سحر آزاد شرق:یکی از قدیمیترین گالریهای تهران حالا شماره دومی هم دارد. گالری «سیحون ۲» مسیر گالری قبلی خود را ادامه خواهد داد با این تفاوت که تمرکز یکسال اولیه آن روی نمایشگاههای گروهی خواهد بود. گالری سیحون که نزدیک به نیمقرن پیش از سوی معصومه سیحون بنیان گذاشته شد، در روزگاری آغاز به فعالیت کرد که نمایش آثار هنری در گالریها مانند امروز متداول نبود و به همین دلیل از آن با عنوان یکی از قدیمیترین گالریهای کشور یاد میشود. اما روز جمعه، هفتمآذر این گالری دومین مرکز خود را نیز افتتاح کرد. گالری «سیحون ۲» کار خود را با یک نمایشگاه گروهی از آثار پویا آریانپور، نگار آیتاللهی، علی اتحاد، عبدی اسبقی، پونه اوشیدری، افشین پیرهاشمی، مجتبی تاجیک، سولماز توحیدلو، وحید چمانی، جمشید حقیقتشناس، مرتضی درهباغی، آفرین ساجدی، ایرج شافعی، معصومه عبیرینیا، حسین عدالتخواه، کاوه نجمآبادی و آرش نظری شروع کرده و به گفته نادر سیحون، مدیر گالریهای سیحون قرار است تا یک سال آینده هم چنین روندی را طی کند: «این گالری هم مانند گالری شماره یک در نظر دارد جوانان مستعد را معرفی کند و به همین دلیل تفاوتی با گالری قبلی ندارد. البته هنوز در مورد جزییات و برنامهریزیهای دقیق آن تصمیم نگرفتهایم مثلا نمیدانیم مانند گالری شماره یک هر دوهفته یکبار نمایشگاه برگزار کنیم یا مدتزمان بیشتری برای هر نمایشگاه در نظر بگیریم. به همین دلیل فکر کردیم در یک سالجاری چندین نمایشگاه گروهی به مدت سههفته تا یکماه برگزار کنیم و بعد از آن بتوانیم به جمعبندی در مورد این مسایل برسیم.» او با بیان اینکه در گالری قدیمی نیز نمایشگاههای انفرادی برپا خواهد شد، افزود: «در اینجا روی نمایشگاههای گروهی در رشتههای مختلف تمرکز میکنیم و فعلا نمیخواهیم نمایشگاه انفرادی در اینجا برگزار کنیم. ضمن اینکه آثار به نمایش گذاشتهشده، جدید و مدرن خواهد بود.»
سیحون همچنین در مورد آثار هنرمندانی که در این نمایشگاههای گروهی شرکت خواهند کرد، چنین گفت: «تمام گالریهای تازه، فهرستی در اختیار دارند که بیشتر شامل اسامی پیشکسوتان مثل سهراب سپهری، فرامرز پیلارام، حسین زندهرودی و… است. آنها برای نمایشگاههای اولیه خود سراغ هنرمندان این فهرستها میروند. به همین دلیل در کارتهای دعوت این گالریها، یکسری اسامی تکرار میشوند اما ما نمیخواهیم این رویه را دنبال کنیم پس در همین نمایشگاه آثار هنرمندانی را نمایش دادیم که پیش از این در گالری سیحون نمایشگاه انفرادی برگزار کرده بودند.»او ادامه داد: «ترجیح ما این بود که نسل بعدی و سپهریها و زندهرودیهای بعدی را از طریق چنین نمایشگاههایی معرفی کنیم.»سیحون همچنین به برخی از سختیهای کار گالریداری اشاره کرد: «کارکردن با هنرمندان سخت است چون معمولا کارهایشان دقیقه آخر میرسد و خیلی از مواقع تا آخرین دقایق موادی را که برای نمایشگاه باید تهیه کنند، آماده نیست.»او با بیان اینکه در سالهای اخیر توجه زیادی به نسل جوان شده است، از افزایش تعداد مجسمهسازان در سالهای اخیر اظهار خوشحالی کرد: «در مجسمهسازی پیشرفت زیادی شده است. چند سال قبل حتی پیداکردن یک مجسمهساز خیلی سخت بود و بیشتر، افراد پیشکسوت در این رشته فعال بودند اما خوشبختانه الان تعداد مجسمهسازان جوان با کارهای خوب و باکیفیت، خیلی بیشتر شده است.»او در مورد وضعیت نقاشی نیز گفت: «هنرمندان نقاش هم زیادتر شدهاند چون فروش آثار در چند سال اخیر در خارج از کشور افزایش پیدا کرده و روی فضای داخلی تاثیرگذار بوده است. حتی برخی که نقاشی را رها کرده و به سراغ حرفه دیگری رفته بودند اما دوباره به سمت نقاشی آمدهاند و میدانند این کار منبع درآمدی برایشان است.»این گالریدار ادامه داد: «گاهی شاهد این هستیم که در یکبرهه زمانی چهارنمایشگاه برگزار میشود که سوژههایشان شبیه هم هستند مثل اسکناسهای قدیمی که میکیموس روی آنها چاپ شده است. بنابراین جوانها باید به سمت موضوعهای جدید و نو بروند تا شخصیت خودشان در اثر باشد نه اینکه کپی کنند. متاسفانه الان خیلیها ادا درمیآورند و به همین دلیل میبینیم وقتی در حراجها، خوشنویسی یا نقاشیخط فروش میرود، کسی که نقاش است، این رشته را رها میکند و به سراغ نقاشیخط میرود. من خیلی با این داستان موافق نیستم.» او سپس به نحوه کشف استعدادهای جدید اشاره کرد: «علاوهبر تعدادی که کارهایشان را روی CD ارایه میکنند، خوشبختانه الان رسانههای جدیدی آمدهاند و به همین دلیل آثاری در اینستاگرام، فیسبوک و… میبنیم که کارهای خیلی خوبی در میان آنها دیده میشود. بعد از آن به سراغ بررسی کار میرویم که کپی نباشد چون باید مواظب باشیم در چنین دامی نیفتیم. بههرحال خیلیها با خودشان ریسک میکنند اما ما نباید با خودمان ریسک کنیم.» نمایشگاه گروهی گالری سیحون دوم تا ۲۶ آذر به نشانی خیابان مقدساردبیلی، خیابان کیهان، کوچه سینایی، شماره۲۴ دایر است.