آثار بکتاش سارنگ در موزه گالری هنر منچستر

آثار بکتاش سارنگ در بزرگترین نمایشگاهی که به مناسبت صدمین سالگرد آغاز جنگ جهانی اول در موزه گالری هنر شهر منچستر با عنوان “جنگ احساسی 1914-2014” برگزار میشود به نمایش درآمد.
موزه گالری هنرمنچستر، یکصدسالگی آغاز جنگ جهانی اول را در غالب نمایشگاه بزرگی از هنرمندان بین المللی، گرامی میدارد. این نمایشگاه با هدف بررسی این که هنرمندان در یکصد سال گذشته چگونه با تاثیر مناقشات نظامی بر جسم، ذهن، محیط زیست و حواس انسانی، برخورد کرده اند برگزار می‌شود. این نمایشگاه به بررسی تاثیر مخرب تکنولوژی نوین نظامی که طی یک قرن گذشته و از زمان جنگ اول تا به اکنون به کار گرفته شده و بازنمائی آن در آثار هنرمندان می پردازد. بازتاب تاثیرات بر حواس انسانی با تکیه بر بن مایه هائی نظیر: نظامی گری، تولید جنگ، درد، گسیختگی، نوسازی، جنگ شیمیائی، اراضی خالی از سکنه و شبح زده، خسران، مقاومت و خاطره بکتاش سارنگ، که خود متولد سال آغازین جنگ ایران و عراق است، تاثیرات ویرانگری که نسل وی در سالهای کودکی و بعدتر، متحمل شده است را به نمایش می کشد. او به نسل طلائی هنرمندانی تعلق دارد که به اصالت انسانی باور دارند و واقعیات را ثبت و انعکاس می دهند.
“جعبه جنگ” که یکی از سه اثر به نمایش درآمده از بکتاش سارنگ میباشد، یادبودی است برای قربانیان بمباران های شیمیائی جنگ ایران و عراق. در نقض آشکار پروتکل سال 1925 ژنو، دیکتاتور عراق از سلاحهای شیمیائی علیه ایران و سپس مردم غیرنظامی کردستان استفاده نمود.”جعبه جنگ” با تمرکز بر قربانیان سلاحهای شیمائی به نمایش خاطرات، سختی ها و آسیبهای جسمی که قربانیان مجبور به تحمل روزانه – که سنگینی آن در قالب وزن این جعبه و تجربه حمل آن – هستند و حاوی اسباب بیمارستانی و حتی کفن که انتظار قربانی برای مرگ دردناک است را نشان می‌دهد.tandis-iran-58
موزه گالری هنرمنچستر یکی از بهترین موزه های کشور انگلستان است. بیش از یک میلیون نفر هرساله از این موزه که در قلب شهر منچستر واقع شده و تلفیقی از معماری تاریخی و معاصر است بازدید می کنند.

بکتاش سارنگ جوانبخت متولد 1360 است و دیپلم گرافیک از ھنرستان صداوسیمای تھران، لیسانس نقاشی از دانشگاه آزاد اسلامی تھران و DNAP در رشته مجسمه سازی فلزی از دانشگاه استراسبورگ (فرانسه) دارد.
او تا کنون نمایشگاهھای انفرادی در گالری آزاد، ریچارد دیکونه (استراسبورگ) و انجمن سنت ھنری (پرتت شر گارونه (فرانسه) برپا کرده و در نمایشگاهھای گروھی در گالری آران، گالری ای بی ( بازل، سوییس)، پنجره، سلستات (فرانسه)، کتابخانه مرکزی Raval(بارسلون،اسپانیا)، گالری موروآنوکینگ ( لس آنجلس ، آمریکا) و … شرکت داشته است.

منبع: گالري آران

نویسنده