پائو بوسکاتو استاد موقعیت های طنز در عکاسی خیابانی

پائو بوسکاتو  استاد موقعیت های طنز در عکاسی خیابانی
آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید | قسمت دوم

سایت تندیس ترجمه امیر کوشامنش


پائو بوسکاتو  Pau Buscató

عکاسی خیابانی شاخه‌ای از عکاسی مستند بوده که انسان را به عنوان موضوع اصلی عکس مورد توجه قرار می‌دهد. ثبت لحظات حضور انسان در محیط، گاه مبهم و غیر قابل تفسیر و یا حتی سورئال است. روابط میان انسان‌ها با محیط شهری، ناهنجاری‌های اجتماعی و… مانند کلماتی هستند که با ترکیب عناصر محیط شهری تبدیل به یک جمله معنادار شده و ماهیت سوژه را دستخوش تغییر می‌کنند. لحظه قطعی، نیش‌دار، غیر منتظره، و یا طناز از ویژگی‌های عکاسی خیابانی بوده و عکاس را مجاب به تخیل کردن می‌کند. پائو بوسکاتو عکاس اسپانیایی است که هم‌اکنون در اسلو (نروژ) زندگی می‌کند. او در سال ۲۰۰۹ به این شهر نقل مکان کرد. او عضو گروهی به نام «جمعِ خیابانی» است، گروهی جهانی که تمرکز خود را بر روی عکاسی خیابانی قرار داده است. پائو علاقه خاصّی به استفاده از طنز در عکس‌هایش دارد و این امر را با ایجاد ترکیب‌های غیرواقعی تحقق بخشیده است. کاری که فقط از یک استاد عکاس خیابانی برمی‌آید.پائو بوسکاتو
پائو در مصاحبه با مجله آی‌اِم ،  ۱۰ نکته در خصوص عکاسی در خیابان بیان داشته که به شرح ذیل می‌باشد:
۱- اجتناب از وسایلی که باعث عدم تمرکز می‌شوند.
به حداقل رساندن تجهیزات عکاسی خود کمک می‌کند که به آنچه واقعاً مهم است (عکس) تمرکز کنید، یک دوربین و لنزی انتخاب کنید و برای مدت طولانی فقط از آن استفاده کنید تا روال کار دوربین به دستتان آمده و بتوانید در مواقع عکاسی به طور غریزی از آن استفاده کنید.
۲- همیشه دوربین با خود حمل کنید.
شما هرگز نمی‌دانید چه زمانی ممکن است یک صحنه جالب رخ دهد، و بهترین فرصت‌ها همیشه در مکان‌های دور از انتظار رخ می‌دهند، بنابراین همیشه همراه داشتن یک دوربین ایده خوبی می‌تواند باشد. اگر بخواهم دوربینی برای اینکار به شما پیشنهاد کنم یک Ricoh GR و یا Fuji X100 است. هر دو برای حمل و نقل می‌باشد در همه جا پاسخگو است.پائو بوسکاتو۳- مطالعه و بازدید از موزه‌ها
برای الهام‌یافتن در عکاسی فقط از کتاب‌های عکاسی استفاده نکنید. تمامی هنرها بر یکدیگر تأثیر می‌گذارند و خواندن ادبیات خوب و یا تجربه مشاهده یک هنر عالی می‌تواند شما را به دیدن چیزهای مختلفی سوق دهد. این کار ذهن شما را گسترش داده و دید شما را شفاف‌تر می‌کند.موزه گوگنهایم۴- شانس خود را امتحان کنید
در عکاسی خیابانی شانس یک عامل مهم است، اما رایگان به دست نمی‌آید. اگر خواهان شانس هستید باید بسیار مصر و صبور باشید. هر چه بیشتر کار کنید شانس شما هم بیشتر خواهد بود.
۵- بر روی صحنه بیشتر کار کنید
هنگامی‌که شانس به شما رو آورد و یک صحنه عالی بدست آوردید، فقط یک شات از آن نگیرید. بیشتر از آن عکس بگیرید و با حرکت در اطراف سوژه، از زوایای مختلف، از آن عکاسی کنید حتی زمانی‌که فکر می‌کنید به عکسی که می‌خواستید رسیده‌اید چند عکس دیگر بگیرید زیرا اغلب اوقات عناصر غیرمنتظره و یا چیزهای دیگر ممکن است عکس شما را خراب کنند.پائو بوسکاتو۶- اعتماد به نفس داشته باشید
عکاسی خیابانی یک تمرین علمی نیست، یک روز کار می‌کند و روز دیگر نخواهد کرد، پس بهتر است به دنبال بینش خود رفته و به چیزهای شگفت‌انگیزی که در گوشه کنارها نمایان می‌شوند اعتماد کنید.
۷- مشاهده کردن
بسیار مهم است که شما از طریق مشاهده پیش‌بینی کردن را یاد بگیرید. اینکار برای پیدا کردن بهترین موقعیت و یا برای پیش‌بینی حرکات یا رفتار مکرّر افراد بسیار مفید می‌باشد. تمرین عکاسی خیابانی در مورد فهم این است که چگونه مردم در فضاهای عمومی حرکت و رفتار می‌کنند.پائو بوسکاتو۸- وسواسی باشید
