آثار پرویز شاپور در خانه‌هنرمندان‌ایران

به گزارش تنديس به نقل از خبرگزاری ایسکانیوز، این نمایشگاه که در حاشیه برگزاری چهل و پنجمین نشست پژوهشی هنر با یاد مرحوم استاد پرویز شاپور، که در روز یکشنبه ۱۶ آذر در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود، افتتاح شد؛ شامل 14 عکس از سنین مختلف شاپور، 11 طراحی به صورت دسن بر روی کاغذ که بیشترشان با الهام از سنجاق قفلی خلق شده‌اند و هنرمند آنها را امضا نکرده و 19 نقاشی کوچک بر روی کاغذ، است. طراحی و نقاشی‌های ارائه شده در این نمایشگاه حس شوخ‌طبعی و نوعی بازی با فرم و سوژه را در خود دارد که گاهی آنها را به کاریکاتور نزدیک می‌کند.
در مراسمی که عصر یکشنبه در تالار استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار خواهد شد، دکتر جواد مجابی، حمیدرضا داودی و سیدامیر سقراطی به سخنرانی می‌پردازند و سپس فیلمی از زندگی این هنرمند برجسته معاصر به کارگردانی هومن حسنی برای حاضران به نمایش درخواهد آمد.
پرویز شاپور کاریکاتوریست، طراح و پدر کاریکلماتور ایران در سال 1302 به دنیا آمد. شاپور اگرچه پدر کاریکلماتور است و او را با این نوشته‌های کوتاه و تفکربرانگیز می‌شناسند اما باید گفت که او کاریکاتوریستی پیشرو بود که مطابق عادات مالوف و شیوه‌های مرسوم، طنز ننوشت و کاریکاتور نکشید. طنزهای او مانند فکاهه‌های رایج در عصر خود نبود، بلکه پیش از آنکه طنز خود را به رخ بکشاند جملاتی حکیمانه از متن زندگی بود. هر چند از کاریکلماتور استقبال شد و به عنوان یک گونه خاص در طنز ایران پذیرفته شد، اما طرح‌های طنزآمیز و کاریکاتورهای اندیشمندانه و منحصر به فرد او دیده نشد و یا کمتر به آنها توجه شد. پرویز شاپور طراح طنز‌اندیش ایرانی، هنرمندی پرآوازه است که آثار خلاقانه و تامل‌برانگیزش بر پایه درک صحیح او از اصول و مبانی هنرهای تجسمی خلق شده‌اند، اما جایگاه او از سوی هنرمندان هنرهای تجسمی و به خصوص کاریکاتوریست‌ها کمتر درک شده است. با اینکه کارهای او در نشریات «گرافیس سالانه» و «دیزاین جورنال» منتشر شده‌اند اما در کشور خودمان به اهمیت آثار تصویری او آنچنان که شایسته است توجهی نشد. این هنرمند و ادیب همواره با کمترین خطوط کاریکاتور کشیده است و با کمترین کلمات طنز نوشت. او که هنرمندی خلوت گزیده بود در سال 1378 در تهران درگذشت.
علاقه‌مندان برای شرکت در این مراسم می‌توانند یکشنبه 16 آذر از ساعت 17 به تالار استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران مراجعه فرمایند.
همچنین علاقه‌مندان برای دیدن از نمایشگاه مرتبط با این مراسم، می‌توانند تا 21 آذر همه روزه از ساعت 13 تا 20 به نشانی خیابان آیت الله طالقانی، خیابان شهید موسوی شمالی، باغ هنر، خانه هنرمندان ایران، نگارخانه نامی مراجعه کنند.

منبع: ايسكانيوز

نویسنده