آشپزی در آرت بازل؟ برپایی فستیوال هندی با اهداف سیاسی

آشپزی در آرت بازل؟ برپایی فستیوال هندی با اهداف سیاسی
جشن هندی و آشپزی جهان (۲۰۱۷) اثر سوباه گوبتا Subodh Gupta 
Art basel

سایت تندیس: ترجمه محدثه شادمهر

آرت بازل art basel

با استفاده از سیم ماهیگیری و یک گروه نصاب، سوباه گوبتا با به ریسمان کشیدن صدها ظرف‌ بی‌مصرف از ستون‌های سقف، بخش محدودی از سالن آرت بازل را به شکل چادر درآورده که در آنجا برای راه اندازی حراج به طور رایگان با غذاهای هندی از مخاطبان پذیرایی می‌شود.

این پروژه با عنوان آشپزی جهان (۲۰۱۷)، ریشه در دیدگاه سنتی گوپتا دارد. او با ترکیب عناصر کوچک حاضر آماده اثری عظیم الجثه ای را خلق می‌کند که جذابیت بصری  وسوسه‌انگیزی دارد و بیش از یک ظاهر ساده به‌نظر می‌رسد.

آشپزی در آرت بازل

سوباه گوبتا در بیانیه خود اذعان داشت: «در عصر مهاجرت و جابه‌جایی که ثمره‌ی کاهش تحمل دیگری است، سوباه گوبتا حول محور آیین‌ها و سمبل‌ها به آماده‌سازی، ارائه و مصرف غذا در حکم مفهومی عمیقی می‌پردازد؛ با ارایه دادن غذا و قسمت کردن آن به عنوان یک شاخص قوی دربرگیرنده و پذیرفته شده در جامعه.آرت بازل art basel

اما به طور قطع وقتی با غذای رایگان از قشری خاص روی سیاره زمین پذیرایی می‌کنید (در حالی که هزینه‌ی یک بلیط بازل بیش از ۵۰ دلار است.) ادعا کردن درباره‌ی همزیستی و این قبیل خدمات رایگان می‌بایست به کناری گذاشته شود؛ حداقل به‌طور موقت. با این همه، غذاهای ارایه شده در این چیدمان تعاملی به طور قطع لذت بخش و خوشمزه است.

کارکنانی که در استودیو گوپتا بودند، در دهلی نو، کار می‌کنند. دیروز‌ که من در بازل غذا خوردم آنها در عرض ۴۵ دقیقه خیلی سریع غذا را با لطف فرستادند که بسیار زیبا و لذیذ بود.

آشپزی در آرت بازل

بیرون از چادری از ظرف‌ها، در میان غذاها، مردم سرهایشان را در میان قابلمه‌ها و ماهیتابه‌ها می‌گردانند و زل می‌زدند به اتفاقات پیرامونشان و عکس‌های سرسری می‌گرفتند. گاهی هم بینی‌شان با ساخته‌ها برخورد می‌کرد، که باعث تولید صدای برخورد فلزات باهم می‌شد. در این سو، در میان گروه‌هایی از بازدیدکنندگان دوستی‌های اتفاقی شکل می‌گرفت. زوج مسنی که در بدو ورود ایتالیایی بودن خود را با صمیمیت اعلام کردند به منو که به زبان انگلیسی نوشته شده بود با استقبال گرم مهماندار مواجه شدند. آرت بازل art baselزمانی که برای بازدید آنجا رفته بودم، تمام پیشخوان‌های رستوران رزرو شده بود. اما بعضی افرادی که رزرو کرده بودند نیامده و عده‌ای‌ به دنبال جایی برای نشستن بودند. پس اگر در این منطقه هستید عجله کنید!

دیگر اخبار مربوط به آرت بازل و هنر معاصر جهان را اینجا ببینید:

نویسنده