دگرگونیِ فیروزه اخلاقی و گم‌گشتگی در جان خود

نمایشگاه فیروزه اخلاقی در گالری kvfm

فیروزه اخلاقی گالری kvfm دگرگونی

گالری kvfm میزبان جدیدترین مجموعه فیروزه اخلاقی با عنوان  “دگرگونی” از ۴ ژوئن است. این آثار با الهام از نمادهای آیین مهر، با هدف صلح، برابری  و آزادی  خلق شده است.

مجموعه “دگرگونی” مشتمل بر ۱۹ اثر نقاشی و مجسمه با گزینشی از آثار این هنرمند طی سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴ می‌باشد. دو مجسمه برنز از مجموعه “سمفونی ققنوس” برگرفته از اسطوره ها و نمادها در راستای تبادل اندیشه و صلح جهانی مبتنی بر داستان و مفهوم و موضوعی جداگانه  ارائه شده است.

رونجا مرکل، مورخ هنر و روزنامه نگار متنی با عنوان “رویاهای رنگی”را برای این مجموعه نگاشته است:  

برای هزاران سال، انسان ها تلاش کرده اند تا در هماهنگی با طبیعت زندگی کنند و در هرج و مرج وجودشان به دنبال هماهنگی و معنایی بالاتر باشند، با اینکه خود اوست که این هرج و مرج را به جهان می آورد. این انسان است که جنگ هایی را آغاز می کند که در آن صلح می تواند حاکم شود، دودکش هایی می سازد که گیاهان و جانوران زمانی در آن خانه داشتند. انسان خودش را از بهشتش بیرون رانده است و حالا باید راهی جدید پیدا کند.

فیروزه اخلاقی نیز به دنبال راهی ایده آل است، سنتزی برای همزیستی هماهنگ مردم و طبیعت. آثار او حکایت از دنیایی دارد که از هر چیزی که توسط انسان ساخته شده قدیمی تر است. آنها تصویری از دنیایی ترسیم می کنند که می توانست باشد. حسرت دنیایی که امروزه در آن زندگی می کنیم را می خوریم، هر چند هرگز نتوانستیم آن را بشناسیم. آثار با فرمت بزرگ داستان هایی پر از اشتیاق را روایت می کنند: برای هماهنگی، صلح، برابری.

فیروزه اخلاقی در ایران بزرگ شد، دوران کودکی او با جنگ اول خلیج فارس شکل گرفت. ظلم و ستم این درگیری که در پایان آن فقط بازنده هایی وجود داشت، امروز نیز هنرمند را آزار می دهد. او از جنگ متنفر است و در جایگزین آن دنیایی پر از صلح و شادی روی پرده خلق می کند.

فیروزه اخلاقی آزادی را نقاشی می کند. او در رنگ‌های ملایم، با سبکی قوی، این دنیای ممکن را خلق می‌کند. برای انجام این کار، او به زمان های بسیار دور و در قلمرو اجدادش می پردازد. تصاویری منحصر به فرد، موجودات افسانه ای، قهرمانان و قهرمانان دوران باستان دوباره جان می گیرند و ایران باستان با زبان رسمی و غنی با تزیینات باشکوه نمایان می شود.

فیروزه اخلاقی به گذشته مینگرد، اما بدون پرداختن به گذشته. او با استفاده از نمادها و نشانه های عرفانی نیاکان خود، هم ادای دینی به گذشتگان و هم چشم اندازی ممکن برای حال و آینده ایجاد می کند.

اگر همه مردم بدانند منشأ یکسانی دارند و همه ما یکی هستیم، آنگاه هماهنگی می تواند در این دنیای متضاد ظاهر شود، پیام کار اوست. آثار اخلاقی دعوتی است برای یافتن گمشده، گمشده در جان خود.

در یک فرآیند طولانی و پیچیده، او لایه های رنگ را روی هم میگذارد، لایه های بین آن را حذف می کند و لایه های جدید را اعمال می کند. این فرآیند یافتن و از دست دادن، شناخت و فراموش کردن است. آنچه باید برود به عنوان یک اثر باقی می ماند. همان‌طور که باروخ اسپینوزا قبلاً توضیح داده است، هرکسی که جستجوی در امر متعالی را آغاز کند، ممکن است ماندگاری بیابد.

فیروزه اخلاقی درباره آثارش می‌گوید: «تصاویر من تصاویری از رنگ است و شاید همین فکر به تنهایی برای درگیر شدن با آثار این هنرمند خاص کافی باشد. زیرا در نهایت این رویاها و رویاهای ما هستند که ما را وادار می کنند با وجود همه اختلالات به جهانی صلح آمیز ایمان بیاوریم.»

فیروزه اخلاقی گالری kvfm دگرگونی

برای آشنایی بیشتر گفتگو با فیروزه اخلاقی را در لینک های زیر دنبال کنید:

فیروزه اخلاقی | هویت خویش را در اسطوره‌ها جستجو می‌کنم

جادوی رنگ‌های کهن در آثار فیروزه اخلاقی

اطلاعات بیشتر از این نمایشگاه را در وبسایت گالری ببینید.