شان نقاشی در عکاسی
نگاهی به نمایشگاه صدای پای بهار، شادِن عظیمی و شاگردان در فرهنگسرای اندیشه
سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر
عکاسی معادل واژه فتوگرافی در انگلیسی است، واژهای که از دو بخش فوتو به معنی نور و گرافی به معنی ترسیم تشکیل شده است، به همین دلیل عکاسی را میتوان به معنای کشیدن با نور دانست و نور در عکاسی اساس و پایه شکل گیری تصویر است، نور مبنای شکلگیری عکاسی به صورت فیزیکی و شیمیایی است و داشتن دانش نور در این صنعت امری بلافصل است.
نمایشگاه حاضر با عنوان «صدای پای بهار» حاصل کار خانم شادِن عظیمی و هنرجویانش است، نمایشگاهی با آثار دوازده عکاس تازهکار و استادشان که بهار را دستمایه فنورزی خود پیرامون نور قرار دادهاند.
شادن عظیمی متولد ۱۳۶۲ است و عکاسی را در دورههای آموزش آزاد در ایران، دوبی و آلمان آموختهاست و عضو انجمن جهانی فیاپ و انجمن عکاسان ایران، عکاس استودیویی و مدرس است. آثار این نمایشگاه همه به صورت عکس رنگی و در ابعاد متفاوت و بدون قاب ارائه شدهاند و موضوع همه آثار پیرامون بهار به طور اعم و گل و گیاه به طور اخص است.
خانم عظیمی پیش از اینکه به آموختن عکاسی بپردازد، نقاشی را آموخته است و همین شناخت موجب شده آثار خودش و شاگردانش به سادگی مراحل کلاسیک تصویری را اغنا کنند. بیشتر شرکت کنندگان در این نمایشگاه آثار خود را با دقت زیاد در ترکیببندی و رعایت اصول مبانی هنرهای تجسمی در رنگ و تنوع تصویری شکل دادهاند.
قاببندی و ترکیب رنگ در بیشتر آثار با توجه به زیباییشناسی کلاسیک رخ دادهاست و استفاده بهینه از امکانات اولیه عکاسی همچون خواص تصویری تغییر در عمق میدان وضوح و نوردهی طولانی نیز به کمک آن آمده است.
تکیه خانم عظیمی بر پیشینه هنر نقاشی که آثار را در مسیر تابلوهای طبیعت بیجان دوران کلاسیک قرار میدهد بر تاریخی استوار است که از قرن هفدهم میلادی در اروپا آغاز میشود. در بیشتر آثار این نوع نقاشی چیدمان عناصر و بازی نور نقش موثری را بازی میکند و همین امر نقطه قوت و تاکید نمایشگاه «صدای پای بهار است». آثار بیشتر این هنرجویان با استفاده از نورهای ساده مانند چراغ مطالعه یا چراغ قوه گرفته شدهاست و در آن دانش نوری بر ابزارمندی برتری یافتهاست.
همچنین بهرهمندی از چیدمانی که در آن عناصر بصری مانند هارمونی و تضاد در رنگ و بافت رعایت شدهاند، ارزش فرمال این آثار را تقویت میکند. این فرم قوی را میتوان ناشی از آموزش درست پایه دانست که به خلق تصاویری صحیح منجر میشوند. و نباید این نکته را از نظر دور داشت که این آثار در عین حال در گونه عکاسی استودیویی و آموزشی قرار دارند و جدا از استفاده از عناوین شاعرانه برای عکسها، حوزه آفرینش آن وابسته به اقتدار تکنیکی و فنی است و زیبایی حاصل جنبهای کاربردی دارد.
