جری اولسمن استاد نگاتیوهای چندگانه
بررسی سیر عکاسان فرمالیسم تا پلورالیسم
خلاصه کتاب عکاسی نمایی از مدرنیسم
نوشته: ون درن کوک | ترجمه: غلامحسین فتح الله نوری | انتشارات حرفه هنرمند
سایت تندیس: تلخیص محدثه شادمهر
جری اولسمن Jerry Uelsmann
جری اولسمن Jerry Uelsmann در تلفیق نگاتیوهای چندگانه در ساختن تصاویری با ترکیببندی دقیق بسیار زبان زد است وی با این روش پلی میان ضمیر ناخودآگاه و دادههای ذهن انسان میزند. به گونهای که مخاطب با رویارویی با آثار وی هرچند غیرواقعی آنها را باور میکند. اولسمن دنیای آلیس را قابل دسترس میکند و همین امر به آثارش جذابیتی خاص میبخشد. کارهای اولسمن ذاتی فلسفی داشته و پرسش محورند: «مهم است که با مصالح و فرایند کار خویش گفتگوی مستمر داشته باشیم؛ اینکه به طور مدام پرسش کنیم و به نوبهی خود در معرض سوال قرار گیریم. تا جایی که به من مربوط است متوجه شدهام که شناسایی سؤال بیش از یافتن جواب، برانگیزنده است.» یکی از نخستین آثار اولسمن در ۱۹۶۱، به نام «گریز انسان» مراحل سازندهی یک شیوه تجربی و رویکرد نمادین شخصی ای را نشان میدهد که در تجسم چند وجهی سبک کارآمد وی به ثمر مینشیند. وی استاد بوجود آوردن موقعیتهای خاص است. مانند تصویر دوتایی دست و اسباب بازی مکانیکی که نتیجهی جستوجوی وی در نوردهی چندگانه است. او در یکی از مجموعههایش با عنوان «مخمصه انسان» به این مضامین میپردازد. همان طور که در نخستین بیانیهاش به سال ۱۹۶۲، «ایدههای تصادفی در بارهی عکاسی» نوشته است: «خیلی درگیر پرداختن به زندگی انسانی شدم که با شرایطی خارج از کنترل خویش دچار محدودیت گشته است. شرایطی که تأثیری فوری و واقعی بر زندگیاش دارد. وضعیت اقتصادی، رسوم اجتماعی، میزان تحصیلات و ظاهر فیزیکی از شرایط لازم بود… تلاش میورزم آگاهی تأثیرگذاری از وجود این محدودیتها پدید آورم.» اولسمن در «گریز انسان» به معضل آزادی انسان میپردازد. عکسی که دست بزرگی را با حالت تهدیدکنندهای در برابر عروسک پلاستیکی کوچک نشان میدهد، نیروهای متضاد با آزادی و محدودیت را متذکر میشود.انتخاب شکل مکانیکی عروسک در حقیقت ادای احترامی به علاقهی سوررئالیستها نسبت به عروسک است که مانند یک نماد مورد استفاده قرار میگیرد. وی این مضمون را با شناخت سورئالیسم برنهارد و نیز رالف هاترزلی آموخته بود. جدای از این، تیپ مثالی از انسان برگزیده بود تا قدرت عکاسی را به منظور اغوای بیننده در تشخیص سوژهای خاص و نه کنکاش در مفهوم آن، دگرگون سازد. اولسمن در سال ۱۹۶۳ فناوری تصویر چندتایی خود را توسعه داد و با این دستاورد عکسهایی تولید کرد که مشخصا عمیقتر بودند. ماهیت مینیمال و سرراست گریز انسان در مقایسه با تصویر آزادی اما مهار شدهی سال ۱۹۶۵ آشکار میگردد. چنانکه گریز انسان یکی از چند عنصری است که حاوی تمثیلی رازگونه است، و به دو نکته مهم دلالت میورزد: اینکه اولسمن اغلب از عکسهای قبلاً کار شده دوباره استفاده میکرد، تا آنجا که با کهن الگوهای روان شناسی نوع یونگ مقایسه شدهاند و از سویی دیگر فلسفهی زیباشناختی او بر ادغام واقعیت و تخیل به منظور خلق واقعیتی نو که بسی بزرگتر از پارههای سازندهی خود باشد، متکی بود.
