اپیدمی نمایشگاه طراحی سارا عباسیان در گالری محسن
گزارش تصویری نمایشگاه
نمایشگاه تا ۳ آذر ادامه دارد.
ساعت بازدید: ۴ عصر تا ۹ شب
گالری روزهای پنج شنبه تعطیل میباشد.
نشانی: بزرگراه مدرس شمال، خیابان ظفر شرقی ، خیابان ناجی، خیابان فرزان شرقی، خیابان نوربخش، بلوار مینا، پلاک ۴۲
«اپیدمی»
ژنرال «باک» تورگیدسون: آقای رئیس جمهور، زمان به سرعت سپری میشود و به لحظهی سرنوشتساز نزدیک میشویم؛ لحظهای که همه-چیز را هم برای خودمان به عنوان عضوی از جامعهی بشری و هم برای ملتمان تغییر خواهد داد. حقیقت همیشه خوشایند نیست. اکنون باید تصمیم بگیریم که میخواهیم شرایط بعد از جنگ کدامیک از دو باشد، که البته باید قبول کرد هر دو تأسفآور، اما به هر صورت متمایز هستند: در وضعیت نخست بیست میلیون نفر کشته میشوند و در وضعیت دوم صد و پنجاه میلیون نفر.
رئیس جمهور مرکین مافلی: منظور شما قتل عام است، نه جنگ!
ـــ دکتر استرنجلاو یا: چگونه یادگرفتم دست از هراس بردارم و به بمب عشق بورزم، استنلی کوبریک (۱۹۶۴)
جنگ همواره از موضوعات مهم آثار هنری بوده است، از ادبیات و نقاشی گرفته تا مجسمهسازی و تئاتر. در طول تاریخ، نهادهای قدرت هنرمندانی را به خدمت گرفته و به خط مقدم اعزام کردهاند تا آنچه را میبینند ثبت کنند. بنابراین، به تصویر کشیدن شکوه و رنجهای جنگ موضوع مشترک فعالیتهای هنری بوده و البته همچنان مورد توجه هنرمندان معاصر است، چراکه امروز نیز جوامعی به دلیل جنگهای مسلحانه ویران میشوند و بهای هنگفتی را چه به لحاظ انسانی و اجتماعی و چه به لحاظ سیاسی و اقتصادی میپردازند.
بر اساس تخمینها، بیش از چهار میلیون نفر در درگیریهای خشونتبار بعد از جنگ جهانی دوم کشته شدهاند.
سارا عباسیان با تمرکز بر مناقشات، طراحیهایی را خلق کرده و در آنها به ریشهدارترین دلایل جنگ پرداخته است: خصومتهای تاریخی، درماندگی اقتصادی، بیعدالتی اجتماعی و سرکوب سیاسی. هنرمند ما را تشویق میکند که در عواقب کوتاه و بلند مدت جنگ تامل کنیم. او جانوران عجیب و غریب و افراد پریشان و مضطربی را خلق کرده که در دشوارترین شرایط ممکن قرار گرفتند: جنگ، یعنی بوتهای که بیشترین سیاهبختیها و نیز بیشترین فضایل بشر را نمایان میکند.
عباسیان دیدگاههای خود از جنگ و نقش ملتها و افراد را در قالب سه مجموعه بیان کرده است. ایدهی اصلی این سه مجموعه خشونت، جنگ، کشتار و قتل عام است. مجموعهی اول که در سال ۹۴ به نمایش درآمد با عنوان «شبکورها به هم رحم نمیکنند» خفاشهای شبحآسایی را به تصویر میکشد که «همجنسخوار» هستند، به این معنی که همنوعان خود را میخورند. قسمت دوم «گرانش تباهیناپذیر» نام دارد که در آن لاکپشتهای بیسر و یا چندسر دیده میشوند که بر اثر جنگ تغییر شکل یافتهاند. «اپیدمی» عنوان سومین مجموعه است که در آن به جای حیوانات، این بار انسانها به تصویر کشیده شدهاند. در این طراحیها، مگسهای غولآسا با انسانهای به ظاهر دیوانه ترکیب شدهاند. میتوان تصور کرد که افراد تصویر شده در این آثار، به شدت آسیب دیدهاند، برای همیشه از کار افتادهاند و متحمل زخمهای روحی شدهاند، چراکه به مشاهده یا حتی شرکت در اعمال هولناک و خشونتبار وادار شدهاند.
عباسیان در «اپیدمی» به این نکته اشاره میکند که بیرحمی و خشونت انسان در استفاده از بیماریهایی که حشرات ناقل آن هستند، مسیر جنگهای بزرگ را عوض کرده: از کارزار نظامی ناپلئون تا استحکامات جنگ جهانی اول و نبرد حشرات در جنگ جهانی دوم: هواپیماهایی که ککهای ناقل طاعون را رها میکردند، تجهیزاتی که دهها میلیون سوسک گرسنه را برای از بین بردن محصولات کشاورزی پرورش میدادند و اردوگاههایی که پزشکان در آنها شپشهای ناقل بیماری را روی زندانیان آزمایش میکردند.
