چشمی برای طراحی،شوری برای تغییر |بخش اول

دوست گرامی و بزرگوارم جناب جاوید رمضانی از من خواسته‌اند مطالبی خاطره مانند برای نشر در وبسایت مجله وزین تندیس بنویسم و در واقع ناگفته‌ها را از زندان خاطره آزاد کنم، در مورد بازگو کردن موارد تاریخ گذشته شک داشتم که مفید فایده باشد، که با ارائه دلایل دوستم، یک قدم پیش و یکی نه، راضی شدم به نوشتن.
خوب، انگار وقتش رسیده. راستی آدم مثل اینکه خودش نمی‌داند خاطه نوشتن هم یک دوره از زندگی است.

massoumi1
علی‌اصغر معصومی- مدرسه کمال‌الملک-۱۳۲۹

بخش یکم

از کجا آمدم
من در کرمانشاه و در نوجوانی با کارهای روبنس، رامبراند و تی سین از راه مشاهده کتاب آثارشان آشنا شده بودم و کار کردن با رنگ روغن را بدون معلم خودم شروع کردم. بعدها (۱۳۲۹) در تهران به‌وسیله شخصی که از دوستان خانوادگی ما بود به استاد حسین بهزاد معرفی شدم و او مرا به مدرسه کمال الملک فرستاد که در آنجا اصول نقاشی سه بعدی-کلاسیک غربی را زیر نظر استادان حسین خان شیخ ، محمود اولیا و رفیع حالتی کار می کردم. البته در هنرستان کمال‌الملک دروس نظری معمول نبود،ولی من به اتفاق دو دوست دیگرم محمد صدیق و پارسا جهت جبران این کمبود یک گروه تحقیق تشکیل دادیم تا مبانی نظری هنر غرب را مطالعه کنیم و سوال‌‌ها و تکه‌های افتاده این پازل را در فضای هنری ایران آن روز پیدا کنیم.
در اوایل دهه ۱۳۳۰ در مدرسه هنرهای تزیینی تهران اسم‌نویسی کردم و با فنون و ظرایف هنرهای مینیاتور،تذهیب، نقشه قالی، کاشی و سایر رشته‌های ضمیمه این هنرها آشنا شدم و از تجربه‌ها و نظریات طیف وسیعی از استاد‌کارهای برگزیده ایرانی بهره بردم. این استادان در بخش عملی، حسین بهزاد، محمد علی زاویه، حسین الطافی، علی کریمی، نصرت‌الله یوسفی،عبداله باقی، هادی اقدسیه، پاشایی و علی رخساز و همچنین در بخش نظری،سیمین دانشور، جلال آل احمد و پرویر مرزبان بودند.
هجوم و انباشت ایده‌های مدرن غربی در زمینه‌های هنری و اغلب متفاوت از نسل ما هنرمندانی چندبعدی، عمل گرا و سخت‌کوش بوجودآورده بود که بیشتر آن‌ا از دو تا چهار زمینه را با هم کار می‌کردند. زمینه هایی مانند: نقاشی، عکاسی، سینما، نقاشی متحرک، گرافیک، تبلیغات،تأتر، مجسمه سازی، معماری، شعر نو و نیمایی، تدریس، نقد هنری و مطبوعات بودند…(ادامه دارد)

علی‌اصغر معصومی

mostazrafe-masumi
مدرسه صنایع مستظرفه- تهران- دهه ۱۳۱۰ شمسی از راست: غلامحسین اسکندانی- محمدعلی زاویه- استاد علی درودی مذهب- حسین طاهرزاده مدیر مدرسه و استاد طراحی نقشه قالی- هادی مختار تجویدی استاد مینیاتور- علی کریمی- ابوطالب مقیمی تبریزی

نویسنده