مجتبی تاجیک با تن_های گرفتار در تنگنا

مجتبی تاجیک با تن های گرفتار در تنگنا
گزارش تصویری نمایشگاه نقاشی با عنوان تن_ها در گالری اثرمجتبی تاجیک گالری اثر

این هفته در گالری اثر شاهد آثار نقاشی مجتبی تاجیک بودیم. این نمایشگاه از ۱۷ آذر افتتاح شده و تا ۸ دی ادامه دارد. کوروش صفی نیا در بیانیه آورده است: «برای بیننده‌ی ناآشنا با پیشینه‌ی نقاشانه‌ی مجتبی تاجیک به ذکر این تاریخچه بسنده می‌کنم که او از حرفه‌ی عکاسی به دنیای نقاشی وارد شده است، اهمیت این سرمنشاء در آثار او بیش از تکنیک واقعگرایی عکاسانه است. او از ابتدا به اهمیت قاب بندی در خلق یک تصویر واقف بوده و بخش عمده‌ای از رویکرد بصری خویش را به قاب‌های بسته و اشیای گرفتار در تگنای آنها گره زده است.
مجتبی تاجیک از معدود نقاشان معاصر است که هویت هنری خویش را به بازگویی حافظه‌ی تصویری طبقه‌ی میان شهری بازگمارده است. در نقاشی‌های پیشین او انبوه جعبه‌های تنگ و کوچک به همراه اشیای درونشان داستان‌های سمبولیک از سرنوشت این طبقه‌ی شهری حکایت می‌کردند: تنهایی، به دورافتادگی، موشک‌های کاغذی گرفتار آمده، پروازهای سوخته و اشیای کوچک و آشنایی که با سرعتی تمام از برابر چشمانمان گذشته و به تاریکی فراگیر درون جعبه‌ها سپرده می‌شدند. مجموعه‌ی اخیر در این نمایشگاه چرخشی آشکار در فضای آشنای هنرمند به شمار می‌رود. در این انتخاب جدید اشیای او تنها به لباس‌های آویخته به چوب‌رختی محدود شده‌اند، از تاریکی جعبه‌ها به درآمده و بر پس‌زمینه‌ای بسیط و نورانی اما سرد و سیمانی جا خوش کرده‌اند. آیا این نگاه تازه به این معناست که تاجیک به خود قبولانده است تا یکبار برای همیشه از قاب‌های تنگ و آشنای خود به در آمده و به فضای باز سرد بیرون آن نقل مکان کند؟ یا شاید این جابجایی تنها موید آن است که او تنگناهای خویش را به فضای آزاد بیرون از خود نیز تعمیم می‌دهد؟ قضاوت را به بیننده هوشمند این نمایشگاه وا می‌گذارم. خود اما ترجیح می‌دهم تا در برابر این نقاشی‌ها ایستاده و خیالبافی کنم. گویا که از پس این لباس‌های آویخته و از آن سوی دیوارها نوای آرام ترانه‌ای به گوش می‌آید. ترانه‌ای که آرام است اما غمگین نیست. شما را دعوت می کند تا رخت بر تن کرده و آماده شوید.
شاید ضیافتی در راه است.»مجتبی تاجیک گالری اثر

گزارش تصویری نمایشگاه‌های جاری را در لینک زیر مشاهده کنید:

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
هادی علیجانی

هادی علیجانی | اول مرغ بود یا تخم مرغ

هادی علیجانی | اول مرغ بود یا تخم مرغ یادداشتی بر نمایشگاه هادی علیجانی در گالری پروژه‌های آران با عنوان Match point سایت تندیس به قلم نویسنده مخاطب: فاطمه بهمن سیاهمرد دو تا، چهارتار آثار علیجانی از اردیبهشت ۹۵ تا آذر ۹۶ دچار تحولاتی متفاوت به لحاظ ادراکی شده است. شخصیت‌های آثار علیجانی از قالب سلف پرتره به قاب روایی مهاجرت کرده‌اند. علیجانی در مقایسه با نمایشگاه‌های پیشینش با حفظ فرم و رنگ و تکنیک در آثارش، بیشتر موج‌های مفهومی […]

0 comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
پوریا پرهیزکار

رمانتیک سیاه پوریا پرهیزکار در گالری هما

رمانتیک سیاه پوریا پرهیزکار در گالری هما گزارش تصویری نمایشگاه پوریا پرهیزکار در گالری هما با عنوان «همه چیز از یک توپ شروع شد» این هفته در گالری هما شاهد نقاشی‌های پوریا پرهیزکار هستیم که تمامی آنها با مدادرنگی کار شده‌اند. این نمایشگاه با عنوان «همه چیز از یک توپ شروع شد» از تاریخ ۱۷ آذر آغاز شده و تا ۲۸ آذر ادامه دارد. در بیانیه نمایشگاه آمده است: مواجه ی غرب و شرق مالامال از عواطف و احساسات اغراق […]

0 comments

نویسنده