یایویی کوساما موزه اختصاصی خود را در توکیو افتتاح کرد
موزه اختصاصی یایویی کوساما yayoi kusama
برگرفته از دنیاگردی مجله تندیس شماره ۲۹۹ ترجمه سجاد عمادی
موزه yayoi kusama در ساختمانی ۵ طبقه صرفا به آثار این هنرمند ژاپنی ۸۸ ساله اختصاص دارد و همزمان با نمایش آثار اخیر خود مجموعه «روح جاودانی من» که مجسمههای کدوتنبلهای خالخالی و اینستالیشن است را به نمایش میگذارد.
کوساما روایت شخصی خود از هنر پس از جنگ و معاصر را شکل داده است. در تجربیات او مینیمالیسم و پاپآرت، و انتزاع و کانسپچوالیسم همزمان حضور دارند؛ تجربیاتی که طیف وسیعی از نقاشی، مجسمهسازی، پرفورمنس، اینستالیشنهایی در فضای داخل و خارج، تا کلمات و متون، فیلم، مُد، دیزاین و کارهای معمارانه را شامل میشود.
کوساما (متولد ۱۹۲۹، ماتسوموتوی ژاپن) پیش از نقل مکان به نیویورک در دههی ۱۹۵۰، مدت کوتاهی در کیوتو نقاشی خواند. او نقاشیهای بزرگ «شبکههای بینهایت» را در این دوران آغاز کرد و کیفیت وسواسگونه و توهمزای آنها را در آثار سه بعدیاش نیز به کار برد. نقاط خالخالی، اشکال ارگانیک و فضاهای نوری او، سرزندگی بیمثالی را نشان میدهند که افسونکننده و خودارجاع میشود و مفاهیم سطح و عمق، حضور و غیاب، و زیبایی و تعالی را در هم میآمیزد. کار کوساما با سبکی منحصربهفرد، که هم حسی و هم خیالانگیز است، کیفیتی کاملا شخصی دارد. با این حال او، بهعنوان کسی که عمیقا با مخاطبان گستردهای در سراسر جهان در ارتباط بوده، توانسته سَدهای سنتی و مرسوم میان اثر هنری، هنرمند و مخاطب را بشکند.
کوساما مجموعهی اخیرش از نقاشیهای بزرگ مربع شکل با نام «روح جاودانی من» را با گروهی از کارهایی ادامه میدهد که نشاط و شور فوقالعادهای را منتقل میکنند. با عناوینی نظیر «حسرت من» و «سرزمین نادیدهی مرگ»، این ترکیببندیها بُعدی شرححالگونه و اقرارگونه به خود میگیرند. به نظر میرسد در این نقاشیها، ضربات قلم جسورانه و اشکال چرخشی جایی میان پیکرنمایی و انتزاع است؛ اشکال و ضرباتقلم پرشور و هیجان، فراتر از رسانهی خود میروند تا منطق تصویری مخصوص خویش را معرفی کنند که همزمان معاصر و جهانی است.
به همین منوال درحالیکه آنها استمرار پژوهش خلاقانهی کوساما در فرم، موضوع و فضا هستند، با کارهای شش دههی گذشتهاش نیز مرتبطاند. مجسمههای به نمایش درآمده، کدوهایی از فولاد ضدزنگاند که روی آنها، یا نقاطی نقاشی یا سوراخهایی ایجاد شده است. به نظر میرسد اندازهی اغراقآمیز کدوها- بلندترین آن با ارتفاع تقریبی ۱۷۸ سانتیمتر- با توجه به تناسبات انسان ساخته شده است؛ بنابراین سطح براق آنها میتواند پیکرهی بازدیدکنندهها را به صورت کامل انعکاس دهد. در حالی که کدوها از نخستین مطالعات هنرمند در دههی ۱۹۵۰ حضور داشتهاند، اما از دههی ۱۹۸۰ به این سو بود که اهمیتشان افزایش پیدا نمود.
کوساما اخیرا به دلیل خیل عظیم حضور بازدیدکنندگان در نمایشگاههایش، بهعنوان محبوبترین هنرمند ۲۰۱۴ نامیده شد. نمایشگاههای سال گذشتهی او در سه موزهی مهم بیشترین بازدید را داشت. و در حال حاضر موزه اختصاصی آثار خود را بازگشایی میکند.