ژاله طالب پور در گالری ایرانشهر | گزارش تصویری نمایشگاه نقاشی

ژاله طالب پور در گالری ایران‌شهر | گزارش تصویری نمایشگاه نقاشی 
عنوان: حذر
نمایشگاه تا ۷ شهریور ۹۶ ادامه دارد.

ساعات بازدید: یکشنبه تا چهارشنه۱۲ تا ۲۰، پنجشنبه‌ها ۱۲ تا ۱۹

گالری شنبه‌ها تعطیل است.

آدرس: خیابان کریم خان زند، خیابان عضدی(آبان جنوبی) خیابان سپند، پلاک ۶۹/۱

ژاله طالب پورژاله طالب پور فارغ‌التحصیل دانشگاه هنر است.  وی از سال‌های هشتاد چندین نمایشگاه‌ انفرادی برگزار کرده است. دغدغه طالب پور در بیشتر آثارش زن بوده است؛ که در این نمایشگاه با فرم‌های واقع‌گرایانه‌ای مواجه هستیم که با تکنیک رنگ و روغن کار شده اند. و اغلب آنها را فرم‌های تو در توی زنان تشکیل داده‌اند. تابلوها در ابعاد متفاوتی روی دیوارهای گالری نصب شده‌اند و همین امر باعث شده تا مخاطب به راحتی با فرم‌های به وجود آمده ارتباط برقرار کند. در تمامی آثار گویی هنرمند طالب آن بوده تا خاطراتی را زنده نگه دارد. انسان‌هایی که دیگر حضور ندارند و تنها سایه‌هایشان در ذهن باقی مانده است.ژاله طالب پور
آیدین خانکشی پور که گردآوری کارها برعهده ایشان بوده است در بیانیه این نمایشگاه می‌نویسد: آن زمان که در امر ساخت توانا باشی،‌ دست‌اَت برای انتخاب نقطه‌ای متفاوت از آن‌چه تا آن لحظه بوده‌ای فراهم خواهد بود. ساخت به معنای چیرگی تکنیکی و تسلط بر متریال. در واقع،‌ خالق، به شکلی خودخواسته حصارِ خود را پاره می‌کند و به خارج از حدود توانایی‌های همیشه‌اش پا می‌گذارد. این اتفاق نزدیک به نادر است و قوای خطرپذیری فرد را طلب می‌کند. چرا که می‌تواند شکست در دستیابی به قله‌ای بلندتر از قبل را به دنبال داشته باشد. می‌تواند عدم جلب نگاه مخاطب را با خود بیاورد و از همه مهم‌تر میدان قیاس را بین آن‌چه بود و آن‌چه که هست،‌ باز کند.ژاله طالب پور
در مجموعه‌ی اخیرِ ژاله طالب پور،‌ اتفاقی این‌چنین افتاده است. اگر سیر آثار او را دنبال کنید گوشه‌هایی از همه‌ی تجربیات ساختیِ وی را در تصاویر حاضر می‌بینید. گرایشی که به وضوح در این تصاویر خودنمایی می‌کند،‌ اراده‌ی خالق برای دوری از بازنمایی است. آنچه رخ می‌دهد تنها اشاره‌ای به دور از کلیدمعناهای کهنه به تجمع انسانی است. در هم تنیدگی با تاکید زیاد،‌ ارجاعات نوستالژیک و خاطرایی تصاویر را تحت تاثیر قرار می‌دهد و مانع از ایجاد احساس خوشایند دیدن فلان تصویر تاریخی می‌شود. این امتزاج، معلول دیگری هم دارد و آن تبدیل آدم‌ها به لکه‌هاست، شاید چنان که خاطره‌ی یک فرد چون لکه‌ای در ذهن ما تاثیر گذاشته است. لکه‌ها اما آبستره و کمابیش بی شکل‌اند. من از دل همین لکه‌ها عُلقه‌ی خالق را به ایجاد وضوح در جزئیات دریافت می کنم،‌ اما همزمان تصاویر به من می‌فهماند که حدود این وضوح چون قبل نیست و خودداری فراوانی در این بازتابیِ واقعیت صورت گرفته است.ژاله طالب پور
فکر می‌کنم احتیاجی برای اشاره به فضاهای خالی و خلا ناشی از آن نیست. در حقیقیت فضا و اتمسفر در این تصاویر هیچ سازنده‌ای جز همان لکه‌های انسان‌نما ندارند. آدم ها از محیط خود جدا شده‌اَند و دیگر زمان و مکان‌شان مشخص نیست. این ایجادِ برش در آن چه بدان تاریخ می‌گوییم، ‌شاید مهم‌ترین بخش خلق این تصاویر بوده است و البته که تاریخ لزومن مشمول قدمت نیست،‌ چه،‌ مخاطب می‌تواند تخیل کند که، کدام یک از آدم ها زنده یا کدام یک مرده اند!
ژاله طالب پور در این آثار، ‌از خود و از آن‌چه به آن تواناست حذر کرده است تا وجهی نادیده را دست‌کم برای خویش آشکار کند.ژاله طالب پور