در این نمایشگاه رویکرد هنرجویان به نور قابل توجه است همانگونه که گفته شد بیشتر این هنرجویان بدون توجه به وسیله و ابزار مستقیما به موضوع نور به صورت یک عنصر قدرتمند در جهت بیرون کشیدن حجم و رنگ سوزه نگریستهاند و از عملکرد آن در زمینه ایجاد حس در تصویر بهره بردهاند. آثار خود خانم عظیمی نیز که در این نمایشگاه به تماشا گذاشته شدهاند، نمونه پیشرفته همین تعامل درست با نور و رنگ هستند که از قدرت تکنیکی خود برای انتقال زیبایی بهره بردهاند. استفاده از طبیعت در مقام سوژه برای تمرین خود نکته حائز اهمیتی در آموزش مبانی تصویری است، به این ترتیب که اصول مبانی تصویری تلخیص شده از مشاهده عالمان و استخراج این اصول از طبیعت میباشند به طور مثال در طبیعت مقدار مصرف رنگ سبز و قرمز در واحد سطح با ضریب یکسان دیده میشود، عکاسی با توجه به امکان ضبط قطعات انتخاب شده از محیط اطراف و طبیعت زنده میتواند بازیابی و بازخوانی اصول مبانی را برای هنرجویان حاصل آورد.
از ابتدای قرن بیستم در مکتب آموزش مدرن مبانی هنرهای تصویری این توجه به طبیعت و مطالعه در آن یکی از اصلیترین شاخصههای رشد و تکامل هنرجویان بودهاست.
در این نمایشگاه ما شاهد توجه به این مسئله ساده و دقیق آموزشی هستیم که منجر به خلق آثاری قابل اعتنا شدهاست.
هنرجویان شرکت کننده در این نمایشگاه عبارتند از: محبوبه حلاج صفت، مهدیه سامنی، شهناز دبیریان، محبوبه استاد حسن، پروشات کاویانی، مرضیه سامنی، معصومه سوری، فاطمه جعفری، نرگس خسروی، ندا مداح، زهرا فتحی و ساجده ناجی.
نقد نمایشگاههای دیگر به قلم مریم روشن فکر را اینجا بخوانید:
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
نقد نمایشگاه الهیار نجفی | پیکر تازه، پیکر بیچاره
نقدی بر نمایشگاه اله یار نجفی در گالری آران پیکر تازه، پیکر بیچاره سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر شهر معنای پیچیده زندگی، خانه، مکان و … است، جایی که مردم در آن زندگی و کار میکنند. مجموعهای از مناسبات که به نحوی زنجیرهای به یکدیگر اتصال دارند. الهیار نجفی متولد ۱۳۵۹ و هنرمند تجسمی است که در رشته گرافیک تحصیل کرده و سپس چاپ دستی خوانده است. او در نمایشگاهی که اینک در گالری آران برپا نموده، مجموعهای […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
کمی دورتر در گالری راه ابریشم | منظره در توازنی ناهمگون
نقدی بر نمایشگاه کمی دورتر در گالری راه ابریشم پارک لاله منظره در توازنی ناهمگون سایت تندیس ببه قلم مریم روشن فکر بدون هیچگونه گزارهای نمایشگاه کمیدورتر در گالری راه ابریشم آغوش خود را به روی مخاطبین میگشاید. نمایشگاهی از آثار چهار عکاس که مجموعهای از مناظر خود را برای نمایش به این گالری آوردهاند. آثاری در قطعهای متوسط و کوچک و گرفته شده با گسترهای از دوربینهای دیجیتال حرفهای، نیمه حرفهای تا موبایل که در مناسبات بازار هنر در […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
من غول یاسمن بازارگان با درک یکپارچگی
نقدی بر آثار یاسمن بازارگان با عنوان« من غول» در گالری سایه درک یکپارچگی سایت تندیس به قلم مریم روشنفکر دروننگری امری بود که در اواخر قرن نوزدهم از فلسفه به روانشناسی وارد شد و در این حوزه مسیری علمی را در پیش گرفت و شکلی جدید یافت و از این زمان به بعد بررسی مسئله روان انسانی آغازگر راهی شد که در آن تعاریف انسان نیز مورد بازنگری قرار گرفت و کاوش ذهن و درون به ابزاری برای سنجش […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
نقدی بر نمایشگاه عکس فروسرخ، حسین بهرامی | بازگشت به شکوه عکاسانه
