موزه منیر فرمانفرمائیان اولین تالار هنرمند زن ایرانی
گزارش تصویری از گشایش موزه منیر فرمانفرمائیان در باغ موزه نگارستان
منیر شاهرودی فرمانفرمائیان (زاده ۱۳۰۱ خورشیدی) نقاش و گردآورنده هنر مردمی و ساکن تهران است. وی به مدت سه سال در مدرسه طراحی پارسونز در رشته تصویرسازی مد (۱۹۴۶–۱۹۴۹) و دانشگاه کورنل (۱۹۴۸–۱۹۵۱) به تحصیل پرداخت. در اواسط دهه ۱۳۳۰ بهعنوان تصویرگر مد برای نشریاتی چون تاون، کانتری، و گلامور طرح لباس میکشید و بهعنوان گرافیست تجاری و طراح مد برای فروشگاههای بزرگ کار میکرد.
منیر فرمانفرمائیان تنها هنرمندی است که در ۴۰ سال اخیر از ترکیب آینهکاری، اشکال هندسی، نقشمایهها و نقاشی پشت شیشه استفاده کرده تا آثار مدرن خود را خلق کند. سبک متمایز او، که در اواخر دهه ۴۰ و دهه ۵۰ شکل گرفت، از پیوندهای قوی و عمیق با کشورش و کارآموزی در نیویورک پدید آمده است. سبک خاص و ویژه این هنرمند شامل ترکیب نقاشی پشت شیشه، آینهکاری، خاتمکاری، هندسه اسلامی و طراحی معمارانه است.
در سال ۲۰۱۵، فرمانفرمائیان نخستین هنرمند ایرانی شد که آثارش در یک نمایشگاه انفرادی در موزه گوگنهایم به نمایش درآمد.
تالار دائمی منیر شاهرودی فرمانفرمائیان در یکی از تالارهای عمارت جنوب شرقی باغ موزه نگارستان قرار دارد و با نمایش ۵۰ اثر از آثار نقاشی و آینهکاری این هنرمند افتتاح شد تا به صورت دائم در معرض دید عموم قرار بگیرد. این آثار به دلیل سبک خاص آن که نوعی از انتزاع هندسی است، ترکیبی از طرحهای سنتی ایرانی و مدرن به شمار میرود. همچنین ترکیب نقاشیهای پشتشیشهای سنتی، آینهکاری و اشکال مینیمال هندسی با یک درک مدرن هنری توانسته به این آثار امتیاز ویژهای ببخشد.در افتتاحیه این تالار، در تجلیل از منیر شاهرودی فرمانفرمائیان، دکتر مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران و دکتر فربود فرهی عضو هیئت متولیان تالار منیر شاهرودی فرمانفرمائیان، به سخنرانی پرداخت.
گزارش تصویری نمایشگاههای جاری را در لینکهای زیر مشاهده کنید:
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
طبیعت بیجان عیسی جباری و بی انتهایی معناهای تهی
طبیعت بیجان عیسی جباری و بی انتهایی معناهای تهی گزارش تصویری نمایشگاه نقاشی با عنوان طبیعت بیجان در گالری ساربان در بیانیه نمایشگاه به قلم زروان روح بخشان آمده است: چیستی واقعیت و نسبت آن با حقیقت، همواره مسئلهی بشر بوده و هست. امروز در جهانی چند پاره و ناامن جسم با انواع مختلف و متفاوتی از تعابیر و تصاویرِ واقعیت سر و کار داریم. ما صاحبانِ اذهانِ چند تکه و پاره پاره، به مثابه موجودی متفکر و کنشگر در مقام […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
اتاق برق آرشیو گالری لیتو سالهای۵۰ تا ۵۷ را نمایش میدهد
آرشیو گالری لیتو بین سالهای ۵۰ تا ۵۷ گزارش تصویری آرشیو گالری لیتو در اتاق برق، پروژهای بیرون از گالری دستان دستان نمایش بخشی از آرشیو گالری لیتو در اتاق برق را به نمایش میگذارد. این نمایش در روز ۲۴ آذر ۱۳۹۶ افتتاح شد و تا ۲۹ این ماه ادامه خواهد داشت. این نمایش شامل بخشی از پوسترها، کارتهای دعوت، تصاویر و بریده جراید مربوط به نمایشگاه گالری لیتو بین سالهای ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۷ است. این نمایشگاه با حمایت فریدون […]