شمارههای پیشین خلاصه کتاب عکاسی نمایی از مدرنیسم را اینجا بخوانید:
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
فیلیپ هالسمن، تسخیر حقیقت دست نیافتنی
فیلیپ هالسمن،تسخیر حقیقت دست نیافتنی بررسی سیر عکاسان فرمالیسم تا پلورالیسم خلاصه کتاب عکاسی نمایی از مدرنیسم نوشته: ون درن کوک | ترجمه: غلامحسین فتح الله نوری | انتشارات حرفه هنرمند سایت تندیس: تلخیص محدثه شادمهر فیلیپ هالسمن Philippe Halsman «عکاسی برایم ممکن است بسیار جدی یا بازی و تفریح باشد، تلاش برای تسخیر حقیقت دست نیافتنی با دوربین عکاسی، اغلب عملی مأیوس کننده است، خلق تصویری که فقط در تخیل شخص وجود دارد بازی هیجان انگیزی است. من از […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
فردریک سومر | واقعیتی شاعرانه تا رازآلودگی ناخودآگاه
فردریک سومر | واقعیتی شاعرانه تا رازآلودگی ناخودآگاه بررسی سیر عکاسان فرمالیسم تا پلورالیسم خلاصه کتاب عکاسی نمایی از مدرنیسم نوشته: ون درن کوک | ترجمه: غلامحسین فتح الله نوری | انتشارات حرفه هنرمند سایت تندیس: تلخیص محدثه شادمهر فردریک سومر frederick sommer «میدانم که عکاسی در پرداختن به برخی چیزها ابزاری مناسب است و من بیشترشان را در طبیعت نیافتم، لذا آنها را خود ساختم، اگر میشد در طبیعت پیدایشان کرد، از آنها عکاسی میکردم؛ آنها را ساختم، زیرا از […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
دورا مار | قدرت اسطوره در بازنمایی قلمرو فانتزی
دورا مار | قدرت اسطوره در بازنمایی قلمرو فانتزی بررسی سیر عکاسان فرمالیسم تا پلورالیسم خلاصه کتاب عکاسی نمایی از مدرنیسم نوشته: ون درن کوک | ترجمه: غلامحسین فتح الله نوری | انتشارات حرفه هنرمند سایت تندیس تلخیص محدثه شادمهر دورا مار Dora Maar تفسیر روانکاوانهی اسطوره و نیز رؤیا برای آن دسته از هنرمندانی که همانند سوررئالیست ها به دنبال کشف انگیزههای ناخودآ گاه انسان بودند، سرچشمهای غنی محسوب میشد. آنها پی برده بودند که گرچه تحقق اسطوره در […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
هانری کارتیه برسون | من یک رسانهام
هانری کارتیه برسون | من یک رسانهام بررسی سیر عکاسان فرمالیسم تا پلورالیسم خلاصه کتاب عکاسی نمایی از مدرنیسم نوشته: ون درن کوک | ترجمه: غلامحسین فتح الله نوری | انتشارات حرفه هنرمند سایت تندیس تلخیص محدثه شادمهر هانری کارتیه برسون Henri Cartier Bressonمن یک رسانهام، مشاهده میکنم، مشاهده میکنم، مشاهده میکنم، با چشمانم چیزها را میفهمم. (هانری کارتیه برسون) «یک دوربین کداک براونی جعبهای ساده و ارزان مثل اکثر بچهها داشتم ولی فقط زمانی از آن استفاده میکردم که […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
آندره کرتس | خلاصه کتاب عکاسی نمایی از مدرنیسم
آندره کرتس | خلاصه کتاب عکاسی نمایی از مدرنیسم بررسی سیر عکاسان فرمالیسم تا پلورالیسم نوشته: ون درن کوک | ترجمه: غلامحسین فتح الله نوری | انتشارات حرفه هنرمند سایت تندیس تلخیص محدثه شادمهر آندره کرتس André Kertészآندره کرتس با نگاهی تیزبین و تخیلی چابک بسیار به ترکیب بندی و فرمها توجه داشت. این عکاس مجارستانی در اواخر دههی ۱۹۲۰ به چگونگی کاربرد سوررئالیسم در عکاسی پی برد، به گونهای که در عکسهای وی از طالعبینان میتوان عمق روان شناختی و […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
روژه پاری | فرافکنی تناسخهای مخفی در دنیای اشیا
روژه پاری | فرافکنی تناسخهای مخفی در دنیای اشیا بررسی سیر عکاسان فرمالیسم تا پلورالیسم | خلاصه کتاب عکاسی نمایی از مدرنیسم نوشته: ون درن کوک | ترجمه: غلامحسین فتح الله نوری | انتشارات حرفه هنرمند سایت تندیس تلخیص محدثه شادمهر روژه پاری Roger Parry روژه پاری یکی از نقاشان جوانی بود که بعد از آشنایی با موریس تابار با صنعت عکاسی آشنا شد. وی در آتلیه تابار در مقام دستیار مشغول به کار شد و به سرعت تجربهورزی با […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
سوررئالیسم در عکاسی | مرز میان تخیل و واقعیت
سوررئالیسم در عکاسی | مرز میان تخیل و واقعیت بررسی سیر عکاسان فرمالیسم تا پلورالیسم | خلاصه کتاب عکاسی نمایی از مدرنیسم سورئالیسم در عکسهای من ری نوشته: ون درن کوک | ترجمه: غلامحسین فتح الله نوری | انتشارات حرفه هنرمند سایت تندیس تلخیص محدثه شادمهر جنبش سوررئالیسم پس از جنگ جهانی اول و بهدنبال جنبش دادائیسم شکل گرفت، در واقع سوررئالیسم جنبشی بر ضد تمدن بود. هدف این جنبش تنها انقلاب فکری و هنری نبود، بلکه در عین حال […]