بزرگداشت استاد ایرج انواری در خانه هنرمندان

مراسم بزرگداشت استاد ایرج انواری در هفتاد و دومین سال تولدش به همت انجمن طراحان گرافیک و جمعی از شاگردانش، روز جمعه 19 دیماه 1393 در سالن استاد شهنازِ خانه هنرمندان ایران از ساعت 17:30 الی 19:30 برگزار خواهد شد.
ایرج انواری از دانش آموختگان دانشکده تزئینی در رشته چاپ و نگارش (نام آن روز رشته گرافیک در دانشکده تزئینی) می‌باشد که پس از آن در مدرسه آردکو پاریس به ادامه تحصیل روی می آورد و با گرافیک روز دنیا آشنا می شود. سپس با بازگشتش به ایران و دانشکده سابق خود (دانشکده تزئینی) به امر آموزش پرداخته و طرح دروس قدیمی گرافیک را به روز می نماید. او سعی به هویت بخشی به رشته گرافیک و تفکیک هر چه بیشترآن، از رشتۀ نقاشی کرده و دروسی جدید همچون ایلوستراسیون(تصویرسازی) و مبانی را به دروس قبلی اضافه می کند. آموزش گرافیک را از حالت دلی و غریزیِ صرف خارج نموده و امر پژوهش را برای ایجاد مفهوم در طرح، باب می کند. اولین پروژه تحقیقاتی برای اخذ مدرک لیسانس در رشتۀ گرافیک را با موضوع سفالینه های لالجین طرح ریزی و به صورت گروهی بر روی جنبه های اجتماعی، اقتصادی، محیطی و…آن مطالعه می نماید تا از طریق اطلاعات بدست آمده به طراحی پوستر، بروشور یا هرگونه کالای تبلیغاتی دیگر بپردازد.
از دیگر فعالیت های مهم و ماندگارایشان برنامه ریزی و راه اندازی کارشناسی ارشد گرافیک و … می‌باشد. ایرج انواری در سال 1355 مجدداً به فرانسه بازگشته و مشغولِ تحصیل در دوره دکتری با موضوع برخوردی نشانه شناسانه با خط فارسی، زیر نظر آلژیرداس ژولین گرماس، نشنه شناس برجسته لیتوانیایی شد.
مراسم مذکورعلاوه بر بزرگداشت و معرفی کامل‌تر وی، به نمایش جنبی آثار و همچنین فیلم مستندی از زندگیِ این آموزگارِ تاثیرگذار بر جریان آموزش گرافیک خواهد پرداخت.

منبع: انجمن طراحان گرافیک

نویسنده