عارف امراله زاده، باز آفرینی طبیعت با خط نگاره هایی از جنس بافت و نقش

نقد نمایشگاه خط نقاشی عارف امراله زاده در گالری بهارستان

سایت تتدیس به قلم نویسنده مخاطب: الهه رحمانی خاکی


باز آفرینی طبیعت با خط نگاره هایی از جنس بافت و نقش
خط نقاشی عارف امراله زاده گالری بهارستاننستعلیق به صورت خط متداول و معمول زبان فارسی از سده ی ۹ هجری تا به امروز مورد استفاده قرار گرفته و نیز خط ملی ایران به شمار می‌رود و بسیار شایسته است که هنوز هم هنرمندان به عنوان یکی از خطوط برجسته با قابلیت‌های تصویری متنوع در اجرای آثارشان آن‌را مورد استفاده قرار می‌دهند. خط نوشته‌هایی که در کنار رنگ و فرم بندی‌های مختلف می‌تواند به نوعی از ترکیب‌بندی برسد که ضمن حفظ ارزش‌های هویتی خوشنویسی در شکل به ظاهری متفاوت تر ارتقاء یابد.
عارف امراله زاده هنرمند جوانی است که اخیرا نمایشگاهی از آثار نقاشی خط خود را در گالری بهارستان به نمایش گذاشته، آثار او در فرم و قواعد خوشنویسی پیشرو در نستعلیق است و در برخی از آثار قاعده مند به خط کوفی. خط نقاشی‌های این هنرمند اصولا در یک ریتم تعریف شده در کثرت مشخص شده و درهم تنیده شدن مؤلفه‌هایش ایجاد بافتی از خطوط را کرده که در کل اسلوب مفهومی خود را در قالب یک اثر تزیینی دنبال می‌کند.خط نقاشی عارف امراله زاده گالری بهارستان
مشق‌هایی که با ایجاد یک استراکچر یا بافت متنوع به همراه رنگ‌های اکریلیک و ورق طلا هویتی شخصی به آثارش بخشیده و در کنار مفهوم سنتی خطاطی‌هایش، رنگ و بافت را نیز چاشنی و زینت بخش آنها کرده، وی در تعدادی از آثار، واژه‌هایش را شمسه‌وار در یک فضای دایره‌ایی شکل به اجرا درآورده که بر حسب رنگ و فرم‌بندی ناخوداگاه مخاطب را به یاد طبیعت و حضور ستارگان در آسمان شب و یا خورشید در روز می‌اندازد و فرم کلی درهم تنیده شده ایی که در کل و در جزء به یک مقوله معنایی جدا گرایش می یابد و برای بیان مکانیت و زمانیت و تداوم و استمرار ابژه هایش در فضای درونی چیدمان شده و به ایجاد یک پیرامون خارجی بر مبنای سکوت در رنگ و گستره ایی خالی از حضور واژه ها پرداخته است.خط نقاشی عارف امراله زاده گالری بهارستان
مشق‌هایی بدون تاکید بر خوانش نگارش‌ها که اصول و پایه‌ها را قاعدتا بر ترکیب بندی و رنگ و فرم بنا نهاده و با استناد به آموزه‌های نظری خود رویکرد جدیدی را برای تجربه در این حیطه انتخاب کرده است، این هنرمند در آثارش از سطح و حجم برای اجرای خط نقاشی‌هایش استفاده می‌کند چنانچه در برخی از حروف بریده شده مقوایی با نگارش ثلث که در هم بافته شده و بر بوم نشانده شده بهره می‌برد و در تعدادی تحریر خطوط برروی بوم در پی رسیدن به جایگاه استعاری و مفهومی ملهم از یک پدیده ی طبیعی به جایگاه نمایش رسیده‌اند و در برخی دیگر به صرف مشق حروف و واژه‌ها در کل بوم به صورت تاروپودی در هم بافته شده برای ابراز وجه تصویری متفاوت در فضای رنگی آبستره و نگاره‌های عینی خوشنویسی به کار رفته است. هنرمند در استیمنت خود آورده؛ اگر شکل و فرم آثارم با ساختارهای هستی هماهنگ شده به دلیل حرکت‌های ناخوداگاهی است که قصد برداشت از طبیعت را به معنای باز آفرینی دارم و بازتولید صرف آن را مردود می‌دانم و بیشتر بر این باورم که روح آزادی و سیال بودن بر اثرم غالب باشد تا تکلف بر آن.خط نقاشی عارف امراله زاده گالری بهارستان
خط نقاشی‌های عارف امراله زاده اصولا قابل خوانش نیست و در معنا اگر بخواهیم جستجوگرایانه به آن نگاه کنیم ذاتا در تفسیر کامل نمی‌شوند زیرا وی با دل مشغولی‌هایی که در پس ذهن خود داشته به خلق آثارش پرداخته است. وی در مجموع به دنبال القاء معنای صریح آثارش است و در یک نظام حجمی تفکیک ناپذیر به سراغ انتزاع رفته و نگاه خوانش گر را به یک کلیت هدایت می‌کند . مجموعه‌ایی که همانند پازلی درهم گره خورده دلالتی صریح از یک رابطه‌ی همنشینی در تودرتویی از تکرار و ریتم را بازخوانی و بازنمایی می‌کند.خط نقاشی عارف امراله زاده گالری بهارستان