اینها تنها نمونههایی معدود از روشهای خلاقانه، وحشتناک و قدرتمندی هستند که انسانها به عنوان سلاحهای جنگی و ابزار شکنجه و ایجاد رعب و وحشت استفاده میکنند. درگیریهای مسلحانه تاثیرات مخرب بسیاری بر شهرها، زیرساختها، سلامت عمومی و نظم اجتماعی میگذارد. در مواردی، حتی تخریب برنامهریزیشدهی محیط زیست به عنوان یکی از فنون جنگی بهکار رفته، مانند مورد مرز شیلی و آرژانتین در دههی ۱۹۷۰٫ تاثیر سلاحهای بیولوژیک، شیمیایی و اتمی بر محیط زیست فاجعهبار است. عباسیان ما را وادار به دیدن این عواقب غیرمستقیم جنگ میکند؛ عواقبی که عموما نادیده گرفته میشوند.
در فضای گالری یک چیدمان هم به چشم میخورد که از قرارگیری اتفاقی اشیای حاضرآماده تشکیل شده است. میتوان تصور کرد که افراد تصویر شده در این آثار، به شدت آسیب دیدهاند، برای همیشه از کار افتادهاند و متحمل زخمهای روحی شدهاند، چراکه به مشاهده یا حتی شرکت در اعمال هولناک و خشونت بار وادار شدهاند.
گزارش تصویری نمایشگاه های دیگر را اینجا ببینید:
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
آثاری نقاشانه از تصویرگران به همت کیوان عسگری
آثاری نقاشانه از تصویرگران به همت کیوان عسگری نمایشگاه یاد بودی از توران میر هادی با عنوان «یادگاری» در گالری ویستا به مناسبت اولین سالگرد درگذشت توران میر هادی گزارش تصویری نمایشگاه گروهی تصویر سازی هنرمندان: مهشید آسوده خواه، نگین احتسابیان، بنفشه احمدزاده، عطیه بزرگسهرابی، مرجان ثابتی، هدا حدادی، پژمان رحیمیزاده، فرشید شفیعی، مریم طباطبایی، کمال طباطبایی، حسن عامهکن، نجوا عرفانی، کیوان عسگری، عطیه مرکزی، مانلی منوچهری و مرجان وفاییان. نمایشگاه تا ۲۹ آبان ماه ادامه دارد. بیانیه: یادگاری مجموعهای […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
پرویز تناولی و بهترین شاگردانش در گالری بوم
پرویز تناولی و بهترین شاگردانش در گالری بوم گزارش تصویری نمایشگاه «پرویز تناولی و آتلیه نیاوران» این هفته شاهد نمایشگاه «پرویز تناولی و آتلیه نیاوران» که شامل آثاری از هنرمند مجسمه ساز پرویز تناولی از مجموعههای «عشاق و شعرا» و «هیچ» و همچنین «دیوارهای ایران» به همراه آثاری از بهترین دسیارنش مونا پاد، رامین جمشیدی، هوراد گرجی و علیرضا معصومی در گالری بوم هستیم. آثار پرویز تناولی در گالری بوم که متعلق به مجموعه گالری میباشند آثاری هستند که از چهل […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
برج بابل بردیا اسمعیل لو | خشت بهجای سنگ قیر بهجای ملاط
برج بابلِ بردیا اسمعیلی | خشت بهجای سنگ قیر بهجای ملاط گزارش تصویری نمایشگاه «آن چیز که هست» در گالری ثالث نمایشگاه تا ۲۲ آبان ادامه دارد. بازدید روزانه: ساعت ۱۰ تا ۲۱ برج بابِل همگان زبانی واحد و الفاظی یکسان به کار میبردند. چون آدمیان به شرق کوچیدند، درهای در سرزمین شِنْعار یافتند و آنجا سکنی گزیدند. یکدگر را گفتند: «بیایید خشتها بزنیم و آنها را در آتش بپزیم!” خشت را به جای سنگ و قیر را بجای ملاط […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
واقعیت مبهم در هستی شناسی فردی هنرمندان در گالری فرمانفرما
واقعیت مبهم در هستی شناسی فردی هنرمندان در گالری فرمانفرما گزارش تصویری نمایشگاه گروهی با عنوان واقعیت مبهم این هفته در گالری فرمانفرما شاهد نمایشگاه گروهی هستیم با عنوان «واقعیت مبهم» که با رویکردی سوررئال نگاهی به سه نسل هنرمند ایرانی دارد. هنرمندانی همچون ایران درودی، علیرضا اسپهبد، قاسم حاجی زاده، حسین محجوبی، نیکزاد نجومی، وحید چمانی، نزار موسوی نیا، سید امین باقری، محسن فولادپور، امیرنصر کم گویان، علی اسماعیل لو، مرتضی یزدانی، سولماز نباتی، الهام فلاحی. هنرمندانی که هرچند با […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
علیرضا آدم بکان عناصر طبیعت را با لایههای رنگی تلفیق میکند
علیرضا آدمبکان عناصر طبیعت را با لایههای رنگی تلفیق میکند گزارش تصویری نمایشگاه طَب، تن در گالری اثر علیرضا آدم بکان در این مجموعه، نمادها و تجربیات حسی، اجتماعی و فرهنگی خود را با ترکیب مواد و به کارگیری لایههایی از رنگهای تند و قوی، همچون لایههای تخریب و ساخت دوباره فضاهای شهری بیانگرانه به تصویر کشیده است. وی با بکارگیری عناصر حاضر در طبیعت همچون خاک و سنگ و گیاهان به تابلوهای خود جان بخشیده است.نمایشگاه تا ۴دی ادامه […]