر فراز بی نهایت در آرت بازل با کریس بوردن
پرواز بر فراز بی نهایت در آرت بازل با کریس بوردن ماشین پرندۀ باشکوه کریس بوردن Chris Burden و تاریخچۀ آخرین اثر هنرمند معاصر برجسته سایت تندیس ترجمه احسان نوروزی پل شیمل یکی از دوستان نزدیک کریس بوردن میگوید: این یکی از بی نقصترین کارهای کریس بود. داشتم با هنربان ارشد موزه هنرهای معاصر لوس انجلس در مورد روزی در ژانویۀ ۲۰۱۵ صحبت میکردم. بعد از ظهری آفتابی در کاماریلوی کالیفرنیا. روزی که کریس بوردن هنرمند آخرین کارش را به یک […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
هنرمندان زن ایرانی در لیست زنان برتر هنرمند
هنرمندان زن ایرانی در لیست زنان برتر هنرمند جشنوارۀ هیرشهورن از ۳۱ زن هنرمند تقدیر به عمل میآورد. سایت تندیس ترجمه احسان نوروزی جشنوارۀ هیرشهورن از ۳۱ زن هنرمند تقدیر به عمل میآورد، زنان هنرمندی مانند: یوکو اونو، لورنا سیمپسون، جنی هولزر، نیدکا آکونیلی کرازبی در روز ششم نوامبر باغ موزه مجسمه هیرشهورن Hirshhorn Museum and Sculpture Garden در واشنگتن دی سی از ۳۱ هنرمند خانم در جشنوارۀ سالانهاش تقدیر خواهد کرد. در این میان میتوان به ۳ تن از […]