بله وسواسی… به نحو مثبت. این باعث می‌شود که شما بیشتر راه بروید، مُصر باشید، بیشتر نگاه کنید و همیشه هوشیار باشید. در نهایت مهم‌تر از همه، چیزی است که واقعاً به آن علاقه دارید، نه اینکه فقط خوشتان بیاید. اگر شما عاشق آن باشید این وسواس مثبت را به همراه خواهید داشت و از تمام وقت مورد نیاز خود نهایت لذت را خواهید برد.
۹- چشمان خود را آموزش دهید
این دوربین شما نیست که عکاسی شما را متفاوت سازد، بلکه چشمان شماست، دید شماست… مشاهده عکس‌های استادان عکاسی به شما کمک می‌کند تا بفهمید که چگونه آنها ترکیب فریم خود را می‌بستند، این کار به شما امکان تشخیص بهترین صحنه برای عکاسی را می‌دهد.پائو بوسکاتو۱۰- کارت شناسایی همراهتان داشته باشید
اگر شما در عکاسی خیابانی جدی هستید حتماً با خود کارت شناسایی (یا مجوز عکاسی) حمل کنید. در برخی موقعیت واقعاً لازم می‌شوند. همین هفته گذشته بود که دو مأمور فقط به خاطر اینکه از یک رویداد مهم عکاسی کردم سراغ من آمدند و کیف‌ام را تفتیش و از من بازجویی کردند. آنجا بود که افسوس خوردم چرا کارت شناسایی به همراه نداشتم.
نمایشگاههای گروهی و انفرادی هنرمند به شرح ذیل می‌باشند:
۱- نمایشگاه انفرادی «Hopscotch» ۲۰۱۷-روسیه
۲- «چشم من را بسوزان» ۲۰۱۷-بلژیک
۳- نمایشگاه آثار برگزیده BSPF 2017-بلژیک
۴- مجموعه انتخاب‌های مدیران ۲۰۱۷-زوریخ
۵- جشنواره عکاسی خیابانی میامی ۲۰۱۶-آمریکا
۶- BSPF 2016-بلژیک
۷- فینالیست نمایشگاه عکاسی خیابانی سان‌فرانسیسکو ۲۰۱۶-آمریکا
۸- عکاسی خیابانی جهان اجراشده توسط شرکت سونی ۲۰۱۶-تایلند
۹- نمایشگاه عکاسی خیابانی لندن ۲۰۱۶-انگلستان
۱۰- نمایشگاه عکاسی خیابانی پیک‌نیک شهری ۲۰۱۴-انگلستان
۱۱- فستیوال عکاسی خیابانی میامی ۲۰۱۴-آمریکا
۱۲- آی‌اِم برلین، پاریس، توکیو، میامی، تورنتو، نیویرک، سان‌فرانسیسکو ۱۵-۲۰۱۴
۱۳- حیوان‌های ترسو ۲۰۱۶-آمریکا
۱۴- «جمعیت» ۲۰۱۵-لندن
۱۵- «فرار از شهر» ۲۰۱۵-آتن
۱۶- نمایشگاه قاب زندگی ۲۰۱۵-آمریکا
۱۷- MSPF جمع خیابانی + نمایشگاه فینالست‌ها ۲۰۱۵-آمریکا
۱۸- نمایشگاه قاب زندگی ۲۰۱۵-سوئیس

قسمت اول این پرونده را در لینک زیر مشاهده کنید:

هنرمند منتقد غزاله هدایت

هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن

هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد می‌خورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریخته‌است یا من از آن فرار کرده‌ام چه چیز می‌تواند برایم بامعناتر/بی‌معناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همه‌چیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگ‌باخته‌است و می‌دانم به سبب همین رنگ‌عوض‌کردنش در لحظه است که این‌گونه دوستش می‌دارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همان‌گونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکه‌ای […]

۲ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
پائو بوسکاتو

پائو بوسکاتو | برتری غریزه یا عقلانیت در عکاسی خیابانی

پائو بوسکاتو | غریزه یا عقلانیت کدام یک در عکاسی خیابانی برتر است آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید | قسمت اول سایت تندیس ترجمه امیر کوشامنش پائو بوسکاتو  Pau Buscató عکاسی خیابانی شاخه‌ای از عکاسی مستند بوده که انسان را به عنوان موضوع اصلی عکس مورد توجه قرار می‌دهد. ثبت لحظات حضور انسان در محیط، گاه مبهم و غیر قابل تفسیر و یا حتی سورئال است. روابط میان انسان‌ها با محیط شهری، ناهنجاری‌های اجتماعی و… مانند […]

۰ comments