آثار هنری امانت گرفته شده از موزه لوور در آتش سوخت
خسارت سنگین به ۲۰۰ اثر هنری در موزه دریایی تاتیو
سایت تندیس ترجمه احسان نوروزی
آتشسوزی که چندی پیش در جزیرهی فرانسویِ تاتیو واقع در نزدیکی نرماندی درگرفت، خسارات سنگینی به ۲۰۰ اثر هنریِ مجموعهی موزه دریایی جزیره وارد کرد.
در بین خسارات، سه نقاشی که برای مدت طولانی از موزه لوور امانت گرفته شده بود نیز به چشم میخورد. این ضربه دیگری بود که به موزه لوور وارد آمد، پس از حادثهای که بر اثر توفان دو هفته قبل در پاریس رخ داد و باعث شد تا دو اثر از پوسَن و یک اثر از ژان فرانسوا دو تروا آسیب ببیند.
به گفتهی مسؤولان محلی آتشسوزی، احتمالاً این حادثه بر اثر صاعقه رخ داده است. ۵۱ آتشنشان آتش را مهار کردند؛ که محوطهی ۱۵۰ متر مربعی انبار را درگیر کرده بود و باعث شد یکی از بخشهای موزه به طور کامل تخریب شود.اثر الکساندر کاساتی به نام ماهی فروش (La Vente du Poisson) که متعلق به قرن نوزدهم است و همچنین دو نقاشی گمنام که به استادان هلندی قرن هفدهم برمیگردد و از موزه لوور به امانت گرفته شده بودند نیز در این آتشسوزی از بین رفتند.
آسیبهای جدی دیگری نیز وارد آمد، از جمله: مبلمانی از عصر برنز، بقایایی از کشتیهای شرکت کننده در نبرد دریایی هوگ در ۱۶۹۲، و همچنین نقاشیهایی از قرن ۱۷ تا ۱۹ .از ۲۰۶ اثری که در انبار بود، ۱۸۲ اثر به طور کامل تخریب شدهاند که ارزش آنها را معادل یک میلیون یورو تخمین زدهاند.
آلن تالون، مدیر موزه، ارزش هرکدام از نقاشیهای گمنام را ۱۵هزار یورو و ارزش اثر کاساتی را ۱۲هزار یورو برآورد کرده است.
سخنگوی موزه لوور به Artworks گفته است که لوور حمایت خود را از موزهی تاتیو اعلام میکند. وی ادامه داد: «سه نقاشیِ لوور در این حریق از بین رفتند. از این سه اثر، دو نقاشی مربوط به صحنههایی از کشتیها بود که یکی اثر نقاش گمنام هلندی و دیگری از کاساتی، و یک نقاشی از طبیعت بیجان اثر نقاش گمنام دیگری از جنوب هلند بوده است.»رییس شورای مانش، فیلیپ باس، در روز جمعه ۲۱ ژوییه بازدیدی از صحنه آتشسوزی به عمل آورد تا با داوطلبانی که عصر روز آتشسوزی به آتشنشانان کمک کردند تا تعدادی از آثار انبار شده در ساختمان را تخلیه کنند، دیداری داشته باشد.
دیگر اخبار دنیای هنر معاصر جهان را اینجا دنبال کنید:
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
پرتره های معاصر در دنیاگردی این هفته
پرتره های معاصر در دنیاگردی این هفته دنیاگردی مجله تندیس شماره ۳۵۴ ترجمه سجاد عمادی نمایشگاه بزرگی از عکسهای دانیله ون زادلهوف مالاگا، اسپانیا: مرکز هنر معاصر مالاگا میزبان نمایشگاهی با عنوان «قصهی جانها»، نخستین نمایشگاه انفرادی دانیله ون زادِلهوف، در اسپانیاست. ۶۱ عکس به نمایش درآمده با مضامین اگزیستانسیالیستی و مذهبی معرف حساسیت و قریحهی قدرتمند هنرمند هستند که به مشخصهی ویژهی او تبدیل شده. متأثر از رامبراند، کاراواجیو، موریلو و دیگر اساتید رنسانسی، ون زادلهوف استفادهی زیادی از […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
اجرای مجسمه متحرک الکساندر کالدر در موزه ویتنی | اتفاقی که هرگز دوبار تکرار نمیشود
اجرای مجسمه متحرک الکساندر کالدر در موزه ویتنی نیویورک | اتفاقی که هرگز دوبار تکرار نمیشود کرههای کوچک و سنگین میچرخند: کریستیان مارکلی یکی از مجسمههای متحرک الکساندر کالدر Alexander Calder را در موزۀ ویتنی اجرا میکند. سایت تندیس ترجمه احسان نوروزی آیا توپ به قوطی نوشابه برخورد میکند؟ اگر برخورد میکند چه موقع است؟ آیا توپِ سفید خواهد بود یا توپ قرمز؟ آیا سطل آشغالی که با یک آرشه سابیده میشود هرگز از صدا خواهد افتاد؟ آیا آن طنین […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
هنرمندان معاصر آینده را چگونه به تصویر میکشند؟
هنرمندان معاصر آینده را چگونه به تصویر میکشند؟ نمایشگاه چیدمان فرداها در مرکز فرهنگی اوناسیس در آتن سایت تندیس ترجمه احسان نوروزی در مرکز فرهنگی اوناسیس در آتن یونان، از ۱۷ مه تا ۱۶ ژوییه ۲۰۱۷ نمایشگاهی با عنوان «فرداها Tomorrows: قصههای شهری برای آیندهای قابل پیشبینی» برگزار گردید. همانطور که در کاتالوگ نمایشگاه آمده آثار ارایه شده متمرکز است بر جنبههای گوناگونی از آیندهای که از اکنون قابل تصور است. هنرمندان، معماران، و طراحانی که در مورد دنیاهای آیندهی […]