بازگشت به شکوه عکاسانه نقدی بر نمایشگاه عکس فروسرخ، حسین بهرامی، گالری پلتفرم۳ سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر اوج شکوه عکاسی لحظهایست که فن و هنر در هم ادغام میشوند و چیزی خلق میشود که تجسم رویای چندهزارساله تاریخ هنر برای بازنمایی جهان بیرونی است. حسین بهرامی از جمله آخرین سنگرهای به جا مانده از این شکوهمندی است، او که تا سالها پس از سیطره عکاسی دیجیتال همچنان در حوزه چاپ دستی عکس فعالیت میکرد و به حق […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
نمایشگاه عکس کیوان عسگری، آن بالا در تنهایی و سکوت
نگاهی به نمایشگاه عکس کیوان عسگری در گالری فرشته آن بالا در تنهایی و سکوت سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر «آنچه در انسان بزرگ است این است که او پل است نه غایت[۱]» (نیچه) انسان در طول عمر خود برای زیستنش معناهای متفاوتی را پرداخته است، او در راهی که رفته است همواره با دستاوردهای جدید و تعاریفی نو مواجه بوده، تا جایی که فوکو خود انسان را یک «برساخت» میشمارد. این موجود به هر روی باری از دانستهها، […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
امید طاری فرد، خالی سپید دشت در چهره نگاری یوز ایرانی
امید طاری فرد، خالی سپید دشت در چهره نگاری یوز ایرانی نقدی بر نمایشگاه «خالی سپید دشت» عکس های امید طاری فرد در گالری آتبین سایت تندیس: به قلم مریم روشن فکر آسمان بلند دشتهای وسیع فلات ایران در حال خداحافظی با گونه جانوری خاصی است که به یوز ایرانی شهرت دارد. به نظر میرسد ما در مراقبت و نگهداری از این گربه بزرگ موفق نبودهایم و نسلش روز به روز به انقراض نزدیکتر میشود. گالری آتبین در هفتهای که […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
مصطفی سرابی، سیر نقاشی در زمان
مصطفی سرابی، سیر نقاشی در زمان نقدی بر نمایشگاه «بیره و ری، یادآوری»، نگارخانه دلگشا سایت تندیس: به قلم مریم روشن فکر هنر بدوی یا پریمیتیو، به گونهای از هنر اطلاق میشود که در آن عناصر و رفتارهای ساختاری هنر اقوام بدوی دیده میشود، این نوع هنر در اواخر قرن نوزدهم توسط هنرمندان اروپایی به جامعه هنری معرفی شد، هنرمندانی چون پل گوگن، هنری ماتیس، پابلو پیکاسو، آمادئو مودیلیانی و هنرمندان بسیار دیگری از این دوران به شدت تحت تاثیر […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
نقد نمایشگاه عکس ژیلا مختاری «دیوانه نبودن خود شکلی از دیوانگی»
نگاهی به نمایشگاه عکس دیوانگی منهای یک ثانیه، ژیلا مختاری در گالری شیرین جزء و کل و همه اینها با هم گروه هنربانی آوام: مریم روشن فکر پاسکال میگفت « دیوانگی بشر آنچنان ضروری است که دیوانه نبودن خود شکل دیگری از دیوانگی است.» فوکو کتاب تاریخ جنون خود را با این جمله آغاز میکند. کتابی که چند قرن پس از « در ستایش دیوانگی» اراسموس نگاشته شده بزرگترین منابعی که رابطه انسان و جنون ودیوانگی را زیر سوال بردهاند […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
نقدی بر نمایشگاه نوستالژیا، رنگهای گذشته
نقدی بر نمایشگاه نوستالژیا، رنگهای گذشته نگارخانه شماره ۲ نیاوران سایت تندیس: به قلم مریم روشن فکر «آن هنگام که خلقت آغاز شد و ماشین زمان به حرکت درآمد گذشته شکل گرفت و حسرت از دست رفتهها معنا پیدا کرد و نوستالژیا آغاز شد.» این جمله آغاز نمایشگاهی است با عنوان نوستالژیا، مفهومی که برگذشته بنا شده و با نقاشی جسمیت یافته است.احمد مقدسی، لیلا توتونچی و مریم قاسمی آثار خود را با تکیه بر المانهایی از گذشته بناکردهاند، اشیا، […]