 

عکس: محدثه شادمهر

گزارش تصویری نمایشگاه‌های دیگر را در لینک‌های زیر دنبال کنید:

هنرمند منتقد غزاله هدایت

هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن

هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد می‌خورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریخته‌است یا من از آن فرار کرده‌ام چه چیز می‌تواند برایم بامعناتر/بی‌معناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همه‌چیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگ‌باخته‌است و می‌دانم به سبب همین رنگ‌عوض‌کردنش در لحظه است که این‌گونه دوستش می‌دارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همان‌گونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکه‌ای […]

۲ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
چیدمان نور قدرت الله عاقلی

چیدمان نور با گردآوری قدرت الله عاقلی در گالری ثالث

چیدمان نور با گردآوری قدرت الله عاقلی در گالری ثالث نگاهی به نمایشگاه در قلمرو نور سایت تندیس نویسنده مخاطب سارا ساسانی نور برای انسان همیشه عنصری جذاب و خیره کننده و نمادی از روشنی، هدایت و راستی بوده است. نور با مفاهیمی چون روزنه‌ی امید، فردای سپید، امید و طلوعی دوباره تناظر داشته است؛ در حالی که در هنر معاصر، کاربرد نور در آثار مفهومی و به ویژه حجم تغییر کرده است. نورهای رنگی و در حقیقت «نئون»های رنگی، […]

۰ comments
هنرمند منتقد غزاله هدایت

هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن

هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد می‌خورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریخته‌است یا من از آن فرار کرده‌ام چه چیز می‌تواند برایم بامعناتر/بی‌معناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همه‌چیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگ‌باخته‌است و می‌دانم به سبب همین رنگ‌عوض‌کردنش در لحظه است که این‌گونه دوستش می‌دارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همان‌گونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکه‌ای […]

۲ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
حامد جابرها

هامد جابرها تاریخ و تن را در میان ژلاتین محبوس می‌کند

هامد جابرها تاریخ و تن را در میان ژلاتین محبوس می‌کند گزارش تصویری نمایشگاه انفرادی با عنوان کندن در گالری آران نمایشگاه تا ۱۰ شهریور دایر است آدرس: کریم خان زند، خردمند شمالی کوچه دی پلاک ۱۲ ساعات بازدید هر روز ۱-۷ بعد از ظهر به غیر از جمعه های غیرافتتاحیهنمایشگاه انفرادی هامد جابرها با عنوان «کندن» سومین نمایشگاه وی است. این نمایشگاه فصل دوم از نمایشگاه «زوال» است؛ و شامل ویدئو، عکس، چیدمان و کتاب است. بن مایه آثار جابرها […]

۰ comments
هنرمند منتقد غزاله هدایت

هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن

هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد می‌خورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریخته‌است یا من از آن فرار کرده‌ام چه چیز می‌تواند برایم بامعناتر/بی‌معناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همه‌چیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگ‌باخته‌است و می‌دانم به سبب همین رنگ‌عوض‌کردنش در لحظه است که این‌گونه دوستش می‌دارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همان‌گونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکه‌ای […]

۲ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
نمایشگاه عکس میلاد کارآموز

گزارش تصویری نمایشگاه عکس میلاد کارآموز با عنوان سرای آینه‌ها

گزارش تصویری نمایشگاه عکس میلاد کارآموز با عنوان سرای آینه‌ها گالری مهروا سایت تندیس: محدثه شادمهر نمایشگاه تا ۳۰ مرداد ادامه دارد ساعات بازدید: ۱۷ تا ۲۱، گالری پنجشنبه‌ها تعطیل است. آدرس: خیابان کریم خان زند، خیابان شهید عضدی( آبان جنوبی)، شماره ۳۸ تلفن: ۸۸۹۳۹۰۴۶ این هفته در گالری مهروا شاهد نمایشگاه انفرادی عکس با عنوان سرای آینه‌ها بودیم. عکس‌هایی از انسان‌های پیچیده شده در مفاهیم از پیش تعیین شده. گویی هویت از آنها گرفته شده است. هر فرد در نقشی که جامعه […]

۰ comments