نقد نمایشگاه‌های قبل به قلم الهه رحمانی خاکی را اینجا بخوانید:

هنرمند منتقد غزاله هدایت

هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن

هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد می‌خورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریخته‌است یا من از آن فرار کرده‌ام چه چیز می‌تواند برایم بامعناتر/بی‌معناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همه‌چیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگ‌باخته‌است و می‌دانم به سبب همین رنگ‌عوض‌کردنش در لحظه است که این‌گونه دوستش می‌دارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همان‌گونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکه‌ای […]

۲ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
خط نقاشی‌ گالری شکوه

خط نقاشی‌هایی در ایجاد یک پیکره همگون

خط نقاشی‌هایی در ایجاد یک پیکره همگون نقدی بر نمایشگاه نقاشی خط در گالری شکوه سایت تندیس: نویسنده مخاطب الهه رحمانی خاکی گالری شکوه اخیرا میزبان نمایشگاهی از آثار نقاشی‌خط سهیلا احمدی، سجاد مهری و نقاشی‌های فاطمه صادقی بود. آثاری که هر یک با سمت و سوی خود و سبک خاص هنرمندانش به اجرا درآمده است و حضور آنها در یک گالری و در کنار هم توانسته مخاطب را به خوانش آثاری نو در حوزه این شاخه هنری دعوت کند […]

۰ comments
هنرمند منتقد غزاله هدایت

هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن

هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد می‌خورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریخته‌است یا من از آن فرار کرده‌ام چه چیز می‌تواند برایم بامعناتر/بی‌معناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همه‌چیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگ‌باخته‌است و می‌دانم به سبب همین رنگ‌عوض‌کردنش در لحظه است که این‌گونه دوستش می‌دارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همان‌گونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکه‌ای […]

۲ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
مدرنیته در هنر خوشنویسی

مدرنیته در هنر خوشنویسی، نقدی بر نمایشگاه «بی‌نقطه سرخط»

مدرنیته در هنر خوشنویسی نقدی بر نمایشگاه «بی‌نقطه سرخط» در گالری آرت‌هاب آریانا سایت تندیس: به قلم نویسنده مخاطب الهه رحمانی خاکی تلقی زیبایی شناسانه از هنر خوشنویسی به عنوان یک هنر کهن از گذشته‌های دور تا چندی پیش مطابق با سنت‌های شناخته شده‌ی آن صورت می‌گرفت، اما پس از برپا شدن مدرنیته در اجرای آثار هنری و به طبع در خوشنویسی شاهد نگارش‌هایی متفاوت از آن چه که در قبل صورت می‌گرفت هستیم‌. آثار هنری که در غالب خط […]

۰ comments
هنرمند منتقد غزاله هدایت

هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن

هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد می‌خورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریخته‌است یا من از آن فرار کرده‌ام چه چیز می‌تواند برایم بامعناتر/بی‌معناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همه‌چیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگ‌باخته‌است و می‌دانم به سبب همین رنگ‌عوض‌کردنش در لحظه است که این‌گونه دوستش می‌دارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همان‌گونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکه‌ای […]

۲ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
بعد چهارم علی فرامرزی

علی فرامرزی، چرخش رنگ در بی‌نهایت طبیعت

علی فرامرزی، چرخش رنگ در بی‌نهایت طبیعت نقدی بر نمایشگاه «بعد چهارم» در فرهنگسرای نیاوران سایت تندیس: به قلم نویسنده مخاطب الهه رحمانی خاکی علی فرامرزی نقاش طبیعت است، گویی در آثار او آب، باد و خاک در حال رقص و سما و چرخش در عالم ناسوتی خود با حسی سرشار از زندگی در عالم رویایی گرداگرد درختانی نمادگونه می‌گردند و اشعاری را در لایه لایه رنگی خود می‌سرایند. این هنرمند، نقاشی خودآموخته است که با تجربه‌گری به زبان بصری […]

۰ comments